Związek Zawodowy Pracowników „Metalowcy” ogłosił w środę, że zakład FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej zostanie zamknięty do końca 2024 roku. Główną przyczyną decyzji jest wprowadzenie przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych.
Informacja o uchwale w sprawie likwidacji FCA Powertrain Sp. z o.o. została przekazana związkom zawodowym 03 stycznia 2024 r. Zwolnienia grupowe obejmą całą, 468-osobową załogę i będą trwać od lutego do grudnia 2024 roku.
W spotkaniu z organizacjami związkowymi, które odbyło się trzeciego stycznia, dotychczasowy Dyrektor FCA Powertrain, obecnie Likwidator Andrzej Tokarz, poinformował, że decyzję o likwidacji spowodowały regulacje Komisji Europejskiej dotyczące emisji spalin silników spalinowych oraz spadek zamówień na silniki spalinowe. W rezultacie Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę nr 1 o rozwiązaniu spółki w dniu 02.01.2024 roku. Warto przypomnieć, że od 1 stycznia 2024 roku benzyna E5 zniknęła z polskich stacji paliw, a zastąpiła ją benzyna E10, ze względu na większy udział biokomponentów, mający korzystny wpływ na środowisko.
W Szwecji, również od 1 stycznia 2024 roku, obowiązują nowe przepisy ograniczające zawartość biopaliw w benzynie i oleju napędowym, co skutkuje wzrostem emisji CO2. Niemniej jednak, tankowanie na stacjach paliw staje się tańsze, ponieważ rząd obniżył podatek od paliw. Zmiany te zostały wprowadzone ze względu na drastyczny wzrost cen paliw, spowodowany kosztowną produkcją biopaliw. W Polsce od 1 stycznia 2024 roku biokomponenty stanowiły 5 procent benzyny (Pb95 i Pb98) oraz 7 procent oleju napędowego, ale teraz benzyna Pb95 jest dostępna tylko w wariancie E10 z 10-procentową domieszką biokomponentów.
W kontekście tych zmian, przedstawiciele opozycji w Szwecji zapowiedzieli wniesienie wniosku o wotum nieufności wobec ministra klimatu, zarzucając jej utrudnianie osiągnięcia celów klimatycznych. W Polsce, oprócz zmian dotyczących biokomponentów, zauważalnie wzrośnie również opłata paliwowa, zgodnie z decyzją ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, obejmującą wszystkie rodzaje paliw.
W listopadzie ubiegłego roku Orlen potwierdził, rozmawiając z redakcją serwisu Business Insider, że od 1 stycznia 2024 roku tradycyjna benzyna Pb95 nie będzie już dostępna na polskich stacjach paliw.
Serwis Business Insider zaznaczał, że ta zmiana była już planowana od 2019 roku z uwagi na unijne regulacje. Nowe paliwo ma przyczynić się do osiągnięcia celu, który zakłada, że do 2030 roku 14% paliw będzie pochodzić z surowców odnawialnych.
Orlen zapewnia, że „znaczna większość kierowców nie odczuje żadnej różnicy”. Niemniej jednak portal Auto Świat zwracał uwagę, że benzyna o tym oznaczeniu nie jest odpowiednia do wszystkich pojazdów z silnikami benzynowymi, ze względu na szkodliwość zawartych w niej wysokich domieszek biokomponentów dla niektórych konstrukcji.
Na oficjalnej stronie rządowej e10.klimat.gov.pl została udostępniona wyszukiwarka, opracowana przez Poznański Instytut Technologiczny (Sieć Badawcza Łukasiewicz). Dzięki tej usłudze można sprawdzić, czy konkretny pojazd jest zgodny z nowym rodzajem benzyny.