Przed nami kolejna rewolucja w przepisach dotyczących kierowców, która ma wejść w życie od 1 stycznia 2024 roku, również w Polsce. Propozycje Unii Europejskiej dotyczące obowiązkowych badań i zakresu kontroli pojazdów budzą zdziwienie i niepokój wśród niektórych osób.
Nowe unijne przepisy dotyczące badań zmotoryzowanych są traktowane jako szokujące przez niektóre osoby. Wprowadzają one nowe wymogi i zasady, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz ochronę środowiska. Mogą one obejmować bardziej szczegółowe badania techniczne pojazdów, w tym kontrolę emisji spalin i innych czynników wpływających na środowisko.
Te zmiany są częścią szeroko zakrojonych wysiłków Unii Europejskiej mających na celu zwiększenie standardów motoryzacyjnych i ochronę zdrowia publicznego. Mają one na celu zapewnienie, że pojazdy poruszające się po drogach spełniają określone normy bezpieczeństwa i ekologiczne.
Choć wprowadzenie tych zmian może budzić obawy i niepokój, warto pamiętać, że mają one na celu poprawę naszego bezpieczeństwa na drodze oraz ochronę środowiska naturalnego. Przepisy te mają na celu zapewnienie bardziej odpowiednich warunków użytkowania pojazdów oraz ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Niebawem wszystko się zmieni – zwłaszcza w życiu kierowców seniorów
Aktualnie w Polsce nie ma obowiązku seniorów, którzy mają powyżej 65 lat, udowadniania swojej zdolności do prowadzenia pojazdów przez wizytę u lekarza. Jednakże istnieje plan wprowadzenia zmian w przepisach, które mogą to zmienić już na początku przyszłego roku. Jedną z najbardziej kontrowersyjnych propozycji jest rozszerzenie zakresu badań dla kierowców powyżej 65 roku życia.
Według nowych zapisów, seniorzy, którzy chcieliby przedłużyć swoje prawa jazdy, mogą być zobligowani do przeprowadzenia badań medycznych, które ocenią ich zdolność koncentracji oraz ocenę stanu psychicznego. Oznacza to, że kierowcy powyżej 65 roku życia będą musieli spełnić pozytywne kryteria tych badań, aby kontynuować prowadzenie pojazdów. Obowiązkowe badania psychologiczne dla starszych kierowców będą całkowicie nowym elementem w przepisach.
Celem tych zmian jest zapewnienie większego bezpieczeństwa na drodze, szczególnie w przypadku osób starszych, których zdolności mogą ulec pogorszeniu wraz z wiekiem. Badania medyczne mają na celu wykrycie ewentualnych problemów zdrowotnych, które mogą wpływać na zdolność do bezpiecznego prowadzenia pojazdów. Jednak propozycje te są również przedmiotem debat i kontrowersji, gdyż niektórzy kierowcy po 65 roku życia mogą czuć się niesprawiedliwie traktowani.
Przyszłe zmiany w przepisach dotyczących seniorów i prowadzenia pojazdów będą nadal przedmiotem dyskusji i analizy, aby znaleźć odpowiedni balans między bezpieczeństwem na drodze a prawami osób starszych.
Po 70 roku życia nowy obowiązek – kurs odświeżający
Planowane zmiany w prawie dotyczące uprawnień kierowców po osiągnięciu 65 roku życia to niejedyna nowość. Osoby prowadzące pojazdy po 70. roku życia zostaną również obciążone dodatkowym wymogiem. Unijni urzędnicy proponują wprowadzenie obowiązkowych kursów uzupełniających dla tej grupy.
Jest to kolejna propozycja zmian w przepisach, które są forsowane. Ważność dokumentu pozwalającego na prowadzenie pojazdu będzie taka sama dla wszystkich kierowców – 5 lat. Jednak kolejny dokument będzie wydawany na ten sam okres, ale dopiero po przeprowadzeniu badań lekarskich.
Widać, że kierowców czekają znaczne zmiany w zakresie ich uprawnień, o ile nie zostaną wprowadzone żadne zmiany do stycznia. Obecne przepisy nie satysfakcjonują wszystkich. Według urzędników z niemieckiej delegacji w Unii Europejskiej, taka forma przepisów może przyczynić się do pogłębienia problemu wykluczenia seniorów z transportu.
