W ostatnich dniach pojawiły się doniesienia dotyczące planowanego wzmożenia kontroli nad niektórymi przepisami w ramach Unii Europejskiej. Te nowinki wywołały pewne obawy wśród osób starszych, które wciąż aktywnie uczestniczą w ruchu drogowym. Poniżej przedstawimy bliższe szczegóły tej kwestii.

W świetle tych aktualnych informacji można wywnioskować, że Unia Europejska ma na horyzoncie wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów kierujących ruchem drogowym, a grupa seniorów stanowi jedną z głównych grup, które te zmiany mogą dotknąć. Choć jeszcze nie dysponujemy pełnymi danymi na temat tych zamiarów, można przypuszczać, że takie zmiany są w fazie rozważań i mogą stać się faktem w przyszłości.

Niewątpliwie celem tych potencjalnych modyfikacji jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ograniczenie liczby wypadków drogowych. Powszechne jest przekonanie, że osoby starsze mogą być bardziej podatne na ryzyko wypadków z powodu czynników takich jak spowolnienie reakcji, ewentualne problemy zdrowotne czy nawet osłabienie zdolności percepcyjnych. W rezultacie wprowadzenie bardziej surowych przepisów miałoby na celu minimalizowanie ewentualnych zagrożeń wynikających z tych czynników.

Chociaż dokładne szczegóły tych ewentualnych zmian nie są jeszcze dostępne, to wzbudzają one wiele spekulacji i budzą pewną niepewność. Osoby starsze, które nadal aktywnie korzystają z prawa jazdy, mają obawy, że mogą zostać zobowiązane do przystąpienia do bardziej wymagających egzaminów lub testów, które oceniłyby ich kompetencje jako kierowców.

Seniorzy w Polsce stracą prawo jazdy? Wiele na to wskazuje…

Unia Europejska ma ambitne cele dotyczące poprawy bezpieczeństwa na drogach. Chce znacząco zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków drogowych do 2030 roku, aż o połowę, a do 2050 roku praktycznie zlikwidować tę liczbę. Jednym z obszarów, na których skupia się Unia, są seniorzy, czyli osoby powyżej 70. roku życia, które nadal prowadzą pojazdy.

W tym kontekście wprowadzane są nowe przepisy, które wymagają od seniorów udowodnienia swojej zdolności do prowadzenia pojazdów co pięć lat poprzez specjalne egzaminy. W niektórych krajach, takich jak Dania, Hiszpania i Chorwacja, tego rodzaju testy są już obligatoryjne. Jednak Unia Europejska dąży do poszerzenia zakresu tych rozwiązań na szczeblu całej UE.

Celem takich egzaminów jest sprawdzenie umiejętności i zdolności seniorów do bezpiecznego poruszania się po drogach. Testy mogą obejmować zarówno część teoretyczną, sprawdzającą wiedzę związane z przepisami drogowymi i sytuacjami na drodze, jak i część praktyczną, oceniającą umiejętności prowadzenia pojazdu w różnych warunkach. Ich wyniki pomogą w ocenie zdolności seniorów do dalszego prowadzenia pojazdów.

Pomysł wprowadzenia obowiązkowych testów dla seniorów budzi kontrowersje i prowadzi do dyskusji na temat skuteczności tych działań. Niektórzy podkreślają, że wiek nie powinien być jedynym czynnikiem decydującym o zdolnościach kierowcy, a lepszym rozwiązaniem może być systematyczne badanie zdrowia i regularne szkolenia dla wszystkich kierowców, niezależnie od wieku.

Ważne jest, aby znaleźć równowagę między zapewnianiem bezpieczeństwa na drogach a poszanowaniem praw osób starszych. Niezbędne jest również zapewnienie odpowiednich zasobów i wsparcia dla seniorów, którzy mogą potrzebować dodatkowej edukacji czy szkoleń w celu utrzymania swoich umiejętności jazdy na odpowiednim poziomie.

Analitycy nie mają wątpliwości. Czy aby na pewno?

Analitycy są przekonani, że osoby starsze mogą być bardziej podatne na zaistnienie wypadków drogowych, często z uwagi na różnorodne czynniki, takie jak problemy zdrowotne czy pogorszenie zdolności percepcyjnych. Do tych problemów zalicza się przykłady takie jak mylenie pedałów gazu i hamulca, co może prowadzić do potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze. W związku z tym, powstała propozycja nowej reformy, której celem jest wprowadzenie zmian w związku z ważnością prawa jazdy.

