Nowe przepisy dotyczące praw jazdy w Unii Europejskiej przynoszą z sobą znaczące zmiany, które przewidują całkowitą eliminację tradycyjnych papierowych dokumentów. Komisja Europejska opracowała projekt tych zmian, a planowane jest ich zatwierdzenie w 2023 roku. To ważna kwestia dla wszystkich obywateli UE, zarówno tych podróżujących często za granicę, jak i tych, którzy mieszkają poza swoim krajem ojczystym.

Nowe cyfrowe certyfikaty mają zastąpić tradycyjne prawa jazdy. To oznacza, że kierowcy nie będą już musieli nosić fizycznej wersji dokumentu, a zamiast tego będą mieli dostęp do swoich danych kierowcy w formie elektronicznej. To jest szczególnie korzystne dla tych, którzy podróżują po różnych krajach UE, ponieważ nie będą musieli martwić się o utratę czy uszkodzenie dokumentu.

Nowe prawa jazdy w UE – tak mają wyglądać cyfrowe certyfikaty

Mimo wprowadzonych dotychczas zmian na terenie Unii Europejskiej, nadal nie funkcjonuje jednolite unijne prawo jazdy. Chociaż dokumenty wydawane w krajach wspólnoty wyglądają do siebie podobnie, to każde państwo ma suwerenne prawo ustalania własnych przepisów dotyczących wydawania uprawnień do prowadzenia pojazdów. Dla osób, które migrują do pracy do innego kraju UE, zazwyczaj obowiązuje reguła wymiany prawa jazdy uzyskanego w swoim kraju po dwóch latach od przeprowadzki. Istnieje również problem z różnicami w kategoriach praw jazdy między państwami. Na przykład w Niemczech osoba, która posiada prawo jazdy kategorii B i chce prowadzić lekki motocykl, musi dodatkowo ubiegać się o kategorię B.

Jednakże teraz Komisja Europejska zapowiada przełom w tej kwestii. W ramach ambitnych planów Unii Europejskiej, prawo jazdy stanie się pierwszym takim dokumentem na świecie, które będzie działać bez względu na granice. Będzie ono dostępne poprzez telefony komórkowe i uznanie go będzie obowiązywać w całej Unii Europejskiej. To ogromne uproszczenie i ujednolicenie, które ma potencjał znacząco usprawnić życie kierowców na terenie UE.

Nowe cyfrowe certyfikaty jazdy, które będą dostępne na smartfonach, będą reprezentować przełom w mobilności i umożliwią bezproblemowe korzystanie z pojazdów w różnych krajach Unii. Ponadto, eliminują one konieczność wymiany prawa jazdy przy przeprowadzce do innego kraju, co jest szczególnie korzystne dla pracowników migrujących między państwami członkowskimi.

Wniosek jest jasny: Unia Europejska idzie naprzód w kierunku stworzenia jednolitego, nowoczesnego systemu prawa jazdy, który poprawi mobilność i ułatwi życie obywatelom UE, zarówno tym podróżującym po Europie, jak i tym, którzy pracują poza granicami swojego kraju. To znaczący krok w kierunku jednolitej europejskiej przestrzeni ruchu drogowego.

Seniorzy w Polsce stracą prawo jazdy? Wiele na to wskazuje…

Unia Europejska ma ambitne cele dotyczące poprawy bezpieczeństwa na drogach. Chce znacząco zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków drogowych do 2030 roku, aż o połowę, a do 2050 roku praktycznie zlikwidować tę liczbę. Jednym z obszarów, na których skupia się Unia, są seniorzy, czyli osoby powyżej 65. roku życia, które nadal prowadzą pojazdy.

W tym kontekście wprowadzane są nowe przepisy, które wymagają od seniorów udowodnienia swojej zdolności do prowadzenia pojazdów co pięć lat poprzez specjalne egzaminy. W niektórych krajach, takich jak Dania, Hiszpania i Chorwacja, tego rodzaju testy są już obligatoryjne. Jednak Unia Europejska dąży do poszerzenia zakresu tych rozwiązań na szczeblu całej UE.

Celem takich egzaminów jest sprawdzenie umiejętności i zdolności seniorów do bezpiecznego poruszania się po drogach. Testy mogą obejmować zarówno część teoretyczną, sprawdzającą wiedzę związane z przepisami drogowymi i sytuacjami na drodze, jak i część praktyczną, oceniającą umiejętności prowadzenia pojazdu w różnych warunkach. Ich wyniki pomogą w ocenie zdolności seniorów do dalszego prowadzenia pojazdów.

Pomysł wprowadzenia obowiązkowych testów dla seniorów budzi kontrowersje i prowadzi do dyskusji na temat skuteczności tych działań. Niektórzy podkreślają, że wiek nie powinien być jedynym czynnikiem decydującym o zdolnościach kierowcy, a lepszym rozwiązaniem może być systematyczne badanie zdrowia i regularne szkolenia dla wszystkich kierowców, niezależnie od wieku.

Ważne jest, aby znaleźć równowagę między zapewnianiem bezpieczeństwa na drogach a poszanowaniem praw osób starszych. Niezbędne jest również zapewnienie odpowiednich zasobów i wsparcia dla seniorów, którzy mogą potrzebować dodatkowej edukacji czy szkoleń w celu utrzymania swoich umiejętności jazdy na odpowiednim poziomie.

