Zrozumienie, że dobre widzenie odgrywa istotną rolę w zagwarantowaniu bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i innych osób uczestniczących w ruchu drogowym, nie jest niczym tajemniczym. Jednak niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z faktu, że nieprawidłowe użycie okularów przeciwsłonecznych może skutkować nałożeniem mandatu. Warto zgłębić, kto jest narażony na taki mandat i jakie są tego przyczyny.

Korzystanie z okularów przeciwsłonecznych jest powszechną praktyką, mającą na celu ochronę oczu przed nadmiernym nasłonecznieniem i odbijającym się światłem. Dla kierowców, którzy spędzają wiele czasu za kierownicą, wybór odpowiednich okularów jest nie tylko kwestią komfortu, ale także bezpieczeństwa. Jednakże, nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że przepisy drogowe mogą regulować dopuszczalne parametry okularów przeciwsłonecznych podczas prowadzenia pojazdu.

W związku z tym, istnieją konkretne wytyczne dotyczące przepuszczalności światła przez soczewki okularów przeciwsłonecznych, które mogą być używane podczas prowadzenia pojazdu. Dla przykładu, w niektórych krajach, w tym w Polsce, okulary przeciwsłoneczne są podzielone na kategorie związane z przepuszczalnością światła. Okulary drugiej kategorii, które zapewniają przepuszczalność światła od 18 do 43 procent, są rekomendowane do jazdy w ciągu dnia, gdy nasłonecznienie nie jest zbyt intensywne.

Jeśli kierowca zdecyduje się na używanie okularów przeciwsłonecznych spoza właściwej kategorii, na przykład zbyt ciemnych (czwarta kategoria), może narazić się na nałożenie mandatu. To związane z faktem, że zbyt ciemne soczewki mogą znacząco ograniczyć widoczność, wpływając negatywnie na zdolność do prawidłowego reagowania na sytuacje na drodze. Kierowca stawiający na styl kosztem bezpieczeństwa może zostać ukarany mandatem oraz punktami karnymi.

Kierowcy powinni zwrócić uwagę na jeden parametr

Kierowcy powinni zwracać uwagę na wybór odpowiednich okularów przeciwsłonecznych, szczególnie podczas prowadzenia pojazdu. Okulary drugiej kategorii są polecane, ponieważ zapewniają marginalne zabarwienie soczewek, które jest optymalne dla jazdy w ciągu dnia. Przepuszczalność światła w tych okularach mieści się w zakresie od 18 do 43 procent, co pozwala na odpowiednią filtrację promieni słonecznych. Są one idealne do użytku w warunkach o niewielkim nasileniu światła słonecznego, w miastach oraz w zmiennej pogodzie.

Jednakże, samodzielne wybieranie okularów przeciwsłonecznych wyłącznie na podstawie własnych upodobań może prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji, zwłaszcza prawnych. Niektóre osoby mogą zlekceważyć kategorię oznaczającą przepuszczalność światła, co może skutkować wyborem zbyt ciemnych soczewek (czwarta kategoria). Takie okulary, choć mogą wydawać się stylowe, znacząco ograniczają widoczność i ostrość widzenia, co stanowi zagrożenie na drodze.

W wielu krajach, w tym w Polsce, istnieją przepisy określające dopuszczalne normy dotyczące okularów przeciwsłonecznych podczas prowadzenia pojazdu. Niewłaściwie dobrane okulary mogą prowadzić do nałożenia mandatu oraz punktów karanych na kierowcę. W przypadku skrajnych naruszeń przepisów, jak korzystanie z zbyt ciemnych okularów, kierowca może być nawet skierowany przed sąd. Kara za tego typu wykroczenie może być poważna, sięgając nawet 26 000 złotych.

Okulary w tej kategorii za kierownicą to mandat i utrata nawet 26 000 zł

W aktualnie obowiązującym Kodeksie Drogowym Wielkiej Brytanii, w szczególności w artykule 94, wprowadzonym do życia w 2022 roku, znajduje się istotna norma dotycząca używania okularów przeciwsłonecznych i innych akcesoriów, które mogą wpływać na widoczność kierowcy podczas jazdy w nocy lub w warunkach ograniczonej widoczności. Przepis ten ma na celu zabezpieczenie bezpieczeństwa na drodze poprzez ograniczenie korzystania z przyciemnionych okularów, soczewek lub przyłbic, które mogą ograniczać pole widzenia kierowcy w tego typu warunkach.

