Najważniejszą z już uchwalonych zmian, która nadal oczekuje na wdrożenie, są zdecydowanie przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jednak istnieją także inne zmiany, które nie zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku.
POLECAMY: E-faktury pójdą prosto do fiskusa. „Inwigilacja plus” już od lipca 2024 roku
Przepisy dotyczące KSeF mają wejść w życie 1 lipca 2024 roku, zgodnie z nowelizacją z 16 czerwca 2023 roku (Dz.U. poz. 1598), chociaż istnieją apele o ewentualne przesunięcie tego terminu.
Początkowo obowiązek korzystania z KSeF obejmie aktywnych podatników VAT. Osoby zwolnione z VAT ze względu na kryteria podmiotowe (wynikające z wielkości sprzedaży do 200 tys. zł) lub przedmiotowe (związane z rodzajem wykonywanych czynności) będą zobligowane do wystawiania faktur elektronicznych dopiero od 1 stycznia 2025 roku.
Akcyza dopuszczalna na papierze
Akcyza dopuszczalna w formie papierowej będzie nadal obowiązywać w 2024 roku w zakresie ewidencji i dokumentacji akcyzowej, dotyczącej suszu tytoniowego, energii elektrycznej, wyrobów alkoholowych, gazowych i węglowych oraz podatkowych znaków akcyzy.
Początkowo planowano, że obowiązek prowadzenia tych dokumentów w formie elektronicznej zacznie obowiązywać od 2020 roku. Jednakże termin ten był przesuwany, najpierw na 1 stycznia 2022 roku, a następnie na 1 stycznia 2023 roku. Ostateczny wyznaczony termin, tj. 1 stycznia 2024 roku, również został przesunięty o miesiąc, a mianowicie na 1 lutego 2024 roku, jednak został anulowany przez nowelizację z 16 czerwca 2023 roku.
Aktualnie nie jest jeszcze znany nowy termin wprowadzenia obowiązkowych elektronicznych ewidencji i dokumentacji akcyzowej.
Wbrew pierwotnym planom, również od 1 lutego 2024 roku nie będą obowiązywały przepisy dotyczące utworzenia Centralnej Ewidencji Wyrobów Akcyzowych (CEWA), która miała gromadzić ewidencje w jednolitym formacie XML. Nowelizacja, która przewidywała tę zmianę, nie została uchwalona przez Sejm poprzedniej kadencji.
Nowelizacja z 26 maja 2023 roku, znana jako SLIM VAT 3, przesunęła także obowiązek prowadzenia elektronicznych ksiąg rachunkowych, księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji przychodów przy użyciu programów komputerowych. Wymóg ten będzie wprowadzany stopniowo, zaczynając od podatkowych grup kapitałowych i podatników CIT, których wartość przychodu z poprzedniego roku przekroczy równowartość 50 mln euro. Ci podatnicy będą zobligowani do prowadzenia elektronicznych ksiąg i przekazywania JPK_CIT lub JPK_PIT po raz pierwszy za 2025 rok. Kolejno, od 2026 roku, ten wymóg obejmie podatników obowiązanych do przesyłania fiskusowi JPK_VAT, a na końcu, za 2027 rok, pozostali podatnicy.