Paragon stanowi niezbity dowód na to, że dana transakcja została przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami, a przedsiębiorca uiścił odpowiednie podatki. W ramach kampanii informacyjnej o nazwie „Weź paragon”, organy skarbowe starają się podkreślić znaczenie odbierania i dokładnego sprawdzania paragonów przez polskich konsumentów. Chociaż taka inicjatywa często rozpoczyna się w okresie ferii lub wakacji, to warto pamiętać, że należy być czujnym i regularnie kontrolować paragony przez cały rok. W przypadku otrzymania podejrzanego paragonu lub w ogóle nieotrzymania dokumentu, zgodnie z apelem organów skarbowych, powinniśmy to zgłosić. Istnieje kilka sposobów na dokonanie takiego zgłoszenia.

Skarbówka zachęca do tego, aby każdy klient wziął paragon od sprzedawcy, od razu po zakończeniu transakcji. Jednakże, jeśli paragon nie zostanie dostarczony lub otrzymamy dziwny dokument, który nie przypomina standardowego paragonu fiskalnego, należy podjąć kroki w kierunku złożenia doniesienia. To właśnie takie sytuacje były podkreślane w trakcie akcji „Weź paragon” przeprowadzanej przez resort finansów w okresie wakacyjnym. Jednak organy skarbowe podkreślają, że składanie doniesień jest zawsze ważne, nawet poza sezonem urlopowym.

Paragon kelnerski lub brak paragonu – skarbówka apeluje: powinieneś złożyć donos

Bywa, że po dokonaniu zakupów klient otrzymuje dokument, który nie jest typowym paragonem fiskalnym, lecz nosi nazwę „paragon kelnerski”. Ten rodzaj paragonu zawiera listę zamówionych produktów lub usług wraz z podsumowaniem kwoty do zapłaty. Ważne jest jednak zrozumienie, że paragon kelnerski ma zastosowanie wyłącznie wewnątrz przedsiębiorstwa i jest wykorzystywany głównie jako forma komunikacji między kelnerem a kuchnią, stąd jego nazwa.

Jeśli konsument znajdzie się w sytuacji, gdzie otrzymuje paragon kelnerski zamiast właściwego paragonu fiskalnego lub w ogóle nie otrzyma żadnego dokumentu, to organy skarbowe apelują o niezwłoczne zgłoszenie tego faktu. Przedsiębiorca, który wydaje klientowi paragon kelnerski lub nie dostarcza żadnego potwierdzenia transakcji, może być podejrzewany o nieuczciwe praktyki, które przyczyniają się do rozwoju tzw. „szarej strefy” w gospodarce.

„Szara strefa” to obszar działalności gospodarczej, w którym unikane są opodatkowanie i inne regulacje, co prowadzi do nieuczciwej konkurencji i niekorzystnych skutków dla gospodarki. Dlatego też ważne jest, aby obywatele i konsumenci byli czujni i w przypadku otrzymania paragonu kelnerskiego lub braku jakiegokolwiek potwierdzenia transakcji, niezwłocznie informowali odpowiednie instytucje, takie jak organy skarbowe, w celu przeciwdziałania nieuczciwym praktykom gospodarczym.

Skarbówka ostrzega przed wydrukami z terminala płatniczego. One nie są równe paragonowi

Dodatkowo, organy skarbowe zwracają uwagę na jeszcze jedno nieuczciwe działanie ze strony sprzedawców. W niektórych przypadkach, zamiast wystawienia właściwego paragonu fiskalnego, sprzedawcy wydają klientowi jedynie wydruk z terminala płatniczego. Należy jednak zrozumieć, że taki dokument w żaden sposób nie zastępuje paragonu fiskalnego. Jest to jedynie poświadczenie faktu dokonania transakcji przy użyciu karty płatniczej.

Paragon fiskalny ma znacznie większe znaczenie i pełni kluczową rolę w procesie dokumentowania transakcji. Jest on ważnym narzędziem w kontroli i regulacji działań gospodarczych, ponieważ zawiera informacje o sprzedaży, opodatkowaniu, oraz innych istotnych aspektach finansowych. Wydawanie jedynie wydruku z terminala płatniczego może oznaczać próbę uniknięcia opodatkowania i utrudniać kontrolę nad działalnością gospodarczą.

Co powinno znaleźć się na paragonie? Dokument zawiera zawsze te dane

Paragon fiskalny musi zawierać odpowiednie dane. W wypadku, gdy przedsiębiorca nie wystawia paragonu fiskalnego, naraża się na karę finansową w wysokości 1000 zł. Jednak ta kwota to wyłącznie standardowy wymiar kary, a sankcja może być znacznie bardziej dotkliwa. Ustawodawca na rządowych stronach wskazuje, jakie dane powinny znaleźć się na wydruku z kasy fiskalnej:

  • imię i nazwisko lub nazwa podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,
  • NIP podatnika,
  • kolejny numer wydruku,
  • data, godzina i minuta sprzedaży,
  • oznaczenie „PARAGON FISKALNY”,
  • nazwa towaru lub usługi, która pozwala na ich jednoznaczną identyfikację,
  • cena jednostkowa towaru lub usługi,
  • ilość i wartość sumaryczna sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku,
  • wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują,
  • wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym, po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów,
  • wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym,
  • łączna wysokość podatku,
  • łączna wartość sprzedaży brutto,
  • oznaczenie waluty sprzedaży, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto,
  • kolejny numer paragonu fiskalnego,
  • numer kasy i oznaczenie kasjera – przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy – na żądanie nabywcy,
  • centralnie umieszczone logo fiskalne oraz numer unikatowy.

Jak złożyć donos do skarbówki?

Istnieją różne sposoby zgłaszania donosów do skarbówki, co daje szerokie możliwości dostępu dla obywateli. Oto cztery dostępne metody:

  1. Osobiście w urzędzie skarbowym: Jeśli wolisz podejść osobiście, możesz udać się do najbliższego urzędu skarbowego i tam złożyć swoje zgłoszenie. To tradycyjna forma kontaktu z instytucją.
  2. Telefonicznie na numer bezpłatnego telefonu interwencyjnego 800 060 000: Skarbówka udostępnia specjalny numer telefonu interwencyjnego, który jest bezpłatny dla obywateli. Dzwoniąc na ten numer, możesz przekazać swoje informacje lub doniesienie.
  3. Pisemnie na e-mail powiadomKAS@mf.gov.pl: Jeśli wolisz komunikować się drogą elektroniczną, możesz napisać e-mail na adres powiadomKAS@mf.gov.pl, gdzie przekażesz swoje doniesienie. To wygodna opcja, zwłaszcza jeśli preferujesz pisanie.
  4. Aplikacja e-Paragony: Skarbówka udostępnia również aplikację e-Paragony, przez którą możesz przekazywać donosy. To nowoczesna forma kontaktu, która może być bardziej intuicyjna dla osób korzystających z technologii mobilnych.

Dzięki tym różnym opcjom każdy może wybrać metodę zgłaszania donosów, która mu najbardziej odpowiada, niezależnie od preferowanego sposobu komunikacji. Warto pamiętać, że zgłoszenia te mogą być ważne dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu podatkowego i walki z nielegalnymi działaniami.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

4 komentarze

  1. !!!!!¡¡!!!!!!!!!!??.. on

    Po zakupach będziemy tracić czas na dokładnie sprawdzanie paragonów żeby potem w razie czego stać się ,,kapusiami,, 😟

Napisz Komentarz

Exit mobile version