Nadciąga prawdziwa rewolucja, która może doprowadzić do radykalnego obniżenia średniej wieku użytkowników dróg w Europie. Wszystko za sprawą tego, że Unia Europejska ma wprowadzić nowe przepisy dotyczące praw jazdy.

Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące prawa jazdy dla osób powyżej 65 roku życia. Według tych przepisów, osoby w wieku 65 lat i starsze będą musiały co dwa lata przedstawiać specjalne zaświadczenie lekarskie, potwierdzające ich zdolność do prowadzenia pojazdów. W przypadku braku takiego zaświadczenia, prawo jazdy zostanie odebrane.

Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie wypadkom spowodowanym przez starszych kierowców, którzy mogą mieć trudności z utrzymaniem koncentracji i reakcji na sytuacje na drodze. Wzrost liczby starszych kierowców w Unii Europejskiej stawia przed nimi i innymi uczestnikami ruchu drogowego nowe wyzwania, dlatego wprowadzenie tych przepisów jest konieczne.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.

W Polsce wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, jednakże nowe przepisy UE będą obowiązywać niezależnie od wieku emerytalnego w danym kraju. Z tego powodu osoby powyżej 65 roku życia, które chcą nadal prowadzić pojazdy, będą musiały systematycznie poddawać się badaniom lekarskim i przedstawiać odpowiednie zaświadczenia.

Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Koniec z prawo jazdy dla 65 latków…

Jeszcze nie tak dawno wiele osób, które przekroczyły 65. rok życia, mogło swobodnie korzystać z samochodu i posiadać prawo jazdy bezterminowo. Jednakże Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy, które zobowiązują seniorów do wymiany swoich prawa jazdy na nowe dokumenty, a to wiąże się z pewnymi ograniczeniami.

Od stycznia 2013 roku seniorzy muszą wymieniać swoje prawo jazdy co pięć lat. Na podstawie wyników badań lekarskich i testów psychologicznych wydawane są kategorie prawa jazdy, które obowiązują przez określony czas. Dla osób, które ukończyły 70 lat, ważność prawa jazdy wynosi dwa lata, a dla osób powyżej 75 lat – jeden rok.

Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w kontekście starzejącego się społeczeństwa. Statystyki wskazują, że osoby powyżej 65. roku życia są bardziej narażone na wypadki drogowe. Chodzi tu przede wszystkim o fizyczne ograniczenia, jakie pojawiają się wraz z wiekiem, takie jak spowolnienie reakcji czy pogorszenie zdolności percepcyjnych.

Niektórzy seniorzy narzekają na nowe przepisy i uważają, że wprowadzono je bez należytej konsultacji z osobami, które ich dotyczą. Z drugiej strony, zwiększenie wymagań dla kierowców może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa nie tylko dla seniorów, ale dla wszystkich użytkowników dróg.

Negatywny wynik badań oznaczałby utratę prawa jazdy. 

Póki co nie określono jednak, którzy kierowcy byliby poddawani takiej weryfikacji. Wszystko wskazuje natomiast na to, że badania musieliby przechodzić kierowcy powyżej 65. roku życia.

aktualizacja: 16.06.2023

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

117 komentarzy

  1. Bogdan Smolinski on

    Najwięcej seniorów ginie na przejściu przez ulicę bo nie
    Są w stanie uciec przed młodymi kierowcami. Seniorzy będą teraz pracować do 68 – 70 to jak dojadę
    do pracy z oddalonych osiedli ? Proponuję testy że ZDROWEGO rozsądku dla posłów UE.

    • Nikt czyli emeryt on

      To jest dyskryminacja ze względu na wiek. A czy państwo za te badania zwróci pieniądze emerytom. Jeżeli nie to nie idźmy na Nich głosować.

      • I znowu zarobią egzaminatorzy (a wielu jest cwaniaków) lekarze (następne kolejki) no cóż osoby po 65 roku życia mają czas i pieniądze 😃😃 A może najpierw zabrać się za tych młodych kierowców kty nie mają żadnych zasad. Piraci i Panowie szos bo mają wypasione auta. A przepisy dla nich hmmmmm

  2. Proponuję badania psychiatryczne dla polityków po 60 roku życia, po 65 roku życia bezwzględna emerytura, zakaz pracy w sektorze państwowym.

  3. Tadeusz Domski on

    To bardzo niesprawiedliwe,gdyż na następny dzień po przejściu na emeryturę będzie musiał się stresować.To może każdego 65 latka przekazać do krematorium?.Uważam że młodzi kierowcy,są bardziej nierozważni na drodze jako kierowca.

    • To prawda .A wprowadzają jakieś durne zakazy zamiast zrobić zakaz zdawania na prawo jazdy przed ukończeniem 25 roku życia.

    • Bezwzględnie stosować surowe a nawet bardzo suroewe kary dla kierowców w przedziale 18 do 30 lat. To nieodpowiedzialna banda piratów. Jeżdżę co tydzień po 7ce i nie ma żadnego kierowcy poza zawodowymi którzy przestrzegają prędkości jazdy. 140 do 200 to norma
      Jeżdżę 110 do 120 . Nie ma użytkownika który poruszał się po drodze z prędkością niższa niż 130. Wyprzedzają wszyscy.

  4. Tadeusz Domski on

    To nie jest sprawiedliwe.Po przejściu na zasłużoną emeryturę,od pierwszego dnia,zamiast cieszyć się ,napotka go wielki stres.A może zająć się młodymi kierowcami,bez doświadczeń?

  5. To raczej powinno być odwrotnie .Bo największe zagrożenie stwarzają młodzi kierowcy w wieku 18,19,25,26 lat coraz więcej wypadków śmiertelnych jest z udziałem ich więc dlaczego czepiacie się starszych kierowców. !!!!!!!

  6. Proponuję sprawdzić ilość mandatów i ilość kolizji drogowych kierowcy z 50-letnim stażem i kierowcy posiadającym prawko od kilku lat / młodzika/. Jestem 70 letnim kierowca . Nie neguje sprawdzania zdrowia i umiejętności w prowadzeniu pojazdów. Ale nie wolno mierzyć wszystkich jednakowo i zmuszać do czegokolwiek

    • Proponuję na początek wywalić na emerytury wszystkich polityków powyżej 65 roku życia. Skoro nie mogą tacy prowadzić auta to tym bardziej kierować państwem.

  7. A może kierować na badania wszystkich powodujących wypadki drogowe i kolizję oraz piratów drogowych?

  8. Jak wyglądają badania kandydata na kierowcę wie każdy kto robił prawo jazdy. Jak będą wyglądały badania kierowców? Sto pięćdziesiąt, trzy minuty i następny. To biznes a nie bezpieczeństwo.

Napisz Komentarz

Exit mobile version