Cyfrowe prawo jazdy ważne w całej UE

Od 2030 r. prawo jazdy może stać się przeszłością. Ma je zastąpić je cyfrowy certyfikat kierowcy z kodem QR, który będzie mógłby być weryfikowany i rozpoznawany w całej UE. Autorzy projektu zmian liczą, że cyfrowe prawa jazdy pozwolą skuteczniej egzekwować przepisy ruchu drogowego i ścigać kierowców popełniających wykroczenia za granicą. 

Teoretycznie już teraz unijne przepisy dotyczące transgranicznego egzekwowania pozwalają ścigać za granicą sprawców wykroczeń drogowych. W praktyce jednak nie jest to łatwe. Jak informuje niemiecki automobilklub ADAC w 2019 r. około 40 % przestępstw transgranicznych popełniono bezkarnie, ponieważ albo nie wykryto sprawcy, albo nie wyegzekwowano zapłaty.

Nowe, unijne certyfikaty mają ten problem rozwiązać poprzez umożliwienie organom ścigania uzyskania dostępu do krajowych rejestrów praw jazdy. Komisja proponuje również wzmocnienie roli ustanowionych krajowych punktów kontaktowych, aby mogły one lepiej współpracować z organami ścigania zaangażowanymi w dochodzenia w sprawie przestępstw. Pozwoli to zaradzić obecnym niedociągnięciom we współpracy między państwami członkowskimi. 

Nowe prawa jazdy – od kiedy?

Inicjatywa Komisji Europejskiej jest obecnie w formie projektu. Zanim stanie się obowiązującym prawem, może ulec wielu zmianom. Zakłada się jednak, że nowe przepisy zostaną zatwierdzone w tym roku i wdrożone w ciągu 7 lat. Przewiduje się okresy przejściowe – kiedy równolegle będą funkcjonowały nowe i stare prawa jazdy. Wydaje się, że wielu kierowców z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji. Dzięki zmianom prawdopodobnie zniknie też problem konieczności wymiany prawa jazdy po przeprowadzce do innego kraju UE.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

6 komentarzy

  1. dama_z_bagien on

    Kto robił badania dla kierowców w przedziale 18 – 30 lat? Jaka jest liczba wypadków, szczególnie śmiertelnych u tych kierowców? Chce Unia odbierać prawo jazdy seniorom? A dlaczego innych traktuje inaczej?
    Statystyki nie kłamią – młodzi kierowcy są sprawcami największej ilości wypadków…Dlaczego wyklucza się tylko jedną grupę wiekową ?
    To skandal !!

  2. Zawarłem umowę z moim państwem a ono zmienia jednostronnie zawartą umowę a po za tym robić mam do 67 roku a samochodem nie mogę jeździć

    • Robiłam prawojazdy z myślą, że gdy będę na emeryturze będę samodzielna, nie będę liczyć, czy czekać, że ktoś może mnie gdzieś zawiezie, czy na zakupy, czy do lekarza, czy koleżanki, może na wycieczkę, może do kina czy kawiarni, może będę chciała komuś pomagać czy zostać lub pojechać z wnukami, a teraz ktoś mi chce bezpodstawnie to moje prawo odebrać. Nie zgadzam się z tym, to ograniczenie moich praw człowieka. Jeżdżę samochodem ponad 23 lata, nie spowodowałam nigdy wypadku, kolizji, nigdy nie dostałam mandatu. Ale jeżdżąc każdy liczy się z mandatem. Odbiera się prawo jazdy za różne przewinienia czy łamanie przepisów, a nie za to ile ktoś ma lat!!! Emerytury nie są wysokie nie stać mnie na płacenie mandatów więc muszę jeździć przepisowo, czy za to można zabrać mi prawo jazdy. Ludzie którzy wymyślają takie prawo sami popełniają przestępstwa na drogach ale chroni je immunitet, lub mają swoich kierowców,.. Mieszkając na wsi odbiera się tym sposobem prawo do normalnego życia, tutaj jakiś autobus chodzi kilka razy w ciągu dnia i tylko w dni nauki dzieci, gdy dzieci jeżdżą do szkoły, w dni wolne od szkoły jest ich jeszcze mniej, każdy na wsi robi prawo jazdy gdy kończy 18 lat aby mógł pracować i żyć normalnie. Nie każdy mieszka w mieście gdzie tramwaje i autobusy kursują co 10 minut i też samochód się przydaje aby pojechać sobie gdzieś.. może na wycieczkę, do lasu, do rodziny gdzieś za miasto. Gdy będę źle jeździć policja będzie karać, lub zatrzymywać prawo jazdy ale NIGDY NIE ZGODZĘ SIĘ ABY OGRANICZAĆ MI MOJE PRAWO KTÓRE UZYSKAŁAM 23 LATA TEMU WTEDY DOSTAŁAM BEZTERMINOWE PRAAWO JAZDY NIE WIEM CZY ROBIŁABYM JE GDYBYM WIEDZIAŁA ŻE WTEDY GDY BĘDZIE MI NAJBARDZIEJ POTRZEBNE KTOŚ BĘDZIE CHCIAŁ MI JE ODEBRAĆ BEZPODSTAWNIE 🥴🥴🥴😔

Napisz Komentarz

Exit mobile version