Od 1 stycznia 2024 roku na polskich stacjach benzynowych pojawi się nowe paliwo, które zastąpi obecną benzynę 95 E5. Ta zmiana może stworzyć pewne wyzwania dla niektórych kierowców, ponieważ nie wszystkie samochody są przystosowane do korzystania z tego nowego rodzaju benzyny. Przejście na nowe paliwo może być szczególnie problematyczne dla właścicieli starszych pojazdów, które nie są zgodne z nowymi wymaganiami.

Przed kierowcami stoi zadanie sprawdzenia, czy ich pojazdy są zgodne z wymaganiami nowego paliwa. W przypadku, gdy ich samochody nie są przystosowane do używania tej benzyny, będą musieli szukać alternatywnych rozwiązań, co może wiązać się z kosztami i trudnościami.

Kolejną potencjalną konsekwencją wprowadzenia nowego paliwa jest delikatny wzrost cen. Wprowadzenie nowej benzyny na rynek może wpłynąć na dostępność i równowagę cenową na stacjach benzynowych. Początkowo, z powodu nowości i dostosowywania się do zmian, ceny mogą nieznacznie wzrosnąć, co może odczuć część kierowców w swoim portfelu.

Ważne jest, aby kierowcy byli dobrze poinformowani o nadchodzących zmianach i odpowiednio się do nich przygotowali. Warto skonsultować się z producentem swojego pojazdu lub specjalistą ds. motoryzacji, aby dowiedzieć się, czy auto jest kompatybilne z nowym rodzajem paliwa. Dodatkowo, śledzenie informacji o cenach paliw i porównywanie ofert różnych stacji może pomóc w znalezieniu najbardziej korzystnych opcji.

Zmiany na rynku paliwowym mogą wpłynąć na codzienne życie kierowców, ale odpowiednie przygotowanie i świadome podejście do nowych warunków mogą pomóc w złagodzeniu ewentualnych problemów i ograniczeniu negatywnych skutków dla portfela. Nowe paliwo może także wprowadzić innowacyjne rozwiązania i korzyści ekologiczne, co w dłuższej perspektywie może przyczynić się do bardziej zrównoważonej mobilności i ochrony środowiska.

Paliwo E10 dotarło w końcu do Polski

Benzyna zawierająca większy procent etanolu już od pewnego czasu była sukcesywnie wprowadzana w wielu europejskich krajach, a teraz wreszcie dociera także do Polski, wzbudzając entuzjazm wielu ekologów. Jednak dla kierowców ta informacja nie jest optymistyczna, gdyż wiąże się z kilkoma problemami.

Przede wszystkim, nie wszystkie samochody są dostosowane do korzystania z benzyny E10, która zawiera 10% roztwór etanolu. Dotychczas w tradycyjnej Pb95 etanol stanowił 5%, a teraz ta liczba podwoi się. Kierowcy posiadający pojazdy niekompatybilne z paliwem E10 zostaną zmuszeni do tankowania droższego Pb98. To może wywołać nie tylko frustrację, ale również zwiększyć koszty użytkowania samochodu dla tych osób. Warto zatem sprawdzić, czy nasz pojazd znajduje się na liście aut dostosowanych do E10, aby uniknąć problemów związanych z nowym rodzajem paliwa.

Kolejnym zmartwieniem dla kierowców jest obserwowany wzrost spalania paliwa w pojazdach korzystających z benzyny E10. Choć nie jest to wzrost znaczący, będzie on zauważalny w portfelu każdego kierowcy. Przypadki ze Szwecji czy Wielkiej Brytanii, gdzie E10 istnieje już od kilku lat, wskazują na nieznaczne zwiększenie zużycia paliwa przez samochody. To może stanowić dodatkowy koszt, który kierowcy muszą uwzględnić w swoich budżetach.

Wprowadzenie benzyny E10 niesie ze sobą wiele korzyści z punktu widzenia ekologii, jako bardziej ekologiczne paliwo. Niemniej jednak kierowcy muszą być świadomi możliwych konsekwencji dla swoich pojazdów i finansów. Zrozumienie, czy nasz samochód jest przystosowany do nowego rodzaju paliwa oraz świadome podejście do potencjalnie wyższych kosztów użytkowania pojazdu mogą pomóc w złagodzeniu skutków tej zmiany. Dla osób, które mają starsze pojazdy i nie spełniają wymagań dla E10, alternatywą może być pozostawanie przy droższym Pb98 lub zastanowienie się nad ewentualną zmianą samochodu na bardziej przyjazny dla nowego rodzaju benzyny.

