Krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) planuje dokonać wymiany baterii w 20 autobusach elektrycznych nabytych jako nowe w 2017 roku. Nowe akumulatory będą miały zapewnić zasięg „co najmniej 150 km na jednym ładowaniu”. Prace modernizacyjne mają być przeprowadzone w ciągu kolejnych czterech lat, a ostateczny wybór wykonawcy będzie determinowany przede wszystkim przez cenę.
POLECAMY: Sąd uchyla uchwałę Rady Miasta Krakowa w sprawie „Strefy Czystego Transportu”
Wygląda na to, że władze Krakowa, znane z wprowadzenia najbardziej restrykcyjnej strefy czystego transportu na świecie, nie są w pełni usatysfakcjonowane zakupem autobusów elektrycznych dla miasta. MPK ogłosiło niedawno przetarg na „retrofit” baterii w 20 autobusach marki Solaris. Oznacza to zamianę baterii trakcyjnych oraz aktualizację oprogramowania BMS.
POLECAMY: Kraków ma coraz większy problem z autobusami elektrycznymi
Przetarg ten nie byłby może niczym nadzwyczajnym, gdyby nie fakt, że dotyczy autobusów zakupionych jako nowych w 2017 roku. Umowa obejmować będzie maksymalnie 20 pojazdów: 17 Solarisów Urbino 12E (12-metrowe) i 3 Solarisy Urbino 18E (18-metrowe, przegubowe).
Zamawiający precyzuje, że poprzez „retrofit baterii” rozumie się proces modyfikacji zastosowanych urządzeń magazynowania energii poprzez montaż nowych kompatybilnych urządzeń, które umożliwią osiągnięcie lepszych parametrów użytkowych autobusów.
Zgodnie z dokumentacją przetargową wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w fabrycznie nowe akumulatory, które umożliwią osiągnięcie przebiegów na poziomie 150 km na jednym ładowaniu. Wymogi te pokazują, jak dużo postępu dokonano w dziedzinie pojemności baterii trakcyjnych dla tego typu pojazdów.
Rozpisany przetarg na modernizację autobusów, które mają już 7 lat, może sugerować, że elektryczne pojazdy nie są tak trwałe, jak można by się spodziewać, biorąc pod uwagę ich wyższą cenę w porównaniu z autobusami o napędzie spalinowym. Niemniej jednak, umowa ramowa ma być zawarta na okres 4 lat, co sugeruje, że autobusy te nadal są w dobrym stanie eksploatacyjnym.
Koszt zakupu 20 elektrycznych autobusów od Solaris Bus & Coach SA wyniósł 42,8 mln zł. MPK Kraków nie ujawnia jednak kwoty, jaką przeznaczy na modernizację pojazdów nabytych w 2017 roku. Wiadomo jedynie, że nowe baterie będą objęte 36-miesięczną gwarancją, a o wyborze wykonawcy zdecyduje cena. Otwarcie ofert ma nastąpić 26 lutego, a umowa z wybranym wykonawcą ma być podpisana do 26 kwietnia.