— Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na firmę DUKA International karę w wysokości ponad półtora miliona złotych za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów — ogłosił urząd w oficjalnym komunikacie opublikowanym na swojej stronie internetowej. Sankcja została nałożona w związku z praktyką automatycznego dodawania do koszyka klienta niezamówionych produktów. Ponadto, sieć handlowa zobowiązana jest zwrócić pieniądze konsumentom, którzy padli ofiarą tego procederu.

POLECAMY: Bankomaty Euronet miały „wprowadzać w błąd” klientów. Sprawa trafiła do UOKiK

Firma szwedzka Duka, posiadająca w Polsce ponad 60 salonów oraz sklep internetowy, została postawiona w czerwcu zarzutów związanych z zakupami online. W okresie od 4 stycznia do 27 grudnia 2022 r. klientom, dokonującym zakupów na stronie duka.com/pl, automatycznie dodawano do koszyka dodatkowe „promocyjne” produkty, takie jak filiżanka lub parasolka. Aby pozbyć się niezamówionego „prezentu”, klient zobowiązany był usunąć go ręcznie z koszyka. Brak takiej interwencji skutkował przypadkowym zakupem, a dokonanie zwrotu wymagało od klienta poświęcenia czasu oraz poniesienia kosztów przesyłki.

UOKiK nałożył na Dukę ponad 1,5 mln zł kary i kazał oddać konsumentom pieniądze

— Strona powinna być tak stworzona, by konsument mógł się po niej poruszać intuicyjnie i bezpiecznie. Projektowanie strony internetowej w sposób, który wymusza na konsumencie aktywne działanie, by w jego koszyku zakupowym nie znalazły się produkty, których on nie wybrał, jest działaniem nielojalnym i utrudniającym konsumentowi dokonywanie zakupów online. Przedsiębiorca oferujący produkt w promocji może sugerować konsumentowi dodanie go do koszyka, nie może jednak sam podejmować za konsumenta tej decyzji – podkreśla Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Nałożył on na firmę karę w wysokości 1 578 061 zł.


Ponadto, Duka zobowiązana jest zrekompensować straty i zwrócić pieniądze wszystkim konsumentom, którzy w okresie od 4 stycznia do 27 grudnia 2022 r. dokonali zakupów na stronie internetowej duka.com/pl i zostali obciążeni opłatami za niezamówione dodatki. Kwota 24,99 zł przysługuje osobom, które nie zdecydowały się na zwrot tych produktów, a dodatkowo mają prawo zatrzymać te towary. Klienci, którzy zwrócili dodatki na własny koszt, otrzymają rekompensatę w wysokości 14,50 zł.

Warto zaznaczyć, że UOKiK w swoim oświadczeniu podkreślił, że praktyka stosowana przez firmę Duka wpisuje się w tzw. dark patterns, czyli nieuczciwe wykorzystanie informacji na temat zachowań konsumentów w internecie w celu manipulacji ich decyzjami zakupowymi. Konkretnie, sklep posługiwał się mechanizmem „sneak into basket”, czyli ukrytym dodawaniem produktów do koszyka, wykorzystując nieuważność klientów w celu zwiększenia sprzedaży.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version