W ramach planowanej reformy sugeruje się skrócenie okresu, na jaki wydawane jest prawo jazdy w państwach członkowskich Unii Europejskiej, do 15 lat. Aktualnie większość krajów członkowskich stosuje znacznie dłuższe okresy ważności prawa jazdy, co w rezultacie może prowadzić do sytuacji, w których osoby posiadające uprawnienia do kierowania pojazdami przez wiele lat nieaktualizują swoich umiejętności i nie poddają się regularnym badaniom medycznym. Proponowane zmiany mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach poprzez częstsze monitorowanie kompetencji kierowców.

Jednak kwestia wprowadzenia takich regulacji wywołuje spore kontrowersje i dzieli opinie. Zwolennicy tej inicjatywy uważają, że skrócenie okresu ważności prawa jazdy jest uzasadnione i konieczne, aby zapewnić aktualność umiejętności kierowców, szczególnie w przypadku osób starszych. Argumentują, że w miarę starzenia się, mogą pojawić się zmiany zdrowotne, które wpłyną na zdolności kierowców oraz ich reakcje na sytuacje na drodze. Dlatego też, regularne badania medyczne i testy umiejętności wydają się niezbędne, aby zagwarantować, że osoby prowadzące pojazdy są w pełni gotowe do tego zadania.

Z drugiej strony, przeciwnicy reformy podkreślają, że skracanie okresu ważności prawa jazdy może być krzywdzące dla osób starszych, które nadal utrzymują dobrą sprawność i umiejętności kierowania. Obawiają się również, że taka zmiana może prowadzić do niepotrzebnej biurokracji i obciążenia dla osób starszych, które muszą częściej odnawiać swoje prawa jazdy. Zamiast tego, sugerują rozwinięcie programów szkoleniowych i edukacyjnych dla kierowców w podeszłym wieku, aby zapewnić im aktualną wiedzę i umiejętności.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

64 komentarze

  1. Kazimierz Rudowski on

    Dzień dobry.
    Obniżenie wieku dla kierowców po 60 latach życia to zwiększenie bezpieczeństwa.
    Logicznie też powinno obniżać przejście na emeryturę po trudno sobie wyobrazić pielęgniarza po sześćdziesiątce na nocnym dyżurze. Podobnie z murarzem, tynkarzem po sześćdziesiątce pracującym na rusztowaniach w upale.
    Można by pokazać jeszcze kilka zawodów gdzie praca ludzi po sześćdziesiątce stanowi zagrożenie dla nich oraz otoczenia.
    Tutaj urzędnicy unijni nakazują wydłużenie wieku emerytalnego.
    Czy unia nie stanowi bardzo dużego zagrożenia dla nasi a takie zalecenia są nie demokratyczne. Każdy powinien wiedzieć kiedy ma przestać jeździć samochodem bez względu na wiek.
    Pozdrawiam
    Kazimierz Rudowski

    • Zgadzam się z Panem, wydłużyć wiek emerytalny ale zabrać prawo jazdy. Totalna bzdura czym niby taka osoba ma do pracy dojeżdżać jeśli nie ma komunikacji miejskiej. Unia Europejska stawia nam same zakazy i nakazy a gdzie w tym wszystkim są ludzie, zwykli ludzie którzy ciężko na to wszystko pracują i na te ich wielkie pensje.

    • Bandyci cisną o pozbycie się prywatnych samochodów, zaczęli od ludzi starszych, zdawanie pełnego egzaminu co 5lat skutecznie odstręczy Ludzi. Piepszą psychopaci, że to dla bezpieczeństwa?! A co z młodymi wariatami, co z pijącymi kawę i rozmawiającymi przez tel., co z alkoholikami i tymi młodymi którzy totalnie nie znają przepisów?! ALBO WSZYSCY, ALBO NIKT, JA BYM WPROWADZIŁ EGZAMIN CO MIESIĄC!!!😡😡😡🤬🤬🤕

  2. Idąc dalej tropem. U E niedługo seniorzy będą musieli zdawać test na przedłużenie życia, jeśli nie zdasz testu zostaniesz zastrzelony w świetle prawa. Taka jest tolerancja i demokracja Unii europejskiej. Nie pozdrawiam unii.

  3. Niech się wezmą lepiej za osoby mlode, które jezdza z szalenczą prędkością. Starszy jak jedzie to raczej nie ma takiej prędkości, a osobą po 20 roku życia wydaje się ze wszystko im wolno. Łącznie z łamaniem przepisów drogowych.

