Ekspertów z Krajowej Administracji Skarbowej należy słuchać uważnie, gdy mówią o znaczeniu paragonów. Te małe kawałki papieru są kluczem do zapewnienia większego bezpieczeństwa klientom i dowodem na uczciwość przedsiębiorców, którzy przestrzegają zasady uczciwej konkurencji. Obowiązek wystawienia paragonu obowiązuje każdego sprzedawcę w Polsce, a my, jako klienci, mamy prawo sprawdzać, czy są one właściwie wystawione, a także zgłaszać wszelkie nieprawidłowości.

Krajowa Administracja Skarbowa stale przeprowadza kontrole i bierze udział w walce z tzw. szarą strefą gospodarki. Eksperci podkreślają, że ten pozornie niepozorny kawałek papieru ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania całej gospodarki.

Nieuczciwi przedsiębiorcy często unikają obowiązku wydawania paragonów lub wystawiają paragony niezgodne z prawem, na przykład tzw. paragony kelnerskie. Istnieją także przypadki, gdzie przedsiębiorcy zbierają porzucone paragony klientów, aby je później anulować. Ponadto porzucone paragony są używane jako „podkładki” do fałszowania faktur i oszukiwania w zakresie podatku VAT. Ostrzega o tym Kinga Błaszczyńska, rzecznik prasowy Inspekcji Jakościowej i Atestacji Środków Pomiarowych w Bydgoszczy. Dlatego warto zawsze pamiętać o zabieraniu paragonów ze sobą po zakupach, ponieważ są one naszym zabezpieczeniem i narzędziem w walce z nieuczciwymi praktykami gospodarczymi.

Jeśli zostawimy paragon w restauracji, może on posłużyć komuś innemu. W jakim celu? Chociażby do stworzenia „podkładki” do wystawiania tzw. pustych faktur i wyłudzania podatku VAT.

Paragon jest bowiem potwierdzeniem, że podatek trafił do budżetu państwa, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy. Pamiętaj, że to dzięki podatkom twoje dziecko może chodzić do szkoły, ty możesz skorzystać z NFZ, a jadąc do pracy przemieszczasz się po drodze, która również została zbudowana z twoich podatków.

– Jeśli nieuczciwy przedsiębiorca zatai, że odbyła się transakcja i nie wystawi paragonu, to kwotę podatku VAT będzie mógł schować do kieszeni – nie trafi ona budżetu państwa. Co więcej, w ten sposób „zaoszczędzi” też na podatku dochodowym. Strata budżetu państwa będzie więc jeszcze wyższa niż wartość podatku VAT – dodaje Błaszczyńska.

Jednakże, taki postępek jest nieuczciwy wobec nas, gdyż w cenie produktu lub usługi zawarta jest kwota podatku, którą już zapłaciliśmy. W sytuacji, gdy sprzedawca nie przekazuje tej sumy do kasy państwa, de facto zostajemy okradzeni.

Jeśli nie otrzymaliśmy paragonu od sprzedawcy, mamy kilka opcji, aby to zgłosić:

  1. Wizyta w urzędzie skarbowym – możemy osobiście zgłosić brak paragonu w lokalnym urzędzie skarbowym.
  2. Bezpośredni kontakt telefoniczny – możemy skorzystać z całodobowego, bezpłatnego numeru interwencyjnego pod numerem 800 060 000, aby zgłosić brak paragonu i nieuczciwe praktyki sprzedawcy.
  3. E-mail – można także przekazać informacje o braku paragonu i podejrzanych działaniach na adres e-mailowy: powiadomKAS@mf.gov.pl.
  4. Aplikacja e-Paragony – dostępna jest bezpłatna i anonimowa aplikacja e-Paragony, która umożliwia zgłaszanie braku paragonów i nieprawidłowości. Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie internetowej podatki.gov.pl.

Warto również zwrócić uwagę na inną nieuczciwą praktykę przedsiębiorców, którą jest wystawianie paragonów niefiskalnych, zwłaszcza w branży gastronomicznej. Zamiast rzeczywistego paragonu, często otrzymujemy rachunek lub paragon kelnerski, co stanowi naruszenie przepisów podatkowych – informuje Kinga Błaszczyńska, rzecznik prasowy Inspekcji Jakościowej i Atestacji Środków Pomiarowych. Ta praktyka wymaga szczególnej uwagi, ponieważ może prowadzić do unikania obowiązkowych opłat podatkowych i wpływać negatywnie na gospodarkę.

Paragony w aplikacji

W zapanowaniu nad stosami paragonów na pewno pomoże aplikacja e-Paragony, przygotowana przez Ministerstwo Finansów. Za jej pomocą w bezpłatny i anonimowy sposób możesz:

  • zarządzać wydatkami i przypisywać do nich paragony (dodawać papierowe paragony do aplikacji),
  • dokumentować swoje wydatki,
  • przeglądać statystyki,
  • uzupełniać informację o gwarancjach,
  • sprawdzać paragony z kodem QR, wystawione przez kasy,
  • zgłaszać nieprawidłowości (np. brak paragonu, nieprawidłowy paragon).

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

4 komentarze

  1. Ochrona lasów już nie ważna. Skarbówka każe nam zbierać paragony wydrukowane na rolce papierowej, bo jakiś sprzedawca MOŻE być nieuczciwy Ile papieru sie na to zużyje ,ile drzew pójdzie na przemiał… nie ważne. Ważne żeby klient zabierał paragon. Normalnie kraj totalitarny. Zakaz na zakazie, to już w demoludach swobodniej się żyło.

  2. Urząd skarbowy, podatkowy niech sprawdzi lokale ,które były kupione jako mieszkania, a prowadzona jest w nich działalność gospodarczą na 100 procentach powierzchni to kancelarie adwokackie, hostele salony kosmetyczne itd a płacą podatek od nieruchomości jak za mieszkanie bo tak mają w akcie notarialnym, za odpady komunalne płacą jak mieszkaniec czyli od M3 wody

Napisz Komentarz

Exit mobile version