Osoby w wieku powyżej 65 lat, które posiadają prawo jazdy, będą musiały przystąpić do obowiązkowych badań lekarskich i psychologicznych. Jest to skutek wprowadzenia zmian w przepisach, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez ograniczenie liczby wypadków z udziałem seniorów.

Nowe przepisy dotyczące badań mają na celu sprawdzenie zdolności kierowców do prowadzenia pojazdów, zwłaszcza w starszym wieku. Badania będą obejmować ocenę stanu zdrowia, w tym wzroku i słuchu, jak również sprawność psychofizyczną kierowców.

Osoby, które nie zaliczą testów, mogą stracić swoje prawo jazdy. W przypadku odmowy przeprowadzenia badania, również grozi utrata prawa do prowadzenia pojazdów. Jednak, osoby, które nie zdały testów, będą mogły je powtarzać po upływie określonego czasu.

Wprowadzenie takich zmian budzi wiele kontrowersji. Niektórzy uważają, że to dyskryminacja osób starszych, którzy posiadają prawo do prowadzenia pojazdów na takich samych zasadach, jak każdy inny kierowca. Inni są przekonani, że nowe przepisy są konieczne i pomogą w zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach.

Seniorzy są przeciwni zmianom przepisów

Wiele osób starszych czuje się dyskryminowanych przez nowe przepisy, ponieważ uważają, że nie są gorszymi kierowcami niż młodsze osoby i wciąż są w stanie bezpiecznie prowadzić pojazdy. Jednakże, badania pokazują, że starsi kierowcy są bardziej narażeni na wypadki z powodu różnych czynników, takich jak pogorszenie zdolności psychofizycznych, problemy ze wzrokiem czy słuchem.

Zdaniem ekspertów, osoby starsze powinny przystąpić do badań lekarskich i psychologicznych co najmniej raz na dwa lata. W ten sposób można sprawdzić, czy dany kierowca jest wciąż w stanie bezpiecznie prowadzić pojazd. Badania te są istotne również dla samej osoby starszej, ponieważ umożliwiają wcześniejsze wykrycie chorób, które mogą wpłynąć na zdolność do prowadzenia pojazdów.

Nowe przepisy dotyczące obowiązkowych badań lekarskich i psychologicznych są wprowadzane stopniowo i w zależności od wieku kierowcy. Osoby powyżej 75 roku życia będą musiały przystąpić do badań co roku, natomiast osoby między 65 a 75 rokiem życia co dwa lata. Jest to zgodne z rekomendacjami ekspertów, którzy uważają, że starsi kierowcy powinni być poddawani regularnym badaniom, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

71 komentarzy

  1. Mam 75 lat, jezdze juz 58 lat i to bez wypadku , pravowalem wiele lat jako kierowca zawodowy, z tego co wiem to najwiecej wypadkow powoduja mlodzi kierowcy do 25 roku zycia. Teraz mieszkam na wsi , gdxie nie ma xadnej komunikacji , pytam, jak mam sie dostac do lekarza, apteki , na zakupy. Politycy bedą mieli dozywotnio kierowce, emeryta na to nie stac

  2. Z tego co opisują to jak będziesz pracował do 65 lat jesteś starcem pełnowartościowy ale gdy idziesz na emeryturę nagle jesteś niedołężny i trzeba cię pozbawić wszelkich wygód abyś nie cieszył się resztką życia które pozostało gdzie w jakiś sposób możesz żyć tak jak ty chcesz, ale żeby nie było za łatwo to ci jeszcze dowalą na starość gdzie tacy ludzie naprawdę jeżdżą ostrożnie

    • Mam 68 lat, to jest dyskryminacja praw nabytych. Powinniśmy głośno protestować i pokazać swój sprzeciw. Na badaniach będzie…..Popierałem zawsze PiS ale jak to wprowadza, mojego głosu i wielu mi podobnych kierowców nie będą mieli !

    • A kto będzie płacił za te systematyczne badania. A z dostępem do badających lekarzy tak jak z każdym specjalista wyznaczą termin pewnie za trzy cztery lata.
      A wszystko to totalna bzdura.

  3. Witam wszystkich bardzo się cieszę z tego pomysłu uważam że starszych kierowców trzeba sprawdzić bo jak widać na drogach nie wszyscy nadają się już w tym wieku na kierowców

  4. Jako 68 latek, ze stażem 52 letniej bezkolizyjnej jazdy itp.. i zostaje zmuszany do płacenia (koszt badań plus datkowe jakieś tam koszty) za błędy naszych rządzonych, to jest coś tu nie halo. Zawsze, w tym naszym kochanym kraju tylko kary, podwyżki, nowe podatki itd… Jako emeryt proponował bym aby nasi decydenci zamist ściągać kasę od kierowców emerytów wpłynęli na nauczanie młodych kierowców jazdy… tak jazdy a nie nauczania ZDANIA egzaminu. Emerytom niech zostawiają te marne emerytury i niech nie te 13,14 zostawia sobie a przestaną zabierc z emerytury podatek i ubepieczenie zdrowotne i wymyślać nowości, aby jak najwięcej zabrac…. To by było na tyle co do powyższego. Pozdrawiam

    • Według statystyk firm ubezpieczeniowych, najbardziej niebezpieczną grupą kierowców są Ci najmłodsi. Nowy przepis nie ma nic wspólnego z matematyką. Ani że sprawiedliwością.

    • Absolutnie sie zgadzam i sama jeżdże już ponad 20lat i nie miałam mandatu i wypadku
      Samochód jest mi niezbędny gdyż mam sparaliżowanego męża i sama muszę sobie radzić. Dzieci zagranicą. To jest bezdusznę, lepiej niech zadbają o zdrowie emerytów i opiekę nad nimi w ciężkich chwilach.Zabranie prawa jazdy , to ubezwladnowolnienie. Krystyna

  5. Banda Unijna według ich przepisów człowiek do 7 70 lat powinienem pracować. Jeść robaki i rowerem śmigać do pracy albo na piechotę. Tak samo było w obozach niemieckich ludzie na piechotę szli do roboty tam tyrali po 12 godzin jak znalazł robaka to się cieszy. To i mi się marzy

    • Mam obecnie 64lata.Zgadzam się z tym ,że będę badany lekarsko i psychologicznie.Ale opłaty powinien
      ponosić ustawodawca. Refleks , wzrok i słuch jest podstawą bezpiecznej jazdy.

  6. A co na to producenci samochodów? Będzie walka. Zgadza się,że schorowani seniorzy powinni ograniczyc korzystanie z auta. Mądrość sama sie obroni. Nie zabraniać – mamy dość nakazów i zakazów.

  7. Normaliusz on

    Teraz emerytom, potem młodziakom, następnie średnim a potem ….. i już nie będzie samochodów 🙂

Napisz Komentarz

Exit mobile version