Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące prawa jazdy dla osób powyżej 65 roku życia. Według tych przepisów, osoby w wieku 65 lat i starsze będą musiały co dwa lata przedstawiać specjalne zaświadczenie lekarskie, potwierdzające ich zdolność do prowadzenia pojazdów. W przypadku braku takiego zaświadczenia, prawo jazdy zostanie odebrane.
Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie wypadkom spowodowanym przez starszych kierowców, którzy mogą mieć trudności z utrzymaniem koncentracji i reakcji na sytuacje na drodze. Wzrost liczby starszych kierowców w Unii Europejskiej stawia przed nimi i innymi uczestnikami ruchu drogowego nowe wyzwania, dlatego wprowadzenie tych przepisów jest konieczne.
Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy
Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.
W Polsce wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, jednakże nowe przepisy UE będą obowiązywać niezależnie od wieku emerytalnego w danym kraju. Z tego powodu osoby powyżej 65 roku życia, które chcą nadal prowadzić pojazdy, będą musiały systematycznie poddawać się badaniom lekarskim i przedstawiać odpowiednie zaświadczenia.
Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.
Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.
Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.
Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.
Koniec z prawo jazdy dla 65 latków…
Jeszcze nie tak dawno wiele osób, które przekroczyły 65. rok życia, mogło swobodnie korzystać z samochodu i posiadać prawo jazdy bezterminowo. Jednakże Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy, które zobowiązują seniorów do wymiany swoich prawa jazdy na nowe dokumenty, a to wiąże się z pewnymi ograniczeniami.
Od stycznia 2013 roku seniorzy muszą wymieniać swoje prawo jazdy co pięć lat. Na podstawie wyników badań lekarskich i testów psychologicznych wydawane są kategorie prawa jazdy, które obowiązują przez określony czas. Dla osób, które ukończyły 70 lat, ważność prawa jazdy wynosi dwa lata, a dla osób powyżej 75 lat – jeden rok.
Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w kontekście starzejącego się społeczeństwa. Statystyki wskazują, że osoby powyżej 65. roku życia są bardziej narażone na wypadki drogowe. Chodzi tu przede wszystkim o fizyczne ograniczenia, jakie pojawiają się wraz z wiekiem, takie jak spowolnienie reakcji czy pogorszenie zdolności percepcyjnych.
Niektórzy seniorzy narzekają na nowe przepisy i uważają, że wprowadzono je bez należytej konsultacji z osobami, które ich dotyczą. Z drugiej strony, zwiększenie wymagań dla kierowców może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa nie tylko dla seniorów, ale dla wszystkich użytkowników dróg.
88 komentarzy
okej , może to będzie dobre dla bezpieczeństwa ale tylko dla osób zdrowych po 65 roku, w większości ci co stracą papiery stracą też pracę , przestawić się na komunikację miejską , jeździć 15-20 km , śnieg ,deszcz, upał i ograniczenia czasowe to nie to co jeździć autem ,
jeżeli nie przejdę tych badań to również nie będę mógł dalej pracować , bo badania do pracy są podobne , czyli tylko emerytura
No i czas najwyzszy…a nie blokowac posade do 100…
Pierw badania na glowe trzeba wyslac polityków, to jest bardziej wskazane, a nie czepiajcie emerytów.
Okazuje się ludzie po 65roku powodują tylko 3%wypadków na świecie..a 17-37lat 47%wypadków?…I co …..
Jak można tolerować taką głupotę urzędników Unii. Może trzeba pożegnać unie i mieć spokój z głupotę. Za bezmyślność biorą kasę.
Całe życie pod górkę, a im bliże jmety
tym bardziej stromo
A może badania psychiczne dla rządzących w Uni jak i w Polsce po 60 roku życia???
Popieram i to od dziś!
W porządku, zgoda, ale w przypadku odebrania prawa jazdy, urzędnicy za to odpowiedzialni, zwracaja takiej osobie koszty za transport taxi i to z własnej kieszeni
Ja jak robiłem prawo jazdy to UNi Europejskiej nie było.Prawo jazdy zapłaciłem za swoje pieniądze zdając egzamin ponosząc własne wszelkie koszty .Więc jestem prywatnym właścicielem dokumentu.Niedługo dojdzie do tego ,że UE będzie decydować z ,która kobieta mam spać a z którą nie.Ja już żyłem za komuny gdzie decydowali o mojej przyszłości.Dz.Bardzo za troskę.
Po 65 roku zakaz głosowania ,zła ocena kandydatów.
A kto zwróci mi życie jak dziadek bez refleksu mi je odbierze? Nie każdy musi posiadać auto, za mojego dzieciństwa był to naprawdę luksus a jednak ludzie dawali sobie świetnie radę.
Starsi kierowcy są świadomi swoich ułomności i nie szaleją na drogach. To raczej młodzi, niedoświadczeni piratują na drogach, jeżdżą po wpływem dopalaczy czy alkoholu, choć nie wszyscy na szczęście.Stawkę OC podnosi się młodym a nie starym argumentując, że częściej powodują wypadki.
Jak pracować to starzy mogą a samochodem jeździć to już nie.
Wszystkim po 65, którym zostałoby zabrane prawo jazdy dać z automatu orzeczenie o niepełnosprawności I przydzielić samochód inwalidzki.
