Nadciąga prawdziwa rewolucja, która może doprowadzić do radykalnego obniżenia średniej wieku użytkowników dróg w Europie. Wszystko za sprawą tego, że Unia Europejska ma wprowadzić nowe przepisy dotyczące praw jazdy.

Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące prawa jazdy dla osób powyżej 65 roku życia. Według tych przepisów, osoby w wieku 65 lat i starsze będą musiały co dwa lata przedstawiać specjalne zaświadczenie lekarskie, potwierdzające ich zdolność do prowadzenia pojazdów. W przypadku braku takiego zaświadczenia, prawo jazdy zostanie odebrane.

Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie wypadkom spowodowanym przez starszych kierowców, którzy mogą mieć trudności z utrzymaniem koncentracji i reakcji na sytuacje na drodze. Wzrost liczby starszych kierowców w Unii Europejskiej stawia przed nimi i innymi uczestnikami ruchu drogowego nowe wyzwania, dlatego wprowadzenie tych przepisów jest konieczne.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.

W Polsce wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, jednakże nowe przepisy UE będą obowiązywać niezależnie od wieku emerytalnego w danym kraju. Z tego powodu osoby powyżej 65 roku życia, które chcą nadal prowadzić pojazdy, będą musiały systematycznie poddawać się badaniom lekarskim i przedstawiać odpowiednie zaświadczenia.

Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Koniec z prawo jazdy dla 65 latków…

Jeszcze nie tak dawno wiele osób, które przekroczyły 65. rok życia, mogło swobodnie korzystać z samochodu i posiadać prawo jazdy bezterminowo. Jednakże Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy, które zobowiązują seniorów do wymiany swoich prawa jazdy na nowe dokumenty, a to wiąże się z pewnymi ograniczeniami.

Od stycznia 2013 roku seniorzy muszą wymieniać swoje prawo jazdy co pięć lat. Na podstawie wyników badań lekarskich i testów psychologicznych wydawane są kategorie prawa jazdy, które obowiązują przez określony czas. Dla osób, które ukończyły 70 lat, ważność prawa jazdy wynosi dwa lata, a dla osób powyżej 75 lat – jeden rok.

Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w kontekście starzejącego się społeczeństwa. Statystyki wskazują, że osoby powyżej 65. roku życia są bardziej narażone na wypadki drogowe. Chodzi tu przede wszystkim o fizyczne ograniczenia, jakie pojawiają się wraz z wiekiem, takie jak spowolnienie reakcji czy pogorszenie zdolności percepcyjnych.

Niektórzy seniorzy narzekają na nowe przepisy i uważają, że wprowadzono je bez należytej konsultacji z osobami, które ich dotyczą. Z drugiej strony, zwiększenie wymagań dla kierowców może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa nie tylko dla seniorów, ale dla wszystkich użytkowników dróg.

Negatywny wynik badań oznaczałby utratę prawa jazdy. 

Póki co nie określono jednak, którzy kierowcy byliby poddawani takiej weryfikacji. Wszystko wskazuje natomiast na to, że badania musieliby przechodzić kierowcy powyżej 65. roku życia.

aktualizacja: 16.06.2023

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

117 komentarzy

  1. Ja proponuje wszystkim polityką po ukończeniu 65 roku życie zakaz zajmowani się polityką i bez względne przejście na emeryture .
    skoro nie nadają się na kierowców to tymbardziej na nadają się do rządzenia.

    • Ile lat miał ten sprawca z mercedesa niecałe 50 🐑
      Z aut wydobyliśmy dwie przytomne osoby – powiedział Polsat News Sebastian Klaus, oficer prasowy KP PSP Ostrowiec. – Był to kierowca mercedesa i 15-letni pasażer fiata – wyjaśnił.

