W przyszłym roku, właściciele nieruchomości, zarówno domów jak i przedsiębiorcy, będą musieli przygotować się na znacznie wyższe stawki podatku od nieruchomości. Ministerstwo Finansów właśnie ogłosiło nowe stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2024 rok, które przewidują podwyżki o 15 procent w porównaniu z rokiem 2023.

Ta najwyższa od lat podwyżka podatków lokalnych, w tym podatku od nieruchomości, została spowodowana przez wyjątkowo wysoką inflację, która ostatnio szaleje w gospodarce. Główny Urząd Statystyczny podał, że podatki lokalne wzrosną o 15 procent w ujęciu rocznym, w związku ze wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych, który osiągnął wynik 115,0 w pierwszym półroczu.

W praktyce, oznacza to, że w 2024 roku maksymalna stawka podatku od budynków mieszkalnych wyniesie 1,15 zł/mkw., co jest wzrostem o 15 gr za metr kwadratowy w porównaniu z 2023 rokiem. Aby to zilustrować na przykładzie, właściciel 60-metrowego mieszkania w przyszłym roku będzie musiał zapłacić 69 złotych, zamiast obecnych 60 złotych.

Wzrost podatków lokalnych wydaje się nieunikniony, biorąc pod uwagę niekorzystny trend inflacyjny w kraju. Warto pamiętać o tych zmianach i przygotować się na dodatkowe koszty, które mogą wpłynąć na budżet wielu osób i przedsiębiorstw w 2024 roku. Wiele osób będzie musiało dostosować swoje wydatki i plany finansowe, aby sprostać nowym wyzwaniom wynikającym z wyższych podatków od nieruchomości.

Właściciele garaży będą musieli zapłacić 11,17 zł/mkw. – o 1,46 zł/mkw. więcej niż w 2023 r.

Przedsiębiorcy staną w obliczu jeszcze bardziej dotkliwych podwyżek podatku od nieruchomości, szczególnie jeśli prowadzą swoją działalność w budynkach związanych z przedsiębiorstwem. Nowe stawki podatkowe, ogłoszone przez Ministerstwo Finansów na 2024 rok, przewidują wzrost podatku od budynków handlowych o 4,32 zł za metr kwadratowy w porównaniu z obecnymi stawkami. Oznacza to, że przedsiębiorcy mający firmę w budynku o powierzchni 150 mkw. będą musieli zapłacić aż 648 złotych więcej w przyszłym roku niż w 2023.

Niestety, podobnie niepokojące podwyżki dotkną również tych przedsiębiorców, którzy posiadają grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Maksymalna stawka podatku za tego typu grunty w 2024 roku wyniesie 1,34 zł/mkw., co stanowi wzrost o 0,18 zł/mkw. w porównaniu z 2023 rokiem, kiedy stawka wynosiła 1,16 zł/mkw.

Decyzję o ostatecznej wysokości podatku od nieruchomości podejmą poszczególne gminy, ale w poprzednim roku z maksymalnego wymiaru podatku skorzystało ponad 90 procent gmin. To sugeruje, że wiele lokalnych jednostek samorządu terytorialnego może zdecydować się na wykorzystanie pełnych możliwości podwyżek, co dodatkowo obciąży przedsiębiorców.

Ta sytuacja może stanowić poważne wyzwanie dla firm, które już muszą radzić sobie z trudnościami wynikającymi z inflacji i wzrostu kosztów operacyjnych. Przedsiębiorcy będą musieli podjąć działania mające na celu dostosowanie swoich budżetów do tych zmian, co może prowadzić do konieczności restrykcyjnych oszczędności lub ewentualnych podwyżek cen usług i produktów, co z kolei może wpłynąć na konsumentów.

Kto nie musi płacić podatku od nieruchomości?

Podatek od nieruchomości można zapłacić w kasie gminy, przelewem na rachunek bankowy gminy lub u osoby, którą wyznaczyła gmina (inkasenta). Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje szereg zwolnień, obejmuje:

  • budynki gospodarcze lub ich części: służące działalności leśnej, lub rybackiej, położone na gruntach gospodarstw rolnych, służące wyłącznie działalności rolniczej, zajęte na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej,
  • grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków – z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej,
  • grunty, budynki lub ich części zajęte wyłącznie na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży,
  • grunty położone na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową, a także budynki i budowle trwale związane z gruntem, które znajdują się w parkach narodowych lub rezerwatach przyrody i służą bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów związanych z ochroną przyrody,
  • grunty stanowiące nieużytki, użytki ekologiczne, grunty zadrzewione i zakrzewione – z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej,
  • położone na terenie rodzinnego ogrodu działkowego: grunty, altany działkowe i obiekty gospodarcze o powierzchni zabudowy do 35 m2 oraz budynki, które stanowią infrastrukturę ogrodową, w rozumieniu ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych – z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej,
  • nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego,
  • uczelnie i instytuty badawcze (zwolnienie nie dotyczy gruntów, budynków itp. lub ich części zajętych na działalność gospodarczą),
  • publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową,
  • żłobki i kluby dziecięce oraz prowadzące je podmioty, w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego,
  • prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej, na warunkach określonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych,
  • przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego, uzyskanym na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania (np. gruntów, budynków itp.), które zajęto na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych.
  • Każda gmina może samodzielnie wprowadzić dodatkowe zwolnienie z podatku od nieruchomości dla wybranych grup. Szczegółowe informacje o tym, kto może zapłacić niższą daninę lub w ogólne nie musi płacić, znaleźć można na stronach internetowych poszczególnych podmiotów.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version