Niech inni na nich uważają.
Nie wszyscy mieszkają w dużych aglomeracjach, gdzie jest komunikacja miejska. Niektórzy do sklepu czy przychodni mają nawet kilkanaście kilometrów. Dziwimy się, że młodzi uciekają ze wsi. Urządzą się, zainwestują a po 70 tce nie będą mogli sami wyjechać z domu, tylko pieszo.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą będą mieć emeryturki, że trzeba będzie dorabiać do śmierci. I jak będą prowadzić biznes bez samochodu ? A czym będą jeździć posłowie i senatorowie, ci mocno po 65 ? Latać samolotami? Czy dostaną kasę na osobistego kierowcę.
Jakie to przykre, że inni wiedzą lepiej jak mamy żyć, co możemy czego nie, co jest dla nas dobre, zdrowe i bezpieczne.
Wszystko po to, by realizować partykularne interesy grup, których te zakazy i nakazy nie dotyczą dzięki nadanym sobie przywilejom.
Qvo vadis, Polsko?
Dlaczego Unia nie wprowadza zezwolenie na prowadzenie samochodu dopiero od wieku 40 lat byłoby to tak samo normalne jak zabieranie prawo jazdy ludziom po 65 roku życia. Według mojej wiedzy młodzi kierowcy popełniają o wiele więcej wypadków niż ludzie starsi dlatego najlepiej tak jak pisałem już wydawać prawo jazdy dopiero po 40 roku życia byłoby to tak samo mądre jak zabierać prawo jazdy ludziom po 65 roku życia. Myślę że to jest normalna dyskryminacja ze względu na wiek człowieka. Myślę że jak byśmy wystąpili z unii europejskiej jak Anglicy to w Polsce by było więcej rozsądnych decyzji niż od najmądrzejszych urzędników na świecie pracujących w Brukseli. Ciekawe czy kiedy Polska wstępowała do unii europejskiej w traktacie jest mowa o o posiadanie uprawnień do prowadzenia samochodu. Czy to jest kompetencja unii europejskiej czy zostało to narzucone Polsce sposób nieumowny
Zaświadczenie od lekarza? A weź się do niego dostań. Jak będą takie terminy dostania się to seniorzy będą tracić prawko z automatu.
A co z politykami 70plus ?Im nie należy się badanie mózgu ?
A można będzie oddychać? Czy już program Euroeutanazja 65+ jest w trakcie przygotowań? W ZSRR było więcej swobody niż w tej naszej cywilizowanej Unii.
Nikt nas nie informował ze unia przeistoczy się w zamordystyczny komunizm . Nawet o tym co w Lizbonie podpisano , nikt nas nie informował. Każdy, o granice otwarte i nikogo nic więcej nie obchodziło. A dzis 65 lat , głodową emerytura i jeszcze z własności nie możesz korzystać bo zaraz. Badanie kosztuje , może państwo za to zapłaci? Nie możesz mieć auta , nie możesz mieć kury , nie jedzsera i mięsa. Za chwilę unia wprowadzi zakaz uprawy warzyw w ogródku bo nie masz licencji a nasiona swoje . Dozylismy biedy , dożyjemy głodu . Dziś PRL jawi się jako oaza spokoju i dobrobytu .
Posłom po 65 roku życia też trzeba zrobić badania, przecież mogą pomylić przyciski do głosowania, lekarzowi również trzeba by zrobić test bo może się pomylić. To wszystko kiedyś pier…nie. Nie da się żyć w takim systemie.
Jeżeli nałożyli obowiązek to finansowanie także z budżetu państwa?
Czy będzie można jechać rowerem lub elektryczną c hulajnogą po 65 roku życia ???
Zaświadczenie od lekarza? A weź się do niego dostań. Jak będą takie terminy dostania się to seniorzy będą tracić prawko z automatu.
Tego też zakażą. Trochę cierpliwosci
Uwaga Zakaz pełnienia Funkcji urzędniczych po osiagnieciu wieku emerytalnego. Mają urzędnicy emerytury i pełnią różne Funkcje po Ukladach i znajomościach wydajac Bzdurne Ustawy i Decyzje. Dziadki czas na ciepłe kapcie.
A może by tak po 60-tym roku życia badać kandydatów na Euro-poslow bo wymyślając takie przepisy to wydaje się że nie mają równo pod sufitem
W punkt 🙂
Kandydat na posła czy senatora po 65 przedstawi zaświadczenie lekarskie
To jeszcze powinno się robić takie badania kobietom, bo one też mylą gaz z hamulcem 😃
Do BG : ale bzdury opowiadasz
Pójdę do sądu jak ustanowią 65 lat i trumnę dla człowieka w tym wieku. To dyskryminacja nie poparta rzeczywistymi dowodami. W tym wieku jest obecnie bardziej sprawny niż kiedyś, czyli wtedy jakie wyniki brano do rzekomych bada,. 75 lat, ok, to jest sporo. Inne kraje po 70 robią badania, bo podchodzą logicznie. Mojm zdaniem odebrać trzeba/badać psychotestami / co rok 18-26 latków, bo oni robią najwięcej wypadków i najbardziej szaleją na drogach.
Czasem się zastanawiam czy nie lepiej przejść na stronę Putina
Tego też zakażą. Trochę cierpliwosci