Od lipca 2024 roku wprowadzony zostanie obowiązek wyposażenia nowych samochodów w rejestrator zdarzeń (EDR), który spełnia rolę podobną do czarnej skrzynki w samolocie. Ten innowacyjny system ma służyć w procesie dochodzeniowym w przypadku wypadków drogowych. Czym dokładnie będzie charakteryzować się ten rejestrator i jakie informacje będzie gromadzić?

Raport ADAC wyjaśnia, że rejestrator EDR stanie się obowiązkowym elementem wyposażenia samochodów od lipca 2024 roku. Funkcjonujący na podobnej zasadzie, co czarne skrzynki w lotnictwie, EDR będzie przechowywać istotne dane dotyczące zachowań pojazdu, co ma znaczący potencjał w wyjaśnianiu okoliczności wypadków. Niemniej jednak, nowy obowiązek nie będzie dotyczył wszystkich pojazdów – obejmie jedynie nowo zarejestrowane samochody osobowe klasy M1 oraz pojazdy użytkowe N1 o masie do 3,5 tony.

Jakie konkretnie dane będzie rejestrować rejestrator EDR? Będą to informacje kluczowe dla zrozumienia dynamiki wypadku oraz decyzji podjętych przez kierowcę w momencie kolizji. Przykładowe dane, które zostaną zapisane, obejmują zmiany prędkości pojazdu, stan hamulców, prędkość obrotową silnika, aktywację systemów ABS i kontroli stabilności, kąt skrętu kierownicy, stan pasów bezpieczeństwa oraz informacje o poduszkach powietrznych, takie jak czas ich uruchomienia oraz sygnalizacja lampkami ostrzegawczymi.

Nowy system EDR ma na celu poprawę procesu dochodzeniowego w przypadku wypadków drogowych. Dzięki dostarczonym danym możliwe będzie precyzyjniejsze zrozumienie okoliczności wypadku oraz weryfikacja działań podejmowanych przez kierowcę. To istotny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i usprawnienia procedur związanych z badaniem zdarzeń drogowych.

Czarna skrzynka w samochodzie. Nowe przepisy od 2024 roku

Urządzenia rejestracji zdarzeń (EDR) służą do zapisywania danych związanych z pojazdem. Jednakże, informacje te są gromadzone i rejestrowane jedynie wtedy, gdy zostanie przekroczony pewien ustalony próg wyzwalający. Taki moment może nastąpić na przykład w chwili wystrzelenia poduszki powietrznej lub zaobserwowania nagłej zmiany prędkości. Te charakterystyczne zdarzenia są typowe dla sytuacji, które mogą sugerować możliwość wystąpienia wypadku. W przypadku faktycznego zdarzenia, zgromadzone dane mogą zostać odczytane przez eksperta zajmującego się analizą wypadków drogowych.

Dane zgromadzone w rejestratorze zdarzeń zawsze są objęte ochroną. Nie mogą być one odczytywane bez uprzedniej zgody właściciela pojazdu lub kierowcy. Tylko w ramach postępowania karnego sędzia lub prokurator mogą wydać polecenie odczytu tych informacji. W przypadku poważnych wątpliwości, dane mogą zostać uzyskane bez zgody kierowcy, jednak jest to możliwe wyłącznie w kontekście poważnych wypadków, które wymagają szczegółowego zbadania.

Przy zachowaniu tych zasad, wykorzystanie danych z rejestratora zdarzeń stanowi ważne narzędzie w badaniu i zrozumieniu okoliczności wypadków drogowych. Ochrona prywatności kierowców pozostaje priorytetem, a dostęp do tych informacji regulowany jest ściśle przez prawo, zapewniając równowagę między interesami śledzenia przyczyn wypadków a poszanowaniem prywatności jednostki.

Te dane są przechowywane w „czarnej skrzynce”

Informacje są przechowywane jedynie przez krótki okres czasu przed i po zaistnieniu wypadku. Wskaźnik Zapisu Danych Zdarzenia (EDR) zawiera poniższe dane:

  1. Zmiany prędkości: EDR rejestruje wszelkie istotne zmiany prędkości pojazdu w okresie tuż przed wypadkiem i po nim. To pozwala na dokładne zrozumienie dynamiki zdarzenia.
  2. Stan hamulców: Informacje o stanie hamulców pozwalają na analizę, czy kierowca próbował zahamować przed kolizją i czy pojazd był w odpowiedniej kondycji technicznej.
  3. Prędkość obrotowa silnika: EDR rejestruje prędkość obrotową silnika, co może dostarczyć istotnych wskazówek na temat akcji podejmowanych przez kierowcę tuż przed zdarzeniem.
  4. Systemy ABS i kontrola stabilności: Informacje o działaniu systemów ABS i kontroli stabilności pomagają zrozumieć, w jaki sposób kierowca reagował na warunki na drodze i próbował uniknąć wypadku.
  5. Kąt skrętu kierownicy: Rejestracja kąta skrętu kierownicy pozwala zrozumieć, w jakim kierunku pojazd się poruszał i jakie były manewry kierowcy.
  6. Stan pasów bezpieczeństwa: Informacje o stanie pasów bezpieczeństwa dostarczają danych na temat ich wykorzystania przez kierowcę i pasażerów.
  7. Poduszka powietrzna: EDR rejestruje czas uruchomienia poduszki powietrznej oraz włączenie lampki ostrzegawczej z nią związaną. To pozwala na ocenę skuteczności systemów bezpieczeństwa.

Warto podkreślić, że te informacje mają kluczowe znaczenie dla zrozumienia okoliczności wypadku oraz dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Przechowywanie tych danych tylko na krótki okres czasu ma na celu ochronę prywatności i zapobieganie nadmiernemu inwigilowaniu kierowców. Jednak w przypadku dochodzeń wypadkowych czy analizy bezpieczeństwa drogowego, EDR dostarcza cenne informacje, które mogą przyczynić się do poprawy standardów bezpieczeństwa i redukcji ryzyka na drogach.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version