Unia Europejska przygotowuje się do wprowadzenia kolejnych zmian, które wpłyną na kierowców w Polsce. W najnowszym projekcie raportu Parlamentu Europejskiego dotyczącego dyrektywy UE regulującej przepisy dotyczące praw jazdy, zawarte są całkowicie nowe postanowienia. Te zmiany będą miały na celu podzielenie kategorii B, czyli najbardziej popularnej kategorii prawa jazdy, na dwie odrębne części. W rezultacie większość kierowców będzie zmuszona do wymiany swoich praw jazdy lub wręcz do ich uzyskania od nowa.

Ta nowa propozycja stanowi znaczący krok w przekształceniach w przepisach dotyczących prawa jazdy w Unii Europejskiej. Kategoria B jest obecnie jednym z najczęściej występujących rodzajów praw jazdy w Polsce i wielu innych krajach członkowskich UE, uprawniając do prowadzenia różnych rodzajów pojazdów. Jednak teraz proponuje się podzielenie jej na dwie kategorie: B i B+. Prawo jazdy B+ miałoby dotyczyć pojazdów o masie od 1,8 do 3,5 tony, co oznaczałoby, że kierowcy korzystający z większych samochodów, w tym SUV-ów i niewielkich dostawczaków, zostaliby objęci nowymi przepisami.

To oznacza, że wielu obecnych kierowców będzie musiało podjąć kroki w celu dostosowania się do tych zmian, co może obejmować zdawanie nowych egzaminów lub podjęcie dodatkowych kursów szkoleniowych. Wprowadzenie tych nowych przepisów ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i dostosowanie regulacji do zmieniających się trendów w transporcie, w szczególności w kontekście pojazdów elektrycznych oraz bardziej ekologicznych środków transportu. Jednakże wprowadzenie tak znaczących zmian może wywołać wiele pytań i obaw wśród kierowców, którzy teraz będą musieli dostosować się do nowych wymogów.

Nowe prawo jazdy dla setek tysięcy kierowców

W początkowej części obecengo roku, Komisja Europejska przedstawiła unijne władze legislacyjne z Propozycją Pakietu dotyczącego Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Ten pakiet zawierał propozycje zmian do aktualnie obowiązującej dyrektywy regulującej przepisy dotyczące prawa jazdy dla wszystkich kategorii pojazdów w Unii Europejskiej.

Parlament Europejski teraz sugeruje podzielenie dotychczasowej kategorii prawa jazdy „B” na dwie odmienne kategorie: prawo jazdy „B” dla pojazdów o masie nie przekraczającej 1,8 tony oraz prawo jazdy „B+” dla pojazdów o masie od 1,8 do 3,5 tony.

W rzeczywistości oznacza to, że większość obecnych kierowców samochodów elektrycznych, włączając w to nawet kompakty, oraz kierowców większych pojazdów osobowych, takich jak SUV-y czy niewielkie dostawczaki, zostanie zobowiązana do uzyskania nowego rodzaju prawa jazdy. Ta propozycja zakłada istotne zmiany w kategoriach prawa jazdy, co może wpłynąć na tysiące kierowców w Europie, wymagając od nich nowego procesu uzyskania uprawnień do prowadzenia swoich pojazdów.

Jest głośny sprzeciw

Nowe regulacje proponowane przez Unię Europejską będą miały wpływ zarówno na indywidualnych kierowców, jak i tych zawodowych. Dotyczyć to będzie zarówno osób przewożących pasażerów, takich jak taksówkarze czy kierowcy mikrobusów, jak i tych, którzy zajmują się transportem towarów, np. kurierzy. Obecnie obowiązujące przepisy w całej Unii Europejskiej przewidują tylko jedną kategorię prawa jazdy B, która uprawnia do prowadzenia pojazdów o masie do 3,5 tony.

Jednak taki podział praw jazdy spotyka się z krytyką ze strony głównych agencji ds. bezpieczeństwa w Europie. Raluca Marian, Dyrektor ds. doradztwa w Unii Europejskiej IRU, wyraziła swoje obawy, mówiąc: „Zmiany te nie uwzględniają rzeczywistych konsekwencji dla prawa jazdy. Stanowią one istotne zagrożenie dla postępu w zakresie ochrony środowiska oraz mogą zniechęcać do korzystania z pojazdów elektrycznych. Ponadto, wprowadzenie dodatkowych szkoleń i egzaminów wymaganych do uzyskania prawa jazdy kategorii B+ wiązałoby się z obciążeniem finansowym, administracyjnym i praktycznym zarówno dla obecnych zawodowych kierowców, jak i operatorów. Ciężko byłoby się przekwalifikować. Mamy nadzieję, że Parlamentarna Komisja Transportu wsparcie dla obywateli Unii Europejskiej, zawodowych kierowców oraz firm transportowych, odrzucając wszystkie nowe poprawki dotyczące kategorii B+. To sztuczny i nieuzasadniony podział prawa jazdy B na dwie kategorie.”

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version