Ekologia ponad wszystko?

Wprowadzenie benzyny E10, zawierającej większy udział etanolu, wiąże się z koniecznością dla niektórych samochodów korzystania z droższego Pb98. Ten scenariusz dotknie głównie starsze pojazdy, które nie są przystosowane do korzystania z paliwa E10, ponieważ jak wspomnieliśmy wcześniej, w Europie ta mieszanka jest już od kilku lat powszechnie stosowana.

Dla właścicieli starszych pojazdów, które nie są kompatybilne z paliwem E10, sytuacja może być szczególnie niekorzystna. Konieczność tankowania droższego Pb98 zwiększa koszty użytkowania ich samochodów, co stanowi wyzwanie dla ich budżetu. To może również stworzyć dodatkowe trudności dla kierowców, którzy są przyzwyczajeni do korzystania z tańszego paliwa Pb95 i teraz muszą się dostosować do nowych warunków.

Należy podkreślić, że benzyna E10, pomimo swoich zalet ekologicznych, nie jest optymalnym wyborem dla niektórych starszych pojazdów, które nie zostały zaprojektowane z myślą o używaniu tej mieszanki. Wielu producentów samochodów wprowadziło już do swoich pojazdów odpowiednie modyfikacje, aby umożliwić korzystanie z E10. Jednak starsze modele, które nie przeszły takich zmian, będą musiały nadal korzystać z droższego Pb98.

Lista samochodów, które mogą jeździć na paliwie E10: 

Alfa Romeo

Paliwo E10 może być używane w następujących modelach Alfa Romeo z silnikami benzynowymi:

-Giulietta

– MiTo

– 159: 1,8 16 V, 1,8 TBi 16 V, 3,2 JTS V6

– Brera: 1,8 TBi 16 V, 3,2 JTS V6

– Spider: 1,8 TBi 16 V, 3,2 JTS V6

– 8C: 4,7 32 V.

Audi

Paliwo E10 może być stosowane w modelach samochodów Audi wyposażonych w silnik benzynowy z roku modelowego 1992. Z wyłączeniem następujących modeli z silników z wtryskiem bezpośrednim pierwszej generacji:

– A2 1.6 FSI rok modelowy 2003-2005

– A3 1.6 FSI rok modelowy 2004

– A3 2.0 FSI rok modelowy 2004

– A4 2.0 FSI rok modelowy 2003-2004

BMW

E10 – wszystkie modele BMW z silnikami benzynowymi niezależnie od roku produkcji. Należy jednak zawsze przestrzegać liczby oktanowej zgodnie z instrukcją obsługi.

Chevrolet i Daewoo

E10 można stosować w następujących modelach:

– Spark

– Cruze

– Orlando

– Captiva od roku modelowego 2011

– Aveo od roku modelowego 2011

Paliwo E10 nie może być używane w następujących modelach:

– Matiz

– Aveo przed rokiem modelowym 2011

– Kalos

– Nubira

– Lacetti

– Epica

– Captiva przed rokiem modelowym 2011

– Evanda

– Tacuma

Chrysler

E10 – wszystkie modele Chryslera wyposażone w silnik benzynowy od roku modelowego 1989.

Citroen

E10 – wszystkie modele Citroëna z silnikiem benzynowym, produkowanych od 1 stycznia 2000 r. lub później.

Dacia

E10 – wszystkie modele Dacii z silnikiem benzynowym.

Dodge

E10 – wszystkie modele Dodge, wyposażone w silnik benzynowy z roku modelowego 1989 lub nowszy.

Fiat

E10 – wszystkie modele Fiata od roku modelowego 2000, które spełniają wymagania dotyczące spalin Euro 3 lub późniejsze, z wyjątkiem modeli o dużych rozmiarach:

– Barchetta: 1,8 16V

– Bravo / Brava (182): 1,6 16 V.

– Doblo: 1,6 16V

– Marea: 1,6 16 V, 2,0 20 V.

– Multipla: 1,6 16 V.

– Palio: 1,6 16 V.

– Punto (188): 1,8 16V

– Stilo: 1,6 16 V (1596 cm3), 1,8 16 V, 2,4 20 V.

Ford

E10 – wszystkie modele Forda z silnikiem benzynowym, wyprodukowane na rynek europejski od 1992 roku, z wyjątkiem Forda Mondeo 1.8 SCI (96 kW, 130 KM), który był produkowany do roku modelowego 2006 włącznie.

