Nowe, obowiązkowe wyposażenie jest już prawie gotowe do wprowadzenia i stanie się oficjalnym standardem wkrótce. Ten system będzie musiał znaleźć się we wszystkich samochodach, a zaniedbanie tego obowiązku będzie miało bardzo poważne konsekwencje dla kierowców. Po kilku chwilach działania systemu, kierowcy otrzymają pierwsze ostrzeżenia, które mogą okazać się niewygodne dla wielu osób. Warto więc dobrze przygotować się do tych zmian i zrozumieć, dlaczego są one tak istotne dla bezpieczeństwa na drogach.

Nowe obowiązkowe wyposażenie. O co w tym wszystkim chodzi? 

W roku 2024, kierowcy będą zobowiązani do zapoznania się z nowym, obowiązkowym wyposażeniem swoich pojazdów. Mimo że ma to na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach Unii Europejskiej, brak znajomości tego nowego elementu może skończyć się dla wielu kierowców problemami. Dlatego też postanowiliśmy przypomnieć o zbliżającej się zmianie w przepisach. Ciekawi? W takim razie zaczynajmy!

Unia Europejska wprowadza kolejny przepis, który dotyczy kierowców. Już w przyszłym roku, we wszystkich nowo produkowanych pojazdach pojawi się nowy system, odpowiedzialny za wykrywanie rozproszenia uwagi kierowcy. Po raz pierwszy o tym rozwiązaniu usłyszeliśmy 6 lipca 2022 roku, kiedy to zaprezentowano plany wprowadzenia tego nowego, obowiązkowego wyposażenia. Dla wielu może to być zaskakujące, zwłaszcza że wiodący producenci samochodów od lat instalują podobne systemy monitorujące stan kierowców. Niemniej jednak, Unia Europejska zapewnia, że obecny system będzie znacznie bardziej zaawansowany niż te, z którymi wielu z nas już się zapoznało.

Pierwsza propozycja Komisji Europejskiej zakłada wprowadzenie systemu Advanced Driver Distraction Warning, skrótowo nazywanego ADDW. System ten będzie automatycznie aktywowany po przekroczeniu prędkości powyżej 20 km/h. Będzie monitorował wzrok kierowcy w określonych strefach, mając na celu zwiększenie bezpieczeństwa i zapobieganie sytuacjom, w których kierowcy rozpraszają się, próbując na przykład spojrzeć na telefon.

Jak będzie działa nowy system? 

Kiedy kierowca przekroczy „bezpieczną” strefę wzroku, co dokładniej oznacza, gdy jego widzenie drogi spadnie o 30 stopni poniżej przewidywanego poziomu, nasz system rozpocznie działanie. Jeśli przekroczymy ten poziom uwagi przez dłużej niż 6 sekund, mechanizm ten stanie się aktywny. Jeśli poruszamy się z prędkością powyżej 50 km/h, czas ten zostanie skrócony do 3,5 sekundy.

Kiedy ustalony czas upłynie, nasz system zacznie generować ostrzeżenia. To, w jaki sposób te ostrzeżenia się pojawią, zależy obecnie od producentów samochodów. Warto dodać, że zgodnie z propozycją przepisu istnieje możliwość ręcznego włączenia tego systemu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version