Od 1 stycznia 2024 roku, benzyna 95-oktanowa E5, która zawierała 5 procent biokomponentów, zostanie zastąpiona przez bardziej ekologiczną odmianę E10, gdzie udział biokomponentów wzrasta do 10 procent. Jednakże, starsze modele samochodów, które nie są przystosowane do korzystania z benzyny E10, będą musiały korzystać z droższej odmiany 98-oktanowej benzyny E5. Które samochody nie są kompatybilne z nową benzyną? Zdjęcie.

Wkrótce 95-oktanowa benzyna E5 zniknie z oferty stacji benzynowych, a jej miejsce zajmie paliwo E10, które zawierać będzie wyższy udział biokomponentów. Od Nowego Roku benzyna E5 będzie dostępna tylko jako 98-oktanowa, będąc alternatywą dla starszych aut.

Dlaczego niektóre starsze silniki nie tolerują benzyny E10?

Starsze silniki nie są zawsze przystosowane do spalania paliw zawierających większy udział biokomponentów. Bioetanol, który jest jednym z głównych składników E10, ma różnice w temperaturze spalania w porównaniu do tradycyjnych produktów ropopochodnych. Dłuższe użytkowanie samochodu na paliwie z większym udziałem bioetanolu może powodować problemy, takie jak wypalenie uszczelek pod głowicą czy uszkodzenie zaworów.

Ponadto, nawet jeśli sam silnik radzi sobie z biokomponentami, mogą pojawić się wyzwania dla elementów układu zasilania. Dodatek 10 procent bioetanolu może mieć działanie „oczyszczające” dla układu paliwowego, co w przypadku starszych pojazdów może powodować problemy. Nagromadzone osady mogą przedostawać się do pompy paliwa lub wtryskiwaczy, skracając ich trwałość.

Mimo że większość współczesnych samochodów powinna poradzić sobie z nową benzyną, starsze modele mogą doświadczać różnych komplikacji ze względu na różnice w spalaniu i właściwościach czyszczących paliwa E10.

Audi i paliwo E10: Wybór modeli z ostrożnością

W przypadku Audi, większość silników benzynowych jest kompatybilna z benzyną E10. Niemniej jednak, istnieje grupa modeli, które warto omijać, zwłaszcza te wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Oto szczegóły:

  1. Audi A2 1,6 FSI (2003-2005)
  2. Audi A3 1,6 FSI (2004)
  3. Audi A3 2,0 FSI (2004)
  4. Audi A4 2,0 FSI (2003-2004)
  5. Audi A4 sedan (2001-2008) i Audi A4 Avant (2002-2008) z ogrzewaniem postojowym

BMW: Gotowe na paliwo E10

W przypadku BMW, wszystkie silniki benzynowe są dostosowane do benzyny E10, co oznacza, że użytkownicy mogą śmiało korzystać z tego rodzaju paliwa.

Chevrolet: Ograniczenia od 2006 roku

Chevrolet wprowadza ograniczenia od roku modelowego 2006. Samochody z silnikami benzynowymi spełniającymi normę emisji Euro 4 są przygotowane do używania benzyny E10. Obejmuje to modele takie jak Aveo/Kalos, Captiva, Cruze/Orlando, Epica, Matiz, Nubira/Lacetti, Tacuma/Rezzo i Spark.

Citroen: Gotowe na benzynę E10 od 2000 roku

W przypadku Citroenów, wszystkie silniki benzynowe w samochodach produkowanych po 1 stycznia 2000 roku są kompatybilne z benzyną E10.

Dacia: Bez problemu z paliwem E10

Dla Dacii, wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10, co oznacza brak problemów z korzystaniem z tego rodzaju paliwa.

Fiat: Nie każdy model na E10

W przypadku Fiata, większość modeli z silnikami benzynowymi spełniającymi normę emisji spalin Euro 3, od roku modelowego 2000, jest gotowa na benzynę E10. Jednak istnieją wyjątki, a modele takie jak Barchetta, Bravo/Brava, Doblo, Marea, Multipla, Palio, Punto, i Stilo (w niektórych wersjach) nie powinny być zasilane paliwem E10.

Ford: Jedna uwaga dotycząca Mondeo

W przypadku Forda, większość benzynowych modeli od 1992 roku jest dostosowana do benzyny E10. Jednakże, model Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007 jest wyjątkiem, gdzie tankowanie E10 może prowadzić do awarii układu wtryskowego.

Honda: Gotowe na paliwo E10 od 1995 roku

Dla modeli europejskich Hondy wyposażonych w silniki benzynowe od roku modelowego 1995, korzystanie z benzyny E10 jest bezproblemowe. Modele bez elektronicznego układu wtryskowego, z gaźnikiem, powinny jednak nadal używać benzyny E5.

Hyundai i Kia: Bez obaw z E10

W przypadku Hyundai i Kia, wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.

Lexus: Krótka lista wyjątków

W modelach europejskich Lexusa od stycznia 1998 roku, silniki są zazwyczaj dostosowane do benzyny E10. Niemniej jednak, istnieją wyjątki, takie jak IS250, GS300, i LS640, gdzie nie zaleca się stosowania paliwa E10.

Mazda: Benzyna E10 od 2002 roku

W samochodach Mazdy z silnikami benzynowymi wprowadzonych po 2002 roku, korzystanie z benzyny E10 jest bezproblemowe.

Mercedes: Uważaj na pierwszą generację bezpośredniego wtrysku

W przypadku Mercedes-Benz, większość silników benzynowych jest dostosowana do benzyny E10, z wyjątkiem silników z pierwszą generacją bezpośredniego wtrysku, takich jak C200 CGI (W203) i CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005.

MINI: Gotowe na benzynę E10 po 2000 roku

Wszystkie silniki benzynowe w modelach MINI wyprodukowanych po 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.

Mitsubishi: Bez E10 dla jednostek z bezpośrednim wtryskiem przed 2007 rokiem

W przypadku Mitsubishi, większość silników benzynowych jest dostosowana do benzyny E10, z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) wyprodukowanych przed 2007 rokiem.

Opel: Gama silników gotowa na E10, z wyjątkiem jednego

Gama silników benzynowych Opla jest przystosowana do benzyny E10, z wyjątkiem silnika 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH (Vectra, Signum i Zafira), gdzie zaleca się unikanie benzyny E10.

Peugeot: Gotowe na benzynę E10 od 2000 roku

W przypadku Peugeota, silniki benzynowe we wszystkich samochodach produkowanych po 1 stycznia 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.

Renault: Długa lista wyjątków

Większość silników benzynowych w autach Renault po 1 stycznia 1997 roku jest przygotowana do benzyny E10. Niemniej jednak, istnieje długa lista wyjątków, takich jak Renault 19, Megane pierwszej generacji z niektórymi silnikami benzynowymi, oraz Laguny drugiej generacji z niektórymi jednostkami.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version