Rolnicy należący do stowarzyszenia „Oszukana Wieś” ogłosili, że w czwartek na drodze krajowej DK 28, prowadzącej do przejścia granicznego w Medykach rozpoczną blokowanie drogi, aby uniemożliwić dalsze wykorzystanie przez Ukraińców tego punktu granicznego do niezgodnego z prawem transportu. Pikieta ma trwać do niedzieli.

POLECAMY: Polscy rolnicy protestujący na granicy z Ukrainą żądają rekompensat za niskie ceny kukurydzy

Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez portal Nowiny24.pl w poniedziałek, jedynie pojazdy służb, samochody osobowe z pomocą humanitarną oraz autokary będą przepuszczane przez blokadę. Inicjatywa ma stanowić wyraz solidarności z protestującymi przewoźnikami, którzy wyrażają swój sprzeciw od dwóch tygodni. Jednak rolnicy również zgłaszają swoje postulaty, wnosząc tym samym dodatkowy aspekt do protestu.

POLECAMY: Ukraina zapowiedziała pozwanie strajkujących, którzy zablokowali punkty kontrolne. Polscy rolnicy zapowiadają blokadę przejścia w Medyce

Dla osób zajmujących się uprawą roli istotne są głównie obniżające się ceny zbóż. Postulują oni o otrzymanie rekompensat od państwa z powodu spadku cen kukurydzy. Kilka dni temu jeden z liderów strajku przewoźników, Rafał Mekler, zapowiedział, że rolnicy dołączą do protestów, a pierwsi z nich mają pojawić się na blokadach w sobotę.

POLECAMY: Ukraińskie i podczas protestu pod konsulatem RP w Łucku zostawi Polkom pieniądze na podróż do Smoleńska

W okresie letnim grupa „Oszukana Wieś” była głównym organizatorem protestów przeciwko zalewaniu polskiego rynku zbożem z Ukrainy, które miało być tranzytowane przez Polskę na rynki państw trzecich.

Strajk polskich przewoźników na granicy z Ukrainą trwa od 6 listopada. Przedstawiciele tej branży blokują przejścia graniczne z Ukrainą w województwach lubelskim i podkarpackim. Zablokowanie dróg dojazdowych do przejść granicznych z Ukrainą wynika z liberalizacji przepisów dotyczących transportu międzynarodowego na obszarze Unii Europejskiej. Polskie przewoźnicy dążą do zwrócenia uwagi na sytuację w sektorze transportowym w Polsce i rozpoczęcia rozmów między Polską a Ukrainą. W przypadku osiągnięcia porozumienia są gotowi zrezygnować z blokady przejść granicznych.

Przewoźnicy polscy postulują przywrócenie systemu wydawania zezwoleń transportowych dla przewoźników ukraińskich i ograniczenie ich liczby do poziomu sprzed rosyjskiej inwazji na Ukrainę, czyli 200 tysięcy rocznie. Żądają również zaostrzenia zasad przewozu EKMT, wprowadzenia oddzielnej kolejki w systemie elektronicznym dla pojazdów transportowych zarejestrowanych na obszarze UE, a także osobnej dla pustych ciężarówek (obecnie muszą czekać 10-12 dni). Dodatkowo, domagają się dostępu do ukraińskiego systemu „Szlach” (Droga).

Według Serhija Derkacza, wiceministra infrastruktury Ukrainy i członka kijowskiej grupy pod dowództwem Wołodymyra Zełenskiego, oraz propagandowej agencji Ukrinform, większość postulatów polskich przewoźników uczestniczących w proteście nie jest możliwa do zrealizowania. Zaznaczają oni, że strona polska już wcześniej przyznała, iż spełnienie kluczowego żądania jest utopią.

Przypominamy, że kijowscy potwierdziły, że w trakcie negocjacji między Polską a Ukrainą w sprawie protestu przewoźników nie rozważa się zmiany ani unieważnienia umowy o liberalizacji transportu. Dodatkowo, twierdzą, że blokowanie granic przez Polaków szkodzi nie tylko Ukrainie, ale również Polsce i innym krajom Unii Europejskiej.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version