  4. Jak wynika z badań Instytutu Transportu Samochodowego największa liczba wypadków bo aż 18,7 na 10000 populacji przypada na osoby z grupy wiekowej 18-24, natomiast w grupie wiekowej 60plus jest to 4,9. Wniosek jest taki, że to młodzi kierowcy są największym zagroseniem na drogach. Pozdrawiam wszystkich rozważnych zmotoryzowanych. Jola

    • Tak tak p. Jolu ma pani rację a jak zwrócić uwagę to zmiesza młody człowiek z błotem. Ja 33 lata jeżdżę i widzę co się tutaj dzieje.

  5. W naszym kraju podobno prawo nie działa wstecz. Kierowcy otrzymali bezterminowe prawo jazdy. Dlatego że wiekowi euro parlamentarzyści nie mają co robić a umysł już nie ten co kiedyś wymyślają bzdury ?

  6. Szwab z Dawos on

    Nie bardzo rozumiem 30 lat temu dostałem prawo jazdy bezterminowe Jak mogą mi zabrać prawo jazdy za 10 lat Unia Europejska mi go nie wydała. To my wygląda na dyskryminację z racji wieku. A ja sobie będę jeździł

  7. Co wy z tym myleniem pedału gazu z hamulcem. To ew może się zdarzyć po zmianie samochodu na automat . Większość starszych kierowców ma manualne skrzynie biegów i to od zawsze .

  8. Wiem że nie każda osoba po 60 jest sprawna czy to z widzeniem czy ruchowo nawet spostrzegawczość może przeszkadzać ale to są naprawdę sporadyczne przypadki. Wszyscy powinniśmy zaakcentować fakt że prawo jazdy mają osoby za młode. Od 16 czy 17 lat i to jak rodzice się zgodzą, a na drodze i rondzie kręcą wieczorami bączki, policja tego nie widzi, a my spać nie możemy, to w takim razie zróbmy w naszym kraju prawo jazdy od 30 lat. Młodzi wyszumią się na złomowiskach, a potem na drogę i jak osiągną wiek 60 lat można im zabrać prawo jazdy. Spoko.

    • Dlaczego seniorom odbierać bezterminowo przyznane prawo jazdy??Nieracjonalna decyzja !.Potrzeba szerokiej drogi dla dawców organów , od młodych piratów drogowych??

    • Co na to nasi posłowie i senatorzy, którzy kwalifikują się ze względu na wiek? Czy oni też oddadzą swoje prawa jazdy, przejdą uczciwie egzaminy? Bardzo w to wątpię ,będzie jak zawsze ,że jak masz kasę i znajomości to wszystko załatwisz. Malgorzata

  9. Brawo! Miałam już kilka niebezpiecznych sytuacji ze starszymi osobami i z mojego doświadczenia taka weryfikacja sprawności i znajomości przepisów powinna mieć miejsce. Wiem że to radykalne, ale często osoby starsze zachowują się na drodze jakby były lata 80-te.

    • A co takiego różni lata osiemdziesiąte od dzisiaj? Lepsze auta i drogi. Co za tym idzie bezpieczniejsza jazda. Więc może spójrz na siebie. Może tobie potrzebny jest egzamin. Pewnie nie włączasz kierunkowskazów bo to teraz obciach. W końcu ty wiesz gdzie masz skręcić, to po kiego to sygnalizować. A głupek za tobą powinien się domyślić. To ta różnica? I jeszcze jedno ty też kiedyś będziesz mieć 60 lat. Oczywiście jak dozyjesz

  10. Marian Rumia on

    Wtedy gdy zdawałem na prawo jazdy i otrzymałem je dożywotnio nikt nie wspominał o tym że ktoś kiedyś zmieni te umowę albo że ja jednostronnie zerwie. Niech zmienia umowę dla tych którzy zdają na prawo jazdy teraz a nie zmieniają umowę wstecz. Jak dla mnie to jest nie legalne.

  11. Może takie egzaminy powinni przechodzić europarlamentarzyści i politycy czy napewno nadają się do tej jeszcze pracy bo ich wymysły w tym wieku jeden zaprzecza drugiemu i to nie jest tylko dla naszego bezpieczeństwa

  12. Proponuję, aby w Parlamencie europejskim też wprowadzić górna granicę wieku 60 lat i wio na emeryturę, a nie stanowić prawo.

Napisz Komentarz

Exit mobile version