Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz konsorcjum firm DEME CONCESSIONS N.V. oraz QTERMINALS W.L.L. podpisały przedwstępną umowę dotyczącą dzierżawy terenów w porcie zewnętrznym w Świnoujściu na 30 lat. Umowa obejmuje finansowanie, budowę i eksploatację głębokowodnego terminalu kontenerowego.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało w poniedziałek o podpisaniu przedwstępnej umowy dotyczącej dzierżawy terenów w porcie zewnętrznym w Świnoujściu na 30 lat. Celem umowy jest stworzenie głębokowodnego terminalu kontenerowego poprzez finansowanie, budowę i eksploatację.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk wyjaśnił, że głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu jest ważnym elementem Programu rozwoju portów morskich do 2023 roku. Jego celem jest umocnienie pozycji polskich portów na Morzu Bałtyckim i uczynienie ich kluczowymi węzłami globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej. Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Krzysztof Urbaś, dodał, że inwestycja ta przyniesie korzyści nie tylko dla Świnoujścia i Pomorza Zachodniego, lecz również dla całej krajowej gospodarki.
Planowany terminal będzie mógł obsłużyć rocznie do 2 mln TEU, jednocześnie przyjmując dwa statki – jeden o długości 400 m i drugi o długości 200 m. Projekt inwestycji może zostać zrealizowany w dwóch etapach, z początkową zdolnością obsługi 1 mln TEU rocznie. Terminal zostanie w dużej mierze zlokalizowany na pirsie w Zatoce Pomorskiej i będzie finansowany przez wyłonionego w drodze konkurencyjnego przetargu inwestora. Operator terminalu wyposaży go w sprzęt przeładunkowy o niskiej emisji, spełniający najwyższe standardy ekologiczne jako „zielony terminal”. Terminal w Świnoujściu będzie miało podwójne zastosowanie jako cywilna infrastruktura mogąca obsługiwać ładunki wojskowe. Inwestor zobowiązał się również, w ramach oferty złożonej w przetargu, do przeprowadzenia działań na rzecz lokalnej społeczności o wartości co najmniej 5 mln euro, zgodnie z ustaleniami samorządu Świnoujścia. Nowy terminal ma rozpocząć działalność na początku 2028 roku.
Linie żeglugowe, które będą korzystać z nowego terminalu, będą miały również dostęp do nowego toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu w przyszłości. W maju 2023 roku Rada Ministrów zatwierdziła program wieloletni o nazwie „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029”. Realizacja tego programu zapewni odpowiednią i bezpieczną infrastrukturę dostępową dla terminali zlokalizowanych w Świnoujściu.