Wakacje w tym roku wiążą się z wyższymi kosztami, dlatego każdy nieplanowany wydatek może być nieprzyjemnym zaskoczeniem dla kierowców. Podczas długich letnich podróży łatwo o takie niespodzianki, zwłaszcza jeśli nie jesteśmy dobrze zaznajomieni z aktualnymi przepisami. Przepisy drogowe zmieniają się, a poza granicami kraju mogą być zupełnie inne.
Podróżując za granicę, szczególnie samochodem, ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z różnic w przepisach drogowych w danym kraju. Zasady ruchu drogowego, wymagania dotyczące dokumentów, ograniczenia prędkości, obowiązkowe oznakowania na samochodzie – wszystkie te aspekty mogą się różnić w zależności od kraju, do którego się udajemy.
Przed rozpoczęciem podróży zagranicznej warto przeprowadzić dokładne badanie przepisów drogowych w danym kraju i upewnić się, że spełniamy wszystkie wymagania. Można skonsultować się z odpowiednimi źródłami informacji, takimi jak strony internetowe ambasad, konsulatów lub organizacji ruchu drogowego, aby uzyskać najświeższe i dokładne informacje.
Dodatkowo, należy pamiętać o innych aspektach, takich jak obowiązek posiadania odpowiedniego ubezpieczenia samochodu na terenie kraju, do którego się udajemy, oraz dostępność odpowiednich kart drogowych lub systemów nawigacyjnych.
Mandat za naklejkę -lepiej tego uniknąć
Podczas planowania wakacji, wiele polskich kierowców wybiera takie popularne destynacje jak Chorwacja, Włochy i Hiszpania, podróżując tam swoim własnym lub wypożyczonym samochodem. Jednak od stycznia w jednym z tych krajów zostały wprowadzone pewne zmiany przepisów, których nieznajomość może wiązać się z dodatkowymi kosztami wakacyjnego budżetu w wysokości kilkuset euro. W związku z tym, istotne jest zrozumienie tych zmian przed wyjazdem.
Jeśli kierujemy się w malowniczą Hiszpanię, która słynie z pięknej przyrody i bogatej kultury, warto wziąć pod uwagę nowe obowiązki, szczególnie jeśli planujemy podróżować starszym samochodem. W niektórych miejscach konieczne jest posiadanie obowiązkowej naklejki na samochód, a w niektórych przypadkach samochody bez takiej naklejki mogą być całkowicie wyłączone z wjazdu do określonych obszarów. Nowe mandaty za brak naklejki dotyczące samochodów z silnikami na olej napędowy i benzynę mogą sięgnąć kwoty powyżej 800 złotych.
Warto wiedzieć, gdzie dokładnie obowiązuje konieczność posiadania naklejki oraz ile kosztuje jej nabycie. Naklejka, często nazywana „etykietą emisyjną” lub „etykietą DGT”, jest wymagana w niektórych obszarach Hiszpanii, takich jak Madryt, Barcelona i inne duże miasta. Koszt nabycia naklejki jest zwykle niewielki i wynosi kilka euro, jednak brak jej posiadania może prowadzić do nałożenia mandatu lub uniemożliwić wjazd do określonych stref.
Przed wyjazdem do Hiszpanii lub innych krajów, gdzie obowiązują podobne przepisy, warto sprawdzić konkretne wymogi dotyczące naklejek ekologicznych i zakres ich stosowania. Informacje na ten temat można uzyskać na stronach internetowych odpowiednich władz lokalnych lub organizacji ruchu drogowego. Dbając o to, aby być odpowiednio przygotowanym, unikniemy nieprzyjemnych niespodzianek i kosztów związanych z brakiem naklejki podczas podróży.