      – W wypadku zginęło trzech mężczyzn w wieku 73, 44 i 20 lat oraz 38-latka i 19-latka – dodał.
      I komu chcecie zabierać prawo jazdy 🐑

  2. Krzysiek1976 on

    A co z prawami nabytymi? Można je ot, tak sobie odebrać?
    A jak 66 latek potrzebuje prawa jazdy żeby dojechać do pracy? Jeśli zabirą mu prawo jazdy to z automatu będzie mógł przejść na emeryturę? Teraz to nie problem, ale co będzie jak podniesie się wiek emerytalny do np 67 lat?
    A co z ludźmi którzy nami rzadzą? Jak spowoduje wypadek i ktoś w nim zginie to poniosę za to odpowiedzialność, jak w wyniku błędnej decyzji rządzących 1000-1000000 osób to rządzący poniosą za to odpowiedzialność, czy nie? Zatem nie należałoby badać ludzi którzy nami rzadzą?

  3. Kiedyś były takie kultury, w których starsze osoby wyprowadzało się poza wieś, osadę, do lasu a tam ginęły z głodu lub były pożerane przez dzikie zwierzęta. Proponuję zrobić to samo teraz. Wprawdzie trudniej teraz o puszczę i dzikie zwierzęta ale na przykład można stworzyć takie specjalne enklawy dla ludzi starych. Niech sobie sami tam radzą. I nie trzeba będzie zabierać praw jazdy. I fundusz emerytalny na tym zyska, tu mam na myśli ZUS.Same pozytywy.

    • Starsi kierowcy jeżdzą ostrożnie , gorzej z młodzieżą ale tego nikt nie zauważa , UE chce zrobić ze starszych ludzi ze by byli nie poradni szok co ci euro deputowani mają w głowie .

  4. To jest dyskryminacja.Starzy jeżdżą ostrożniej niż młodzi.A kto będzie pokrywał koszty badań ?

  5. stary trep on

    Każdemu, komu w ten sposób zabiorą prawo jazdy, trzeba przyznać samochód z młodym kierowcą, na koszt tych nądrali, co to wymyślili.

  6. Kto za to zapłaci?
    Kto mi zrobi zakupy bo do tego wyłącznie służy mi samochód
    Kto zawiezie do lekarza do przychodni
    Chyba ktoś z obstawy wudza ich jest wielu

    I

  7. I bardzo dobrze wyeliminują co niektórych tylko badanie powinno wyglądać tak jak mają teraz zawodowi a nie ze pójdzie do zaprzyjaźnionego lekarza i mu podbije zdolność.

  8. A proszę dokładnie określić, jak to wygląda od strony statystyki. Z tego co ja się orientuję, to ludzie młodzi, tuż po otrzymaniu prawa jazdy zdecydowanie więcej popełniają wykroczeń drogowych, niż osoby starsze. Co do testów jestem za, ale muszą być rzetelne i przeprowadzane w sposób życzliwy.

  9. Super! 64 lata i 364 dni jest zawodowym kierowcą. Dwa dni później już nie może jeździć….bo dwa dni i jest za stary! Najwięcej wypadków powodują młodzi kierowcy. Prawko powinno się wydawać od np 25go r.ż.

  10. Najwięcej wypadków powodują młodzi kierowcy czemu za nich się nie wezmą . Wypadki po pijanemu , po spożyciu narkotyków , no tak a do głosowania to nie musi senior robić badań . Co się dzieje z tym naszym państwem , skończy 65 lat przechodzi na emeryturę i już jest nikomu nie potrzebny , jest dobry tylko na głosowanie , to jest dyskryminacja

  11. to jest nie ludzkie prawo, osoby starsze bardziej się pilnują jak młodzież ,to jest dyskryminacja ,zamiast pomagać ludziom starszym to kłody pod nogi , Cała ta unia to nic dobrego

  12. Jak do tej pory większość wypadków powodują młode osoby, im powinno sie robic testy jak kierowcom zawodowym czyli testy psychologiczne

Napisz Komentarz

Exit mobile version