Aby uzyskać uprawnienia do prowadzenia pojazdu, konieczne jest przejście przez proces szkolenia na prawo jazdy. Program tego kursu obejmuje wiele różnorodnych tematów, a kandydaci na kierowców muszą nabyć zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną, aby móc przystąpić do egzaminu. Warto zaznaczyć, że niektórzy kandydaci mogą otrzymać ograniczone uprawnienia w ramach swojego pierwszego egzaminu, jeśli nie przejdą dodatkowego specjalnego szkolenia.

Podczas procesu szkolenia na prawo jazdy, uczestnicy są zapoznawani z szerokim zakresem tematów związanych z bezpiecznym prowadzeniem pojazdu, przepisami drogowymi, technikami jazdy oraz zasadami zachowania w różnych sytuacjach na drodze. To obejmuje zarówno teorię, jak i praktykę, aby przygotować kandydatów do odpowiedzialnej i umiejętnej jazdy na drogach.

Bez takiego szkolenia prawo jazdy tylko od marca do października

Egzaminy na prawo jazdy oraz poprzedzające je szkolenia stanowią nieodzowny element procesu uzyskania statusu kierowcy we wszystkich krajach europejskich. W trakcie tego szkolenia przyszły kierowca musi przyswoić sobie wszelkie niezbędne przepisy i zasady przedsięwzięcia jakiejkolwiek aktywności za kierownicą pojazdu. Osiągnięcie kolejnych etapów tego szkolenia może różnić się w zależności od kraju. Na przykład, niezaliczenie pewnych części, takich jak nauka jazdy nocą, może znacznie ograniczyć możliwość korzystania z samochodu.

To podejście wynika z różnic w procesie uzyskiwania uprawnień do prowadzenia pojazdu w Norwegii. Tam, oprócz kluczowej części teoretycznej, istnieje wymóg przejścia przez konkretne etapy szkolenia praktycznego. To właśnie te etapy będą miały wpływ na to, kto i w jaki sposób będzie prowadzić samochód po norweskich drogach.

Istotnym elementem zdobywania prawa jazdy w Norwegii jest zaliczenie jazdy nocą oraz ukończenie kursu pierwszej pomocy. W obu przypadkach ten wymóg obowiązuje zarówno dla osób, które ukończyły 15, jak i 25 rok życia. Pierwszy z tych elementów szkolenia musi być ukończony w okresie od 1 listopada do 15 marca. Jeśli kandydat na kierowcę nie zrealizuje tej części szkolenia, to będzie mu wolno prowadzić pojazd jedynie w okresie od 15 marca do końca października.

Kto może być kierowcą i ile za kurs zapłaci?

Kurs na prawo jazdy w Norwegii podlega nadzorowi Zarządu Dróg Publicznych (Statens vegvesen). Instytucja ta kontroluje wszystkie aspekty związane z korzystaniem z samochodu w Norwegii, włączając w to proces uzyskania prawa jazdy kategorii B. Osoby poniżej 25. roku życia muszą rozpocząć naukę od kursu teoretycznego, który składa się z 17 godzin szkolenia i może być rozpoczęty już po ukończeniu 15. roku życia.

Przed przystąpieniem do jazd praktycznych, kierowca musi opanować podstawy korzystania z samochodu, takie jak hamowanie, ruszanie i skręcanie. Są to pierwsze próby odbywające się na ulicach o małym natężeniu ruchu. Nauka jazdy może odbywać się w specjalnych placówkach szkolących kierowców, a kursanci mają wybór między nauką z instruktorem, nauką pod opieką osoby prywatnej lub trybem mieszanym. Osoby, które wybierają naukę bez instruktora, muszą odbyć ją w towarzystwie doświadczonych kierowców spełniających określone kryteria dotyczące wieku, doświadczenia i stanu zdrowia.

Koszt kursu na prawo jazdy w Norwegii zależy od różnych czynników. Według informacji od Statens vegvesen, od 1 stycznia 2023 roku kursanci płacą 360 NOK za przystąpienie do egzaminu teoretycznego i 1190 NOK za egzamin praktyczny. Dodatkowo, koszt wydania dokumentu to 210 NOK. Osoby zainteresowane ćwiczeniem jazdy po zmroku za pośrednictwem wyspecjalizowanej szkoły muszą przygotować od 1500 do 2400 NOK. Istnieją również dodatkowe koszty związane z obowiązkowym kursem pierwszej pomocy. Ceny za kurs nauki jazdy mogą być zróżnicowane i ustalane przez poszczególne placówki.

Warto zaznaczyć, że w porównaniu z Norwegią, w Polsce przyszłym kierowcom oferowane są darmowe szkolenia, zgodnie z propozycjami rządu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version