Wiceminister edukacji, Katarzyna Lubnauer, zapowiedziała szereg zmian w polskim systemie edukacji. Jej głównym celem jest zredukowanie obciążeń uczniów i nauczycieli poprzez „odchudzenie podstaw programowych”. Chce to zrealizować poprzez przemyślane modyfikacje w programach nauczania, aby zniwelować nadmiar materiału, który obecnie może być przytłaczający dla uczestników procesu edukacyjnego.
Lubnauer podkreśliła konieczność dostosowania programów nauczania do potrzeb współczesnego świata, aby uczniowie mieli szansę na zdobycie nie tylko wiedzy teoretycznej, lecz również umiejętności praktycznych niezbędnych do funkcjonowania w rzeczywistości. Jej zamiarem jest stworzenie bardziej efektywnego i elastycznego systemu edukacyjnego, który umożliwi lepsze przyswajanie wiedzy oraz rozwój kompetencji, zachowując równocześnie wysoki standard nauczania. Dążenie do odciążenia programów może stanowić krok w kierunku bardziej dostosowanej i efektywnej edukacji, ale konieczne będzie dokładne opracowanie strategii, aby zapewnić, że te zmiany przyniosą pozytywne rezultaty dla wszystkich zaangażowanych w proces edukacyjny.
Ten przedmiot zostanie usunięty ze szkół
Katarzyna Lubnauer zwróciła uwagę na kontrowersje wokół przedmiotu „Historia i Teraźniejszość” (HiT), który został wprowadzony przez poprzednie Ministerstwo Edukacji i Nauki. Wyraziła chęć zniknięcia tego przedmiotu w obecnej formie już od nadchodzącego roku szkolnego. Jej argumentacja opierała się na przekonaniu, że HiT jest silnie upolityczniony i ideologiczny, co zdaniem wiceminister nie powinno mieć miejsca w polskich szkołach.
Lubnauer postulowała zastąpienie HiT „wychowaniem obywatelskim”, choć na chwilę obecną brak konkretnych decyzji ministerstwa co do formy, w jakiej nowy przedmiot miałby się pojawić. Sugerowano również wcześniej alternatywę zwiększenia liczby godzin Wiedzy o Społeczeństwie jako ewentualne rozwiązanie.
Ta dyskusja podniosła kwestię roli ideologii w edukacji oraz potrzeby wprowadzenia przedmiotów, które promują niezależne myślenie i rozwijają umiejętności obywatelskie. Przesunięcie nacisku z HiT na „wychowanie obywatelskie” może odzwierciedlać zmianę priorytetów edukacyjnych w kraju. Jednakże, finalne decyzje i kształt nowego programu edukacyjnego pozostają jeszcze nieokreślone.