Naruszenie tej dyrektywy podlega karze mandatowej w wysokości 100 funtów, a także skutkuje dodaniem 3 punktów karanych do prawa jazdy. Niemniej jednak, w przypadku, gdy kierowca zdecyduje się na podważenie tego mandatu przed sądem, kara może być znacząco surowsza, dochodząc nawet do 5000 funtów i nakładając 9 punktów karanych na prawo jazdy. Warto podkreślić, że z tego względu zdecydowanie niezalecane jest bagatelizowanie tego przepisu, zwłaszcza w okresie wakacyjnych podróży, gdy wiele osób wyrusza w długie trasy.

W kontekście brytyjskiego klimatu, kierowcy muszą także uwzględnić ochronę oczu przed silnym nasłonecznieniem. W okresie upałów, jasne światło słoneczne może znacząco ograniczać widoczność zarówno na drogę, jak i inne pojazdy, głównie ze względu na odblaski. Właśnie dlatego kluczowe jest posiadanie okularów przeciwsłonecznych o odpowiedniej kategorii filtracji światła, które są dostosowane do warunków jazdy w ciągu dnia.

Z przepisu wynika również, że okulary przeciwsłoneczne kategorii pierwszej, drugiej i trzeciej nie powinny być stosowane w nocy, bowiem ich użycie może znacznie pogorszyć widoczność. Natomiast okulary przeciwsłoneczne kategorii czwartej są zupełnie nieodpowiednie podczas prowadzenia pojazdu, ponieważ przepuszczają jedynie od 3 do 8% naturalnego światła, co jest niewystarczające w warunkach jazdy. Należy również unikać okularów przeciwsłonecznych z głębokimi zausznikami, które mogą ograniczać pole widzenia kierowcy.

Gdzie kierowcy mogą być w ten sposób ukarani?

W obowiązującym w Wielkiej Brytanii Kodeksie Drogowym, a konkretnie w artykule 94, który weszło w życie w 2022 roku, zawarta jest istotna dyrektywa dotycząca korzystania z okularów przeciwsłonecznych i innych akcesoriów, które mogą wpłynąć na widoczność kierowcy podczas jazdy w nocy lub przy ograniczonej widoczności. Zgodnie z tym artykułem, kierowcy nie powinni używać przyciemnianych okularów, soczewek lub przyłbic, które mogą ograniczać ich pole widzenia w takich warunkach.

Naruszenie tego przepisu skutkuje nałożeniem mandatu w wysokości 100 funtów oraz dodaniem 3 punktów karnych do prawa jazdy. Niemniej jednak, jeśli kierowca zdecyduje się na zakwestionowanie tego mandatu przed sądem, kara może być znacznie bardziej surowa, sięgając nawet 5000 funtów i 9 punktów karnych. Dlatego też jest niewskazane, aby kierowcy lekceważyli ten przepis, zwłaszcza w okresach letnich podróży, kiedy wiele osób wyrusza na długie trasy.

W Wielkiej Brytanii, oprócz zmiennej pogody, kierowcy muszą także wziąć pod uwagę efektywną ochronę oczu przed jasnym słońcem. W czasie upałów i silnego nasłonecznienia, widoczność na drogę i inne pojazdy może być znacznie ograniczona, szczególnie z uwagi na odblaski. Dlatego istotne jest noszenie okularów przeciwsłonecznych o odpowiedniej kategorii filtracji światła, dostosowanej do jazdy w ciągu dnia.

Artykuł przypomina również, że okulary przeciwsłoneczne pierwszej, drugiej i trzeciej kategorii nie powinny być noszone w nocy, gdyż mogą znacząco wpłynąć na pogorszenie widoczności. Okulary przeciwsłoneczne kategorii czwartej są absolutnie nieodpowiednie do prowadzenia samochodu, ponieważ przepuszczają one jedynie od 3 do 8% naturalnego światła, co jest zdecydowanie niewystarczające podczas jazdy. Dodatkowo, okulary przeciwsłoneczne z głębokimi zausznikami nie są zalecane, gdyż mogą ograniczać widzenie peryferyjne.

Nie zaleca się również noszenia okularów soczewkowych z żółtym zabarwieniem podczas prowadzenia w nocy. Wskazuje się na to, że tego rodzaju soczewki mogą dodatkowo utrudniać widzenie w warunkach słabego oświetlenia.

Przepisy dotyczące okularów w samochodzie obowiązują również w Polsce. Okulary korygujące wzrok są ważne dla zachowania poprawnej ostrości widzenia, co ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. W przypadku nieprzestrzegania tych przepisów, kierowcy mogą nie tylko narażać się na mandat, ale także na konsekwencje związane z ich zdolnością do właściwego prowadzenia pojazdu, szczególnie w przypadku udziału w wypadku. Kierowcy zawsze mają obowiązek zapewnić sobie dobrą widoczność podczas jazdy, co stanowi podstawę bezpiecznego i odpowiedzialnego zachowania na drodze.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

8 komentarzy

Napisz Komentarz

Exit mobile version