Hospitalizacja trwająca ponad cztery miesiące i powikłania po przyjęciu szczepionki AstraZeneca przeciwko Covid-19 nie gwarantują automatycznego otrzymania odszkodowania z Funduszu Kompensacyjnego. Charakterystyka tej szczepionki nie zawiera informacji o zaobserwowanych skutkach ubocznych u pacjentki.
Mimo długotrwałego pobytu w szpitalu po szczepieniu przeciwko Covid-19, pacjentka nie otrzymała rekompensaty z Funduszu Kompensacyjnego. Jej przypadłość nie była uwzględniona w charakterystyce szczepionki AstraZeneca, która nie zawierała informacji o ostrej niewydolności oddechowej, zatrzymaniu krążenia czy nieokreślonym zapaleniu płuc. W związku z tym rzecznik praw pacjenta odmówił przyznania odszkodowania. Jednakże, jeśli takie działania niepożądane zostaną dodane do charakterystyki szczepionki, pacjenci będą mogli ubiegać się o świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych. W takim przypadku rzecznik praw pacjenta wyda nową decyzję.
POLECAMY: AstraZeneca i Pfizer mają kłopoty. Do niemieckich sądów masowo wpływają pozwy od poszkodowanych
Warto zaznaczyć, że według Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, fakt dostarczenia przez pacjentkę informacji od lekarza o związku niewydolności oddechowej z przyjętą szczepionką AstraZeneca oraz dokumentacja leczenia nie miały znaczenia. Zgodnie z obowiązującym prawem, odszkodowanie może być przyznane tylko w przypadku, gdy pacjent doświadczy skutków ubocznych wymienionych w charakterystyce produktu leczniczego, co skutkuje co najmniej 14-dniową hospitalizacją lub wstrząsem anafilaktycznym. Sąd orzekł, że decyzja rzecznika była zgodna z przepisami, a zgromadzone dokumenty nie były ze sobą sprzeczne.
Warto również zaznaczyć, że procedura uzyskania rekompensaty za szkody zdrowotne wywołane działaniami niepożądanymi opisanymi w charakterystyce produktu leczniczego jest uproszczona. Jeśli taka rekompensata nie jest dostępna, pacjent może nadal ubiegać się o odszkodowanie na podstawie prawa cywilnego, ale wtedy może ponieść koszty związane z procesem sądowym.
Warto również dodać, że rzecznik praw pacjenta może przyznać świadczenie znacznie szybciej niż sąd cywilny w przypadku odszkodowania. Do września 2023 roku rzecznik praw pacjenta otrzymał 1581 wniosków o wypłatę świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych i rozpatrzył 1006 z nich, przy czym 21 wniosków nadal jest w trakcie rozpatrywania. Pozostałe wnioski nie mogły być rozpatrywane ze względu na braki formalne lub przekroczenie terminu składania.
Rzecznik przyznał świadczenie z funduszu jedynie 228 osobom, w sumie niemal 4,7 miliona złotych. Średnia wartość przyznanych świadczeń wynosiła około 20,4 tysiące złotych. Jedynie siedmiu wnioskodawcom przysługuje maksymalna kwota świadczenia, czyli 100 tysięcy złotych.
Najczęstszą przyczyną odmowy przyznania świadczenia była nieobecność schorzenia na liście działań niepożądanych, które zostały opisane w charakterystyce danej szczepionki. Ponadto, niektórzy pacjenci nie spełnili kryteriów wypłaty z powodu zbyt krótkiego okresu hospitalizacji lub braku wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego. Warto w tym miejscu dodać, że z naszych ustaleń wynika, że liczba wniosków o świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego jest znacznie większa.
Zmiana decyzji
– Rzecznik zmienia swoje wcześniejsze decyzje, jeśli już po ich wydaniu pacjenci są po raz kolejny hospitalizowani lub ponieśli dodatkowe koszty związane z dalszym leczeniem, co może być podstawą dopłaty świadczenia. W razie uwzględnienia na liście działań niepożądanych danej szczepionki nowej pozycji, dotąd nieujętej w charakterystyce produktu leczniczego, rzecznik z urzędu wznawia sprawy, w których wcześniej zmuszony był odmówić wypłaty. W ostatnich miesiącach tak się stało, gdy do listy działań niepożądanych szczepionki Jcovden (znanej wcześniej jako Janssen, a potocznie „Johnson & Johnson”) dodano zapalenie mięśnia sercowego i zapalenie osierdzia – przyznaje Jakub Gołąb, rzecznik prasowy RPP.
Jeśli pojawi się nowy efekt uboczny szczepionki i dotknie on którąkolwiek z osób, które go doświadczyły, a do tej pory nie złożyły wniosku o odszkodowanie, będą miały rok od momentu tego nowego zdarzenia, aby złożyć taki wniosek.
Sygnatura akt: V SA/Wa 1748/22
Drogi czytelniku przypominamy, że wszystkie sprawy prawne w tym sprawa, o jakiej piszemy, potrafią być zawiłe i często wymagają uzyskania pomocy prawnika. Warto przed podjęcie kraków prawnych zawsze omówić je z prawnikiem.
Skontaktuj się z nami już teraz. Przeanalizujemy Twoją sprawę i sprawdzimy dokładnie, co da się zrobić w Twojej sprawie. Nasi eksperci pomogli już niejednemu klientowi, który myślał, że jest już w sytuacji bez wyjścia.
Napisz do nas lub zadzwoń już teraz.
☎️ 579-636-527