Zagranicznych kierowców ten przepis też obowiązuje
Przy wynajmowaniu samochodu w Hiszpanii ważne jest wybranie pojazdu wyprodukowanego co najmniej w 2007 roku. Wiele hiszpańskich miast wprowadziło ograniczenia dotyczące wjazdu do centrum w dni robocze w godzinach od 7:00 do 20:00, które wymagają spełnienia określonych norm emisji. Samochody benzynowe muszą spełniać normy Euro 3 i Euro 4, natomiast samochody z silnikiem diesla muszą spełniać normy Euro 4 i Euro 5.
Kierowcy powinni również upewnić się, że posiadają odpowiednią naklejkę dla swojego samochodu, zwłaszcza w nowych kontrolowanych strefach niskiej emisji (ZBE). Osoby, które nie przestrzegają nowych zasad, mogą zostać ukarane mandatem w wysokości 200 euro.
Samochody z silnikami diesla zarejestrowane po styczniu 2015 roku będą miały zieloną naklejkę „C”. Natomiast starsze samochody benzynowe i vany zarejestrowane od stycznia 2001 roku będą oznaczone żółtą naklejką „B”. Samochody z silnikiem diesla zarejestrowane od stycznia 2006 roku również będą wymagały żółtej naklejki „B”. Pojazdy, które nie spełniają żadnych kryteriów, są klasyfikowane jako „A” i są zakazane w istniejących strefach ZBE w Hiszpanii.
Warto zaznaczyć, że strefy niskiej emisji (ZBE) zostały wprowadzone w wielu hiszpańskich miastach od 1 stycznia 2023 roku. Te strefy obejmują głównie gminy o populacji powyżej 20 000 mieszkańców, które mają wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza.
Podróżując po Hiszpanii samochodem, szczególnie do dużych miast, ważne jest zapoznanie się z zasadami dotyczącymi stref niskiej emisji oraz posiadanie odpowiednich naklejek na samochodzie. Informacje na ten temat można uzyskać u lokalnych władz i instytucji odpowiedzialnych za strefy niskiej emisji w danym regionie, aby uniknąć ewentualnych problemów i mandatów.
Madryt i Barcelona nie dla wszystkich kierowców
W Hiszpanii istnieją specjalne strefy niskiej emisji, takie jak Madryt i Barcelona, które są popularne wśród turystów. Jednak te miasta wprowadziły strefy o niskiej emisji (LEZ), które wymagają odpowiedniego oznakowania, aby samochody mogły wjechać. Samochody z silnikiem diesla i benzynowym zarejestrowane po 2006 roku będą miały zezwolenie na wjazd, ale mogą napotkać ograniczenia dotyczące parkowania. Barcelona może również wprowadzić zakaz wjazdu do centrum dla wszystkich pojazdów w przypadku nadmiernego zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu (NO2).
Warto zauważyć, że pojazdy zarejestrowane poza Hiszpanią nie są klasyfikowane zgodnie z kryteriami etykiet ekologicznych stosowanych przez Dyrekcję Generalną ds. Ruchu Drogowego (DGT). W związku z tym konieczne jest zarejestrowanie zagranicznych pojazdów w Rejestrze Metropolitalnym, aby mogły one przemieszczać się przez strefy niskiej emisji metropolii Barcelony. Strefy niskiej emisji w innych miastach Hiszpanii, takich jak Sewilla, Walencja i Valladolid, są aktywowane tylko w przypadku poważnego zanieczyszczenia powietrza.
Od 1 stycznia 2023 roku w Hiszpanii wprowadzono zmiany dotyczące stref niskiej emisji (Zonas de Bajas Emisiones) w 149 gminach. Celem tych inicjatyw jest przyspieszenie działań na rzecz ochrony klimatu. Strefy niskiej emisji zostaną utworzone w gminach o populacji powyżej 20 000 mieszkańców, gdzie występuje wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza.
W związku z tym, podróżując po Hiszpanii samochodem, szczególnie do dużych miast, ważne jest, aby być świadomym wymogów stref niskiej emisji oraz ograniczeń dotyczących wjazdu i parkowania. Informacje na ten temat można uzyskać u lokalnych władz i instytucji odpowiedzialnych za strefy niskiej emisji w danym regionie.