Nadciąga prawdziwa rewolucja, która może doprowadzić do radykalnego obniżenia średniej wieku użytkowników dróg w Europie. Wszystko za sprawą tego, że Unia Europejska ma wprowadzić nowe przepisy dotyczące praw jazdy.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące prawa jazdy dla osób powyżej 65 roku życia. Według tych przepisów, osoby w wieku 65 lat i starsze będą musiały co dwa lata przedstawiać specjalne zaświadczenie lekarskie, potwierdzające ich zdolność do prowadzenia pojazdów. W przypadku braku takiego zaświadczenia, prawo jazdy zostanie odebrane.
Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie wypadkom spowodowanym przez starszych kierowców, którzy mogą mieć trudności z utrzymaniem koncentracji i reakcji na sytuacje na drodze. Wzrost liczby starszych kierowców w Unii Europejskiej stawia przed nimi i innymi uczestnikami ruchu drogowego nowe wyzwania, dlatego wprowadzenie tych przepisów jest konieczne.
Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy
Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.
W Polsce wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, jednakże nowe przepisy UE będą obowiązywać niezależnie od wieku emerytalnego w danym kraju. Z tego powodu osoby powyżej 65 roku życia, które chcą nadal prowadzić pojazdy, będą musiały systematycznie poddawać się badaniom lekarskim i przedstawiać odpowiednie zaświadczenia.
Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.
Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.
Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.
Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.
Koniec z prawo jazdy dla 65 latków…
Jeszcze nie tak dawno wiele osób, które przekroczyły 65. rok życia, mogło swobodnie korzystać z samochodu i posiadać prawo jazdy bezterminowo. Jednakże Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy, które zobowiązują seniorów do wymiany swoich prawa jazdy na nowe dokumenty, a to wiąże się z pewnymi ograniczeniami.
Od stycznia 2013 roku seniorzy muszą wymieniać swoje prawo jazdy co pięć lat. Na podstawie wyników badań lekarskich i testów psychologicznych wydawane są kategorie prawa jazdy, które obowiązują przez określony czas. Dla osób, które ukończyły 70 lat, ważność prawa jazdy wynosi dwa lata, a dla osób powyżej 75 lat – jeden rok.
Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w kontekście starzejącego się społeczeństwa. Statystyki wskazują, że osoby powyżej 65. roku życia są bardziej narażone na wypadki drogowe. Chodzi tu przede wszystkim o fizyczne ograniczenia, jakie pojawiają się wraz z wiekiem, takie jak spowolnienie reakcji czy pogorszenie zdolności percepcyjnych.
Niektórzy seniorzy narzekają na nowe przepisy i uważają, że wprowadzono je bez należytej konsultacji z osobami, które ich dotyczą. Z drugiej strony, zwiększenie wymagań dla kierowców może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa nie tylko dla seniorów, ale dla wszystkich użytkowników dróg.
Negatywny wynik badań oznaczałby utratę prawa jazdy.
Póki co nie określono jednak, którzy kierowcy byliby poddawani takiej weryfikacji. Wszystko wskazuje natomiast na to, że badania musieliby przechodzić kierowcy powyżej 65. roku życia.
aktualizacja: 16.06.2023
117 komentarzy
Będzie mniej wypadków jak kierowcy do 35 roku życia będą mieli zakaz jazdy autem który ma ponad 80 PS.
Przekroczyłem 70-tkę, i czuję się za kółkiem całkiem sprawny. Myślę, że teraz z racji wieku jestem bardziej ostrożny i rozsądny, niż wtedy, gdy byłem młodszy. No i oczywiście teraz zero brawury.
3×TAK
Co ta unia jeszcze wymyśli.Ciągle tylko jakieś ograniczenia…a z drugiej strony to prawda to młodzi kierowcy popełniają więcej kolizji i wypadków śmiertelnych…a masa jest ludzi którzy jeżdżą beż prawa jazdy bo nigdy nie mieli albo im zabrali za alkohol….to oni są największym zagrożeniem
Zgadzam się z tym komentarzem
Hej, badania psychotechniczne robią wszyscy zawodowi kierowcy, a potem niektórzy z nich powodujący wypadki, tak że ta dyrektywa nic nie zmieni tylko wyciągnie kasę na badanie
W pełni zgadzam się z jednym z komentarzy po 65 roku wszyscy politycy obowiązkowo badania lekarskie ze szczególnym uwzględnieniem badania psychiatryczne i nie jest to sarkazm po 70 roku życia politycy zakaz pełnienia jakichkolwiek funkcji publicznych
w pełni się zgadzam….