Nie jest dla nich jasne, dlaczego to tylko ta grupa została objęta specjalnymi wymaganiami. Według niemieckiego klubu samochodowego ADAC, spowolnienie reakcji i pogorszenie zmysłów, które są zauważalne wraz z wiekiem, nie zwiększa znacząco ryzyka spowodowania wypadku. Statystyki nie wskazują, że seniorzy są głównymi sprawcami wypadków drogowych. Niemniej jednak, każdy wypadek może mieć poważne konsekwencje. Na całym świecie aż 56% ofiar (rannych lub zabitych) ma ponad 65 lat.
akt10
27 komentarzy
Uważam że 65 lat to za wcześnie , obecni 65 Karłowie to osoby w pełni sprawne . Uważam że trzeba by było ewentualnie przesunąć granicę wieku na 75. + Albo 80
wiek emerytalny podniesc do 70 lat bo ludzie sa sprawni zawodowo a prawo jazdy obnizyc do 60 lat bo za starzy aby siedziec za kierownica co za hipokryzja🤗🤣
0graniczenia dla wielu seniorów to poważne wykluczenie społeczne. Bardzo wielu seniorów utraci możliwość dotarcia do sklepu, lekarza, kościoła, Czy na ryby lub działkę. Jak ustawodawcy chcą to zrekompensować? Może kolejnym ….Plus .Tylko po co?
56% to ofiary powyżej 65 roku życia? A ile w tym pieszych?
Ci którzy zaczęli jeździć po 50 to rzeczywiście potrafią zrobić coś głupiego tak jak często młode damy.Prawdziwe niebezpieczne zachowania to „młodzi dżigici” w takich autach z silnikiem 100KM. Nie będę wymieniał firm
Kierowcy BMW powinni mieć robione takie testy codziennie !!!
To tylko propozycja , może i słuszna w zamyśle ale wiek 65 lat to dużo za wcześnie. Może 75+ albo 80
To pojeżdżę bez uprawnień do 1 wpadki robię rocznie 30000 tysięcy przez 10 lat byłem kontrolowany raz, potem kupię motorower
30 milionow kilometrów w rok?!! To chyba w kosmos latasz. A i to średnio 80 tys km dziennie czyli w zaokrągleniu 3 tys/h
Oj JANUSZ JANUSZ,ty nie powinieneś jechać nawet tramwajem i to w drugim wagonie!
Bezpieczeństwo ?Śmieszne .chodzi tu o kasę by wyciagnąć jak najwięcej od ludzi….Tak samo jak fotoradary czy pomiary predkości.. Chciwość ludzka nie zna granic
Morze,jak w wieku 70 lat ispowiduje poważny zaznaczam poważny wypadek wtedy policja wśle na badania i.t.d.
Nie przejdzie . Niemcy będą wetować tę ustawę .
Najpierw wyeliminujcie tych szeryfów,
,nawiedzonych kamikadze którzy jeżdżą po 120 km/h po zabudowanym,TIRy non stop blokujące autostrady A potem spokojnymi dziadkami.
Prawojazdy należy dawać tylko do 40 roku życia potem trzeba je odebrać
Najlepiej pozabierać wszystkim prawko
Chłopcze. Przyjdzie czas że i Ty będziesz miał 40 i co wtedy?
Ja bym zmieniła kryteria wieku ale młodzieży która zabija się w wieku 17 lat z kolegami samochodem po otrzymaniu prawo jazdy i posiadając je zaledwie 2 tygodnie tu bym się zastanowiła i to bardzo,,,
Prawda!!!
Na zachodzie Polski i Śląsku już badają emisję spalin i sprawdzają czy jest dpf.
A co z tymi którzy dostali prawo jazdy dożywotnio ? Od kiedy prawo działa w stecz ?!🤬🤬🤬
Jakieś jaja a co dostaną kierowcy w zamian którzy stracą możliwość jazdy, darmowe przejazdy MPK PKP tak powinno być coś za coś, to jest dramat wielu ludzi.
Nie wszędzie są tramwaje nawet nie ma busów ani sklepu
A wiecie gdzie będą mogli mnie pocałować za 11 lat ?😂😂😂😂
Będę jeździł bez prawka 😂😂😂
Wiek emerytalny 70, prawko 65, a czym do pracy rowerem bo za rok i rowerem dodatkowe uprawnienia
To przykład dyskryminacji ze względu na wiek i odbierania praw nabytych.