W ciągu nadchodzących miesięcy można spodziewać się znaczących zmian w polskim systemie edukacji, co potwierdził Andrzej Domański, doradca Donalda Tuska i przyszły poseł. Domański zapewnił, że jego partia zamierza zrealizować swoją obietnicę dotyczącą przekształceń w systemie oświaty.
W wywiadzie Domański podkreślił, że w przypadku, gdy nauczyciele otrzymają 30% podwyżki, szkoły powinny przejąć pełną odpowiedzialność za proces kształcenia uczniów. Wyraził przekonanie, że rodzice nie powinni już pełnić roli nauczycieli domowych i pomagać swoim dzieciom w odrabianiu prac domowych. W jego opinii, rodzice powinni skoncentrować się na wychowaniu swoich dzieci i spędzaniu z nimi więcej czasu.
Domański odwołał się do modelu edukacji funkcjonującego w krajach skandynawskich, które pokazują, że brak prac domowych może być efektywny. W tych państwach uczniowie przeznaczają mniej czasu na odrabianie zadań w domu, a więcej na zajęcia praktyczne i aktywności pozalekcyjne.
Należy zaznaczyć, że to nie jedyny głos popierający likwidację prac domowych. Donald Tusk, lider Platformy Obywatelskiej, oraz Rafał Trzaskowski, wiceprzewodniczący tej partii i prezydent Warszawy, również opowiadają się za tym rozwiązaniem. Ich zdaniem, taka zmiana może przyczynić się do poprawy jakości edukacji i bardziej efektywnego wykorzystania czasu przez uczniów. To zdecydowanie ważny temat, który będzie rozważany w kontekście przyszłych reform edukacyjnych w Polsce.
INNE POSTULATY OPOZYCJI DOTYCZĄCE SZKOLNICTWA
W trakcie kampanii opozycja przedstawiła kilka kluczowych postulatów, w tym:
- Zmniejszenie podstawy programowej: Opozycja zaproponowała redukcję treści programowych w ramach edukacji, mając na celu ułatwienie procesu nauczania i umożliwienie bardziej skoncentrowanej nauki na istotnych zagadnieniach.
- Podwyżki dla pracowników oświaty: Jednym z głównych postulatów opozycji jest zwiększenie wynagrodzeń dla pracowników sektora edukacyjnego, w tym nauczycieli. To kwestia związana z docenieniem trudnej pracy nauczycieli i poprawą jakości edukacji.
- Wycofanie lekcji religii lub wprowadzenie lekcji religii finansowanej z budżetu zainteresowanych rodziców: Opozycja podnosi kwestię wyboru rodziców w kwestii nauczania religii. Proponuje, że rodzice powinni mieć możliwość finansowania lekcji religii z własnych środków, a nie z budżetu państwa, co miałoby na celu oddzielenie finansów publicznych od nauki religii.
- Wycofanie Historii i Teraźniejszości (HiT): Opozycja sugeruje usunięcie kursu „Historia i Teraźniejszość” z programu nauczania. Jest to często kontrowersyjny przedmiot, a jego wycofanie może być traktowane jako próba skoncentrowania się na bardziej tradycyjnych przedmiotach.
- Rozpoczęcie dyskusji o bezpłatnych posiłkach w szkole: Opozycja zwraca uwagę na potrzebę rozważenia wprowadzenia bezpłatnych posiłków w szkołach. Taki krok miałby na celu zwiększenie dostępności do zdrowego wyżywienia dla uczniów i prowadzenie odpowiednich dyskusji w celu opracowania odpowiednich regulacji w tej sprawie.
Te postulaty stanowią istotną część platformy opozycji w dziedzinie edukacji i będą przedmiotem dyskusji i debat nad przyszłością polskiego systemu edukacyjnego. Opozycja dąży do wprowadzenia zmian, które miałyby na celu poprawę jakości edukacji oraz warunków pracy w oświacie.