Kończymy z kierowcami w wieku senioralnym? Wolność, jaką daje prowadzenie samochodu, często wydaje się nieograniczona – możesz jechać dokąd chcesz, kiedy chcesz. Jest to szczególnie ważne w starszym wieku, gdy zdolność do dłuższych podróży pieszych może być ograniczona, a własny samochód staje się filarem niezależności i jakości życia. Dlatego utrata prawa jazdy w późniejszym wieku jest szczególnie dotkliwa. Propozycja Unii Europejskiej, aby wprowadzić obowiązkowe testy umiejętności prowadzenia pojazdów dla kierowców powyżej 60 roku życia, spotkała się z oporem. Jednak niektórzy uważają, że ten pomysł ma uzasadnienie.

Wielu instruktorów nauki jazdy, lekarzy i urzędników zgadza się co do jednej ważnej kwestii: bezpieczeństwo na drogach jest priorytetem. Bez względu na wiek kierowcy, istnieje konieczność zapewnienia, że osoby prowadzące pojazdy są w pełni zdolne do bezpiecznej jazdy. W miarę jak wiek rośnie, pewne zdolności, takie jak reakcje i zdolność do skupienia uwagi, mogą ulec pogorszeniu. Dlatego przeprowadzanie okresowych badań umiejętności prowadzenia pojazdów może pomóc w identyfikacji potencjalnych zagrożeń na drodze.

Warto jednak również zauważyć, że podejście do tego problemu powinno być wyważone i sprawiedliwe. Testy nie powinny być arbitralne ani dyskryminujące. Powinny oceniać rzeczywiste zdolności i umiejętności kierowcy, niezależnie od wieku. Działania takie mogą przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, co jest ważne dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Warto kontynuować dyskusję na ten temat i opracować odpowiednie rozwiązania, które uwzględniają zarówno potrzeby kierowców seniorów, jak i ogólny interes publiczny.

Koniec z seniorami za kierownicą? Eksperci zgadzają się co do jednego

Dla instruktorki jazdy, przeprowadzanie obowiązkowych testów jest kwestią, która nie budzi żadnych wątpliwości. W swojej szkole jazdy nie tylko uczy młodych adeptów sztuki prowadzenia samochodu, ale także oferuje wsparcie i doradztwo dla starszych kierowców. Jej bogate doświadczenie pozwala jej doskonale zrozumieć problemy, z jakimi borykają się starsi kierowcy, choć często korzystają z jej usług ci, którzy po prostu chcą upewnić się co do swoich umiejętności za kierownicą.

Instruktorka zdaje sobie sprawę z faktu, że z wiekiem może następować pogorszenie wzroku i czasu reakcji. Niemniej jednak uważa, że prawo jazdy jest ważne przez całe życie, chyba że wystąpią okoliczności, takie jak prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub inne poważne naruszenia. Jednak jej zdaniem, od pewnego wieku wymaganie zaświadczenia lekarskiego w celu potwierdzenia zdolności do prowadzenia pojazdu jest rozsądnym podejściem, pod warunkiem, że pozostaje to dobrowolne.

Instruktorka podkreśla, że każdy kierowca, niezależnie od wieku, powinien samodzielnie ocenić swoją zdolność do prowadzenia pojazdu przed wyruszeniem w podróż. Warto zaznaczyć, że jest to również obowiązek prawny. Niemniej jednak, niewielu kierowców z własnej inicjatywy rezygnuje z tej wolności, która pozwala im wsiąść za kierownicę i ruszyć w drogę.

Dobrowolny zwrot prawa jazdy jest rzadkością

Badając akta z ostatnich lat, Schmid potwierdza to zjawisko. Wskazuje na fakt, że dobrowolne zwracanie prawa jazdy jest niezwykle rzadkie. W rzeczywistości, trzy przypadki rocznie uważa się już za dość częste, a zdarzają się lata, kiedy w ogóle nie dochodzi do dobrowolnych rezygnacji z prawa jazdy. W większości sytuacji, utrata prawa jazdy wynika z działań podjętych przez organy wydające te dokumenty lub prokuraturę. Przykładem może być sytuacja, w której dana osoba nie zdaje pozytywnie badania medyczno-psychologicznego (MPU).

Schmid wyraża wątpliwość co do tego, czy pozostawianie wyboru, czy prowadzić samochód, tylko według własnego uznania, jest właściwym podejściem. Uważa, że wymaga to wyjątkowego stopnia samokrytycyzmu i poczucia odpowiedzialności ze strony każdej jednostki. Jednak samokontrola i zdolność do samooceny mogą różnić się znacząco między osobami, co sprawia, że ​​wielu kierowców może unikać podjęcia decyzji o zrzeczeniu się prawa jazdy, nawet jeśli ich zdolności do bezpiecznego prowadzenia pojazdu są już poważnie osłabione.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

11 komentarzy

  1. Jak mozna zabrac komus jego wlasnosc bez karnie za ktora musial zaplacic, w takim razie zwroccie za poniesione koszta, po to sa wysokie kary i mandaty by zwalczac piratow drogowych i tych co lamia prawo drogowe, wystarczy przejzec intrrnet by dowiedziec sie kto lamie przepisy 21,30,45 latkowie, motocyklisci szalejacy, wiecej policji i radarow na drogach i temat zalatwiony, UE i KE piernie i bujmy sie, kazdy bedzie kiedys stary

  2. Ale badanie i egzaminy dla seniorów nie odpłatne i zapewnienie dojazdu do pracy też nieodpłatnie do czasu uzyskania emerytury w przypadku negatywnych wyników badań

  3. To do 25 lat wogóle nie dawać prawka. Jak wypadek śmiertelny to kierowca poniżej 25 lat. Bezpieczeństwo przede wszystkim.

Napisz Komentarz

Exit mobile version