Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył karę w wysokości ponad 1 miliona złotych na portal wakacje.pl za prezentowanie nieaktualnych lub niepełnych cen wielu ofert wycieczek dostępnych na ich stronie internetowej.
POLECAMY: UODO wszczyna postępowanie wobec Ryanair za skanowanie dowodów osobistych
Portal wakacje.pl specjalizuje się w udostępnianiu wyszukiwarki oraz sprzedaży wycieczek oferowanych przez różnych organizatorów podróży. Użytkownicy zainteresowani mogą wprowadzić swoje kryteria na stronie portalu, które następnie służą do wyszukiwania ofert zagranicznych wyjazdów. Mogą również sortować oferty według ceny, zaczynając od najtańszych i kończąc na najdroższych, oraz filtrować wyniki według przedziałów cenowych. W rezultatach wyszukiwania pojawia się lista ofert wraz z cenami, jednak zgodnie z ustaleniami UOKiK, ceny te w wielu przypadkach nie zgadzały się z cenami podanymi po kliknięciu w szczegóły oferty. Ceny te były często albo wyższe, albo niższe niż pierwotnie prezentowane. Dodatkowo, niektóre z ofert nie zawierały obowiązkowej składki na fundusz gwarancyjny, a także były to ceny historyczne.
Przykłady:
- 7 dni na Kubie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 7 127 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 8 475 zł; różnica w cenie to 1 348 zł.
- 7 dni w Egipcie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 2 480 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 112 zł; różnica w cenie to 632 zł.
- 7 dni w Hiszpanii, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 3 737 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 975 zł; różnica w cenie to 238 zł.
– Z monitoringu serwisu wakacje.pl przeprowadzonego przez UOKiK w toku postępowania wynikało, że problem różnic cenowych dotyczył co najmniej 40 proc. sprawdzonych ofert. Powodowało to zafałszowanie wyników wyszukiwania: niektóre z nich powinny się plasować na innych miejscach w rankingu najtańszych ofert, zaś niektóre mogły nie być widoczne — informuje UOKiK.
W sytuacji opisanej przez Urząd, konsumentom brakowało rzetelnych i porównywalnych informacji dotyczących cen wycieczek. Nie mieli dostępu do ofert, które spełniałyby ich kryteria, co zmuszało ich do poświęcania czasu na przeglądanie ofert niezgodnych z ich oczekiwaniami. Działanie wyszukiwarki było nieuczciwe, prowadząc konsumentów w błąd i skłaniając ich do podejmowania suboptymalnych decyzji zakupowych.
– Na stronach internetowych i w wyszukiwarkach ofert powinny być pokazywane ceny aktualne i kompletne, tak by konsument nie musiał weryfikować, jaki jest rzeczywisty koszt wycieczki w celu podjęcia najkorzystniejszej dla niego decyzji zakupowej. Przedsiębiorca prowadzący serwis internetowy, który umożliwia wyszukiwanie i sortowanie ofert z uwzględnieniem wysokości cen, odpowiada za przejrzyste ich prezentowanie, dlatego zgodnie z prawem musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty i podawać je na każdym etapie, gdy informuje o koszcie wyjazdu – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
– Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji, tak samo jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd – dodaje.
Spółka Wakacje.pl otrzymała karę finansową w wysokości ponad miliona złotych (1 060 138 zł) za stosowanie nieuczciwej praktyki, nałożoną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Prezes Urzędu zobowiązał firmę do zaprzestania używania omawianej praktyki. Informacje dotyczące tej decyzji zostaną opublikowane na stronie internetowej przedsiębiorstwa oraz na jego profilach w mediach społecznościowych. Warto zaznaczyć, że decyzja jest obecnie nieprawomocna, a spółka ma możliwość złożenia odwołania.
Urząd poinformował również o prowadzeniu postępowania w sprawie informowania konsumentów o cenach wycieczek przeciwko Travelplanet.pl. Dodatkowo, analizowane są praktyki prezentacji cen przez biura podróży na ich stronach internetowych. Inspektorzy sprawdzają, jak organizatorzy turystyki rozpatrują reklamacje oraz jaki jest charakter ugód zawieranych z konsumentami w ramach procesów reklamacyjnych. UOKiK analizuje również, czy organizatorzy turystyki spełniają obowiązki przedkontraktowe dotyczące przekazywania niezbędnych informacji konsumentom przed zawarciem umowy. Ponadto, badane są zasady moderowania opinii na stronach internetowych biur podróży, a także wyjaśniane są okoliczności związane z informowaniem konsumentów o zmianie hotelu i podwyższeniu ceny wycieczki. Działaniami wyjaśniającymi objęci są touroperatorzy, w tym Nowa Itaka, Coral Travel, TUI i Rainbow Tours.