Era starszych kierowców może dobiegać końca? Unia Europejska przewiduje wprowadzenie surowszych przepisów dotyczących prowadzenia pojazdów. Według planów Brukseli, osoby po ukończeniu 65 roku życia będą zobowiązane do regularnego udowadniania swojej zdolności do kierowania pojazdem. To jednak tylko jedna z wielu zmian, które przewiduje reforma przepisów drogowych.

Unia Europejska postawiła sobie ambitny cel – chce, aby do 2030 roku liczba śmiertelnych wypadków drogowych w państwach członkowskich spadła o połowę, a do 2050 roku osiągnęła poziom zerowy. Mimo że to wyzwanie jest ogromne, biorąc pod uwagę obecne statystyki, Unia planuje przeprowadzić szeroko zakrojoną reformę prawa jazdy, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Jednym z elementów tej reformy jest wprowadzenie zmian dotyczących kierowców powyżej 70 roku życia.

Zmiany w prawie jazdy nie ograniczą się jednak tylko do seniorów. Unia Europejska dąży do skoordynowanej akcji na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wszyscy kierowcy będą zobowiązani do przestrzegania nowych przepisów i standardów. To nie tylko kwestia zdolności fizycznych, ale także świadomości i odpowiedzialności za własne oraz innych uczestników ruchu bezpieczeństwo.

Reforma przepisów dotyczących prawa jazdy to znaczny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Wprowadzenie surowszych kontroli dla starszych kierowców oraz innych zmian ma pomóc w osiągnięciu ambitnych celów bezpieczeństwa drogowego, jakie Unia Europejska wyznaczyła sobie na najbliższe dekady. Wspólna inicjatywa państw członkowskich ma potencjał do znaczącej poprawy sytuacji na drogach i zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników.

Koniec z seniorami za kierownicą? Unia szykuje zmiany

W przyszłości, zgodnie z planowanymi zmianami, kierowcy, którzy przekroczą 65 rok życia, będą zobowiązani do okresowego udowadniania swojej zdolności do prowadzenia pojazdów co pięć lat. W większości przypadków osoby, które pomyślnie zdają egzamin na prawo jazdy, otrzymują go na stałe, na całe życie. Niemniej jednak istnieją sytuacje, w których władze mogą zdecydować, że dana osoba nie powinna już kierować samochodem.

Ponadto, starsi kierowcy będą mieli opcję dobrowolnego zrezygnowania z prawa jazdy. Niemniej jednak wiele osób uważa ten krok za emocjonalnie trudny, ze względu na konieczność przyznania, że może nie być już w pełni zdolna do czegoś, co stanowiło integralną część ich życia przez wiele lat. Prowadzenie pojazdu symbolizuje niezależność oraz swobodę poruszania się, dlatego rezygnacja z tego prawa może być psychologicznie wymagająca.

Projekt ustawy Komisji Europejskiej zakłada również zmiany dotyczące ważności praw jazdy. Zgodnie z tym projektem, prawo jazdy miałoby obowiązywać przez 15 lat w całej Unii Europejskiej, zamiast obecnych dziesięciu lat. Planowane jest także wprowadzenie wersji cyfrowej praw jazdy, co umożliwi odnowienie dokumentu za pośrednictwem internetu. Niemniej jednak okres ważności 15 lat nie miałby zastosowania dla osób powyżej 65 roku życia. W przypadku seniorów ważność praw jazdy zostałaby skrócona do pięciu lat.

W zakresie oceny zdolności do prowadzenia pojazdów, dalsza decyzja będzie zależała od poszczególnych państw członkowskich. Zgodnie z planami, jeśli podczas załatwiania formalności okaże się, że wnioskodawca nie spełnia już standardów medycznych, przewidziane będzie możliwość skierowania go na badanie lekarskie. To pomoże w zapewnieniu, że osoby, które nadal spełniają wymagania zdrowotne, mogą nadal prowadzać pojazdy, zapewniając im mobilność, ale również utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa na drogach.

W tych krajach UE przepisy już są zaostrzone

Kwestia obowiązkowych badań medycznych dla starszych kierowców będzie zależała od decyzji poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej. Według informacji od SWR, już teraz w kilku regionach Europy istnieją przepisy wymagające regularnych badań zdrowotnych dla kierowców w podeszłym wieku. Oto przykłady z niektórych krajów:

  1. Szwajcaria: W Szwajcarii osoby powyżej 75 roku życia są zobowiązane do przeprowadzania co dwa lata badań zdolności do prowadzenia pojazdów u lekarza rodzinnego.
  2. Holandia: W Holandii również obowiązuje konieczność posiadania zaświadczenia lekarskiego, jednak badania przeprowadzane są co pięć lat.
  3. Włochy: Włochy mają zróżnicowany okres badań w zależności od wieku. Osoby poniżej 50 roku życia podlegają badaniom co dziesięć lat. Od 50 roku życia okres ten skraca się do pięciu lat, a od 70 roku życia do trzech lat.
  4. Hiszpania: W Hiszpanii osoby w wieku od 65 lat są zobowiązane do przeprowadzania badań zdrowotnych co pięć lat.
  5. Portugalia: W Portugalii osoby powyżej 50 roku życia muszą regularnie poddawać się badaniom co pięć lat, a od 70 roku życia odstępy między badaniami wynoszą dwa lata.

Podkreślić trzeba, że decyzje te są zgodne z różnymi zasadami i interwałami badań medycznych w różnych krajach. Unia Europejska nie narzuca jednolitych przepisów w tej kwestii, pozostawiając to do kompetencji poszczególnych państw. To zrozumiałe, ponieważ warunki zdrowotne oraz kontekst społeczny mogą się znacząco różnić między krajami.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version