Honda

E10 – wszystkie modele Hondy wyposażonych w elektroniczny wtrysk paliwa.

Hyundai

E10 – wszystkie modele Hyundaia z silnikiem benzynowym, przeznaczonych na rynek europejski, począwszy od roku modelowego 1995.

Jaguar

E10 – wszystkie modele Jaguara z silnikiem benzynowym od roku modelowego 1992.

Jeep

E10 – wszystkie modele Jeepa z roku modelowego 1989 i nowszych.

Kia

E10 – wszystkie modele Kia z silnikiem benzynowym, począwszy od roku modelowego 2002.

Lancia

E10 – wszystkie modele Lancii od roku modelowego 2000, które spełniają wymagania normy Euro 3, z wyjątkiem następujących modeli:

– Lybra: 1,6 16 V, 1,8 16 V, 2,0 20 V.

– Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V

Land Rover

E10 – wszystkie modele Land Rover z silnikiem benzynowym od roku modelowego 1996.

Lexus

E10 – wszystkie modele Lexusa wyprodukowanych na rynek europejski w 1998 roku lub później, z wyjątkiem następujących modeli:

– IS250 2,5 l V6, silnik 4GR-FSE, wyprodukowany od sierpnia 2005 do września 2007.

– GS300 3,0 l V6, silnik 3GR-FSE, wyprodukowany od stycznia 2005 do września 2007.

– LS460 4,6 l V8, silnik 1UR-FSE, wyprodukowany od sierpnia 2006 do września 2007.

Maybach

E10 – wszystkie modele Maybacha z silnikiem benzynowym.

Mazda

Paliwo E10 może być używane w następujących modelach Mazdy z silnikiem benzynowym od 2002 roku:

– Mazda6 2002-

– Mazda3 2003-

– Mazda2 2003-

– RX-8 2003-

– Mazda5 2005-

– MX-5 2006-

– Mazda2 2007-

– CX-7 2007-

– Mazda6 2008-

– Mazda3 2009-

Mercedes-Benz

E10 może być używane w większości samochodów Mercedes-Benz napędzanych benzyną, z wyjątkiem:

-C 200 CGI (W203) i CLK 200 CGI (C209) z roku modelowego 2002-2005.

– Modele bez regulowanego katalizatora lub z gaźnikiem (zwykle samochody starsze niż 25 lat).

Mini

Paliwo E10 może być stosowane we wszystkich nowych modelach Mini z silnikiem benzynowym wyprodukowanych od 2000 roku.

Mitsubishi

E10 – wszystkie modele Mitsubishi z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi po 1999 roku, z wyjątkiem modeli GDI.

Nissan

Palwo E10 może być używane w następujących modelach Nissana z silnikami benzynowymi:

– Micra K12 od roku modelowego 2002

– Note E11 od roku modelowego 2006

– Almera N16 od roku modelowego 2000

– Tiida C11 od roku modelowego 2007

– Almera Tino V10 od roku modelowego 2000

– Qashqai J10 od roku modelowego 2007

– Qashqai +2 od roku modelowego 2008

– Maxima A33 od roku modelowego 2000

– Primera P12 od roku modelowego 2001

– X-Trail T30 od roku modelowego 2001

– X-Trail T31 od roku modelowego 2007

– Pathfinder R51 od roku modelowego 2002

– Murano Z50 od roku modelowego 2004

– Murano Z51 od roku modelowego 2008

– NV200 M20M od roku modelowego 2009

– NV200 M20N od roku modelowego 2009

– Juke F15 od roku modelowego 2010

– Micra K13 od roku modelowego 2011

Opel

E10 – wszystkie modele Opla z silnikami benzynowymi, z wyjątkiem silnika z bezpośrednim wtryskiem 2,2 l (kod: Z22YH) w Vectrze, Signum i Zafirze.

Peugeot

E10 – wszystkie modele Peugeota z silnikiem benzynowym wyprodukowanych od 1/1 2000 roku i później.

