Ponad sto osób zgromadziło się w korytarzach sali obrad Rady Warszawy, aby wyrazić swój sprzeciw wobec planów wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. Mimo prób wejścia na sesję, protestujący pozostali za zamkniętymi drzwiami, skandując hasła takie jak „Nie dla SCT!”, „Precz z komuną Trzaskowskiego!” i „Wpuścić mieszkańców”. Pomimo intensywnego protestu, Rada Warszawy podjęła decyzję o przyjęciu uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu.
POLECAMY: Awantura w warszawskim ratuszu. Nie wpuszczają Warszawiaków przeciwnych SCT [VIDEO]
Naszym zdaniem uchwały w tym zakresie podejmowane przez rajców wielu miast stanowią formę nierównego traktowania i dyskryminacji części obywateli co w zasadzie, narusza art. 32 Konstytucji RP. Warto również dodać, że tzw. SCT wprowadzone zostaną jedynie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Na tej podstawie nasuwa się pytanie, czy spaliny z samochodów, jakie będą poruszać się w okolicznych miastach i miasteczkach nie dotrą do Warszawy? Odpowiedź jest jedna i każdy chyba ją zna. Tym samym uznać należy, że SCT jest kolejną formą przymuszająca Polaków do zakupu „bezemisyjnych” samochodów, które ładowane są prądem, jaki wytwarzany jest z węgla. Należy również pamiętać jak pozyskiwany, jest lit do produkcji baterii, które nie podlegają recyclingowi. Jeśli ktoś tego nie wie poniżej, przedstawiamy nagranie.
W głosowaniu nad uchwałą w sprawie Strefy Czystego Transportu, które odbyło się w czwartek, 37 radnych KO zagłosowało za, 16 przeciw, a dwie osoby wstrzymały się od głosu. Przeciwnicy strefy transportowej demonstrujący przed salą obrad przynieśli ze sobą transparenty z hasłami, takimi jak „Nie dla SCT” i „Strefa czystego terroru”. Protestujący używali gwizdków, przerywając również obrady poprzez uderzanie w drzwi i głośne krzyki. W ten sposób próbowali zakłócić referat wiceprezydenta Warszawy, Michała Olszewskiego, przedstawiającego projekt uchwały wprowadzającej strefę czystego transportu.
Protestujący wykazują zdecydowanie i zadeklarowali, że nie opuszczą obszaru przed drzwiami sali obrad Rady.
Zgodnie z nowym projektem uchwały przedłożonym Radzie Warszawy, Strefa Czystego Transportu (SCT) obejmie obszar ponad dwukrotnie większy, objął całe dzielnice, takie jak Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, niemal całą Ochotę (poza obszarem SCT zostanie jedynie fragment z CH Reduta, ul. Mszczonowska oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: obszar niezamieszkały PKP i rezerwat przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca) oraz około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Osoby zamieszkujące wewnątrz tego obszaru, które płacą podatki w Warszawie, będą zwolnione z wymogów strefy na pierwszych dwóch etapach jej wdrożenia. Przepisy SCT będą obowiązywały ich dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogły korzystać ze strefy pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Pozostałe osoby oraz mieszkańcy Warszawy, którzy zakupili samochód po przyjęciu uchwały, będą podlegać już wcześniej określonym wymogom. Od lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.
Dodatkowo wprowadzono wyjątek dla seniorów (osób, które ukończą 70 lat w 2023 roku), pod warunkiem, że byli już właścicielami swoich pojazdów przed przyjęciem uchwały SCT. Oznacza to, że osoby powyżej 70 roku życia, spełniające określone warunki, będą zwolnione na stałe z zasad obowiązujących w ramach SCT.