Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące prawa jazdy dla osób powyżej 65 roku życia. Według tych przepisów, osoby w wieku 65 lat i starsze będą musiały co dwa lata przedstawiać specjalne zaświadczenie lekarskie, potwierdzające ich zdolność do prowadzenia pojazdów. W przypadku braku takiego zaświadczenia, prawo jazdy zostanie odebrane.

Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie wypadkom spowodowanym przez starszych kierowców, którzy mogą mieć trudności z utrzymaniem koncentracji i reakcji na sytuacje na drodze. Wzrost liczby starszych kierowców w Unii Europejskiej stawia przed nimi i innymi uczestnikami ruchu drogowego nowe wyzwania, dlatego wprowadzenie tych przepisów jest konieczne.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.

W Polsce wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, jednakże nowe przepisy UE będą obowiązywać niezależnie od wieku emerytalnego w danym kraju. Z tego powodu osoby powyżej 65 roku życia, które chcą nadal prowadzić pojazdy, będą musiały systematycznie poddawać się badaniom lekarskim i przedstawiać odpowiednie zaświadczenia.

Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Koniec z prawo jazdy dla 65 latków…

Jeszcze nie tak dawno wiele osób, które przekroczyły 65. rok życia, mogło swobodnie korzystać z samochodu i posiadać prawo jazdy bezterminowo. Jednakże Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy, które zobowiązują seniorów do wymiany swoich prawa jazdy na nowe dokumenty, a to wiąże się z pewnymi ograniczeniami.

Od stycznia 2013 roku seniorzy muszą wymieniać swoje prawo jazdy co pięć lat. Na podstawie wyników badań lekarskich i testów psychologicznych wydawane są kategorie prawa jazdy, które obowiązują przez określony czas. Dla osób, które ukończyły 70 lat, ważność prawa jazdy wynosi dwa lata, a dla osób powyżej 75 lat – jeden rok.

Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w kontekście starzejącego się społeczeństwa. Statystyki wskazują, że osoby powyżej 65. roku życia są bardziej narażone na wypadki drogowe. Chodzi tu przede wszystkim o fizyczne ograniczenia, jakie pojawiają się wraz z wiekiem, takie jak spowolnienie reakcji czy pogorszenie zdolności percepcyjnych.

Niektórzy seniorzy narzekają na nowe przepisy i uważają, że wprowadzono je bez należytej konsultacji z osobami, które ich dotyczą. Z drugiej strony, zwiększenie wymagań dla kierowców może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa nie tylko dla seniorów, ale dla wszystkich użytkowników dróg.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

88 komentarzy

  1. Zakaz wedzenia,zakazy polowow(nawet wedkarskich)jakby ten dorsz czy fladra wiedzialy czy sa w obwodzie kaliningradzkim czy w EU-teraz jeszcze to.SZALENSTWO!
    potem wielkie zdziwienie ze konfie rosnie

  2. słusznie, wreszcie ktoś posprawdza emerytów którzy stanowią zagrożenie jak moja półślepa sąsiadka nie potrafiąca zaparkować samochodu!

    • a moze wpowadzic ogranicznik predkosci dla mlodych idiotow i prawko chodzenia dla pieszych, ktorym wydaje sie ze sa swietymi krowami

  3. Dla polityków z UE ten zakaz już dawno powinien obowiązywać. 65 lat to definitywny zakaz prowadzenia działalności politycznej.

  4. Skoro 65-70 nie mogą prowadzić samochodu, to niech 65 latkom zabronią polityki i rządzenia państwami, a nawet światem.

  5. Już dawno trzeba było wyjść z tego unijnego kołchozu, ja mam już dość tego brukselskiego miodu, czas na polexit

  6. I bardzo dobrze! Wszyscy, którzy Was przestrzegali przed wchodzeniem do takiej „Unii” słyszeli same epitety. Teraz macie za swoje! Ponad 90% z Was na to zasłużyła.

  7. Przed wczoraj wracałem z Bydgoszczy, źle się czułem, chciało mi się spać aż do Torunia, jak wjechałem na autostradę to wstąpił we mnie inny duch, nikt mnie nie wyprzedzł aż do zjazdu we Włocławku, ja natomiast wyprzdzałem wszystkich, takie bryki że ich kierowcom szczęki spadały,mam 65 lat,jechałem malutkim Mitsubishi Coltem,nie podam prędkości z oczywistych względów, wiało silnie, raz zbyt mocno mnie szarpnęło i żona się przestraszyła,musiałem trochę zwolnić,ale to było niedaleko Przed zjadem .Na koniec powiem Wam że przejechałem w życiu wiele milionów kilometrów, jak wejdzie takie prawo to trudno trzeba będzie się poddawać badaniom i tyle.

  8. Skoro po 65 roku życia tak spada percepcja, reakcja i.t.p,wporowadźmy zakaz dla:lekarzy,sędziów ,prokuratorów,wojskowych,naukowców,budowla,ńców,projektantów…..w ogóle wykluczmy wszystkie osoby po 65 z życia społecznego!A przede wszystkim wprowadźmy zakaz decydowania pzez unjnych urzędników po 65 o społeczeństwie!….

  9. Puknij się w głowę. Przecież to jest dyskryminacja i kolejne wyciąganie pieniądzy z portfela. Tylko o kasę tu chodzi badania=oplata

  10. Najwięcej wypadków powodują młodzi kierowcy. To jest dyskryminacja osób starszych i pozbawienie ich tej odrobiny wygód jak przywiezienie zakupów czy wyjazd na działkę.

  11. Skur……by inaczej nazwać ich nie można. W najgorszych snach o takich czasach się nie śniło. I tak będę jeździł bez badań bo mam bezterminowo i żaden CH… Mi tego nie odbierze

  12. Co za durnowate mają wejsc przepisy. Jeśli mi wiadomo to mlodzi jeżdżą jak wariaci na nich sie nie reaguje. Tu chodzi o forsę dla nygusow ktorzy te opinie beda wydawali kasa znajomych .idiotyzm totalny.znieczuluca naszego rządzącego.oni maja swoich szoferów co tam z naszym starszym ludem. Do pieca ich dac i reszta moze juz jeździć bezpiecznie

  13. To zamach na wonosc i swobody obywatelskie. W takim razie popieram pana Ziobro by opuścić ten europejski kolchoz

Napisz Komentarz

Exit mobile version