Brytyjski minister finansów, Jeremy Hunt, wyraża niepokój z powodu banków zamykających konta klientów, których poglądy nie zgadzają się z ich własnymi. Minister będzie wzywał banki do szanowania wolności słowa – informuje dziennik „Daily Telegraph”.
POLECAMY: Koniec z paragonami w sklepach. Zmiany już od 1 sierpnia
W ubiegły czwartek Nigel Farage, który był głównym zwolennikiem wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej przez wiele lat, ujawnił, że jego osobiste i firmowe konta bankowe zostały bez uprzedzenia zamknięte. Kiedy próbował przetransferować pieniądze, siedem banków odmówiło mu otwarcia konta. Farage twierdzi, że jest to związane z jego rolą w przeprowadzeniu brexitu.
Okazuje się jednak, że to nie jest odosobniony przypadek. Brytyjskie banki i instytucje finansowe coraz częściej zamykają konta klientów, których poglądy uważają za kontrowersyjne. Według informacji „Daily Telegraph”, anglikański pastor Richard Fothergill twierdzi, że jego konto w Yorkshire Building Society zostało zamknięte kilka dni po tym, jak złożył skargę na publiczne komunikaty wysyłane podczas miesiąca poświęconego osobom LGBTQ+.
Gazeta przypomina również, że w przeszłości kilku eurodeputowanych Partii Brexitu twierdziło, że ich konta bankowe zostały zamknięte. W czerwcu bank Barclays zmuszony był wypłacić ponad 20 tysięcy funtów odszkodowania chrześcijańskim grupom duszpasterskim po zamknięciu ich kont z powodu nacisków ze strony działaczy LGBTQ+, którzy byli zaniepokojeni, jakoby grupy te promowały terapię konwersyjną.
Według „Daily Telegraph”, Jeremy Hunt jest „głęboko zaniepokojony” faktem, że nadgorliwe instytucje finansowe zamykają konta klientów z powodu różnicy poglądów i zalecił przeprowadzenie dochodzenia w tej sprawie. Źródła rządowe podkreślają, że to zjawisko jest „absolutnie niepokojące” i nawet osoby o skrajnych poglądach powinny mieć prawo do posiadania konta bankowego, o ile nie złamały prawa.
Jak informuje gazeta, ministerstwo finansów jest gotowe zasugerować bardziej rygorystyczne okresy wypowiedzenia, jeśli banki lub inne instytucje finansowe chcą zamknąć konto klienta, oraz będzie wymagać większej ilości informacji od banków na temat powodów zamknięcia kont. Organizacje regulacyjne będą miały możliwość podejmowania działań przeciwko bankom, które łamią zasady. Urzędnicy uważają, że te zalecenia mogą ograniczyć nadmierną restrykcyjność banków.