Zgadzam się z rozmówcą
Każdy polityk w Unii powyżej 65 lat obowiązkowe badania psychiatryczny psychologiczne dot zdolnosci
A cóż prawami nabytymi jeśli mam prawko bezterminowe to mam prawo nabyte abymiec te prawko dosmier i ijesli sam dojdę że nie jestem w stanieprawadzic to odam prawko a nikt nie ma prawa zabierać mi praw nabytych
Uważam że słuszne rozumowanie.prawa nabyte należy uszanować.Senior sam wiedział kidy nie może prowadzic pojazdu.
Źle rozumiesz to pojęcie. Jak jeździłeś z prawem jazdy po pijaku to zgodnie z twoją logiką też masz prawo nabyte i sam powinieneś oceniać czy w związku z popełnieniem tego przestępstwa masz oddać prawo każdy czy nie. A to tak nie działa.
Przejechałem 3milionny kilometrów bez wypadku mam 75lat i jeżdżę bardzo dobrze.Dlaczego jakieś ograniczenia R.
Otrzymałem prawo jazdy do końca życia i sam stwierdzę kiedy już nie będę nadawał się do wsiadania za kierownicę. Nie kumam jak można zmieniać prawo w trakcie umowy. Z nowymi kierowcami podpisujcie nowe umowy a te już zawarte zmieniać się nie ważcie.
NIE O TAKIEJ UNI MYŚLAŁEM W 2004 R. W ZASADZIE TO PRAWIE KOMUNA
Zgadza sie
Popiy
Mhm i jak policja złapie cię za przekroczenie prędkości lub jazdę po pijaku to też powiesz że masz dożywotnie prawo jazdy i nie mozesz go stracić.
Mozesz podesłać treść tej umowy którą podpisałeś z panstwem?
Cały czas mylisz karę za popełnione przestepstwo z prawami nabytymi. Czy przekroczenie 65 roku zycia jest przestepstwem? A umową jest wpis w dokumencie….ważność do: bezterminowo
Unia może skoczyć, od kiedy zabiera się prawa nabyte? W każdym kraju jest Konstytucja. Znowu nieuki i konowały będą zarabiać na zaświadczeniach lekarskich. Tym euroosłom odebrało rozum. Ilu starych Niemców jeździ przyjeżdża,na na Ost preusen.
Mam 75 lat .uważam, że jeżdżę bezpieczniej niż 20 latek w bramce lub audicy, zwłaszcza z panienką obok
Po 65 roku zakaz prowadzenia pojazdu i do 35 roku życia i będzie super bezpiecznie
Tak większość 75 latków ma się za mistrzów kierownicy. Ty akurat stracisz prawo jazdy bo gdyby nie demencja ktora uniemożliwia ci sprawne i bezpieczne prowadzenie pojazdów to wiedziałbyś, że właśnie te przepisy mają na celu dać osobą starszym które nadają się do jazdy jeździć w spokoju, a osobą ktore się nie nadają odebrać uprawnienia zanim te kogoś zabiją.
Na działkę na Mazury przyjeżdża wielkim kamperem 94 letni Niemiec który ledwo chodzi, trzęsie się i zapomina co chciał powiedzieć. To jest dopiero zagrożenie a nie sprawny 65 latni Polak pracujący zawodowo. Jego będą badać na granicy? Czy jak kogo zabije to zwieje do Reichu do synka lekarza który mu wystawia zaświadczenia?
Obawy to trzeba mieć przed młodymi kierowcami, to oni jeżdżą jak by mieli drugie , trzecie … itd życie. Jeżdżą jak szaleni, z komórką w ręku, uprawiają slalomy dojeżdżając do świateł wykorzystując to że inni kierowcy zwalniają i trzymając odstep
Niczego to zmieni w statystykach wypadkowości. Kolejne miejsce do nabijania kasy lekarzom