Rząd Polski planuje wprowadzenie nowego paliwa, bioetanolu E85, jako krokiu w kierunku poprawy bilansu emisyjnego i wspierania rolnictwa. Przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w tym Minister Czesław Siekierski oraz dyrektor generalny Bogusław Wijatyk, spotkali się z naukowcami z Politechniki Warszawskiej i Wojskowej Akademii Technicznej, aby omówić plany produkcji E85 w Polsce.
E85: Paliwo Przyszłości?
Nowe paliwo, E85, składać się ma z 85% etanolu i 15% benzyny, z dodatkiem środków smarujących. Surowce do produkcji etanolu mają pochodzić od polskich rolników, obejmując m.in. kukurydzę, zboża, ziemniaki, buraki cukrowe lub trzcinę cukrową. E85 jest uważane za bardziej ekologiczne, ponieważ rośliny wykorzystywane do produkcji absorbują dwutlenek węgla, co wpływa na korzystny bilans emisyjny.
Wydajność i Popularność E85
Paliwo E85 nie jest nowością i cieszy się popularnością m.in. w Brazylii, USA, Szwecji, Czechach i Francji. Mimo że nie było szeroko dostępne w Niemczech po 2016 roku, ze względu na niższe opodatkowanie etanolu, w innych krajach popyt na to paliwo nadal rośnie. Ekolodzy z Politechniki Warszawskiej i Wojskowej Akademii Technicznej podkreślają, że samochody z silnikami przystosowanymi do E85 są bardziej przyjazne dla środowiska niż pojazdy elektryczne czy napędzane wodorem.
Wyzwania i Perspektywy
Jednakże, problemem jest brak fabrycznie dostosowanych do E85 samochodów na polskim rynku. Silniki spalinowe muszą zostać odpowiednio dostosowane do tego paliwa, co wymaga modyfikacji elementów układu paliwowego, zapłonu i wtrysku. Mimo to, resort rolnictwa twierdzi, że paliwo E85 może być dostępne na polskich stacjach już w ciągu kilkunastu miesięcy.
Projekt E85 w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wzbudza nadzieje na zmniejszenie emisji i wsparcie dla rolnictwa, ale przyszłość tego paliwa w Polsce zależy od liczby pojazdów dostosowanych do jego spalania.