Porsche

E10 może być używane w następujących modelach Porsche z silnikiem benzynowym:

– Cayenne

– Panamera

– Boxster / Cayman od roku modelowego 1997

– 911 (typ 996) od roku modelowego 1996

Renault

E10 – wszystkie modele Renault, z silnikami benzynowymi z roku modelowego 1997, z następującymi wyjątkami:

– Renault 19

– Mégane 1, z silnikiem 2,0 l F5R 700 (benzyna, wtrysk bezpośredni)

– Mégane 1, z silnikiem 2,0 l F5R 740 (benzyna, wtrysk bezpośredni)

– Laguna 2, z silnikiem 2,0 l F5R 782 (benzyna, wtrysk bezpośredni)

A także następujące modele samochodów z okresu 1.1.2000-31.12.2002:

– Laguna 2, z silnikiem 2,0 l F4R 764 (turbo)

– Laguna 2, z silnikiem 2,0 l F4R 765 (turbo)

– Espace 4, z silnikiem 2,0 l F4R 790 (turbo)

– Espace 4, z silnikiem 2,0 l F4R 794 (turbo)

– Vel Satis, z silnikiem 2,0 l F4R 762 (turbo)

– Vel Satis, z silnikiem 2,0 l F4R 763 (turbo)

– Avantime, z silnikiem 2,0 l F4R 760 (turbo)

– Avantime, z silnikiem 2,0 l F4R 761 (turbo)

Saab

E10 – wszystkie modele Saab z silnikiem benzynowym, w tym w modelach BioPower z roku modelowego 1979.

SEAT

E10 może być używany w następujących modelach SEAT:

– Ibiza od roku modelowego 2002

– Cordoba od roku modelowego 2003

– Leon z roku modelowego 1999

– Toledo od roku modelowego 1999 jako dodatek do silnika 2.0 FSI BLR o mocy 110 kW do 06/2004.

– Altea, XL, Freetrack od roku modelowego 2004 oprócz silnika 2.0 FSI BLR o mocy 110 kW do

06/2004.

– Alhambra od roku modelowego 2001

– Ibiza od roku modelowego 2008 (Ibiza V)

– Wszystkie modele Exeo i Exeo ST (od roku modelowego 2009)

Skoda

E10 może być używane w następujących modelach Skody:

– Octavia: wszystkie modele benzynowe z wyjątkiem modeli 1.8T RS (132 kW) (silnik AUQ)

– Fabia: wszystkie modele benzynowe z wyjątkiem modeli 2,0 l (85 kW) (silnik AZL)

– Superb: wszystkie modele z silnikiem benzynowym z wyjątkiem modeli 2,8 l 30 V V6 (142 kW) (silnik AMX)

– Roomster: wszystkie modele benzynowe

– Yeti: wszystkie modele z silnikiem benzynowym

W instrukcji obsługi wyżej wymienionych modeli Skody, które nie mogą używać E10, wspomina się, że można używać tylko benzyny 98-oktanowej. W modelach Skody, które poprzedziły wyżej wymienione serie modeli (Forman, Favorite itp.), E10 nie może być używany.

Smart

E10 – wszystkie modele Smart z silnikiem benzynowym.

Subaru

E10 – wszystkie modele Subaru od roku modelowego 1991.

Suzuki

E10 może być stosowane we wszystkich samochodach osobowych Suzuki z silnikiem benzynowym od 1990 roku.

Toyota

W samochodach wyprodukowanych po 1.1.1998, E10 może być używane z następującymi wyjątkami:

– Avensis 2.0 VVT-i (1AZ-FSE), wyprodukowany od lipca 2000 do października 2008.

– Avensis 2.4 VVT-i (2AZ-FSE), wyprodukowany od czerwca 2003 do października 2008.

Volkswagen

E10 – wszystkie modele Volkswagena z silnikiem benzynowym, z wyjątkiem samochodów wyposażonych w silniki FSI pierwszej generacji. Modele Volkswagena, które nie mogą używać E10:

– Golf V, 1598 cm3, 2004 r

– Lupo, 1389 cm3, 2001-2004

– Polo, 1390 cm3, 2002-2006

– Golf IV, 1598 cm3, 2002-2004

– Golf IV Variant, 1598 cm3, 2002-2006

– Bora, 1598 cm3, 2002-2005

– Golf V, 1390 cm3, 2004-2005

– Touran, 1598 cm3, 2003-2004

– Touran, 1984cc, 2004

– Golf V, 1984cc, 2004

Volvo

E10 – wszystkie modele Volvo, które są na rynku od 1976 roku. Jedynym wyjątkiem są modele S / V40 w latach 1998-2001 z silnikiem 1.8 GDI, w których nie można stosować E10.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Jeden komentarz

  1. Robimy sprzeciw macie zostawić paliwo e5e95 !!!!! Są motorowery zabytkowe i motocykle nie mogą jeździć na e98e5!!!! Ani na tym godnie e10e95!!!!!

Napisz Komentarz

Exit mobile version