Najnowsze badania przeprowadzone przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) rzucają światło na specyfikę polskiego rynku samochodowego. Mimo iż Polska może się poszczycić największą liczbą samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów na tysiąc mieszkańców w Europie, rzeczywistość kryje inne wyzwania.
Raport ACEA: Polska na 5. Miejscu pod Względem Liczby Samochodów Osobowych
Z danych ACEA wynika, że na koniec 2022 roku Polska zajmowała piąte miejsce w Europie pod względem liczby samochodów osobowych, z liczbą 26,5 miliona. Jednak, patrząc na ranking wieku samochodów, Polska plasuje się na końcu listy, co stanowi kluczowy wskaźnik kondycji rynku.
Problem „Martwych Dusz” W Polskim Rejestrze Pojazdów
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego informuje, że w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców znajduje się ponad 7 milionów „martwych dusz” – pojazdów, które już nie uczestniczą w ruchu drogowym, ale nie zostały jeszcze wyrejestrowane. Po uwzględnieniu tego faktu, na tysiąc mieszkańców przypada jedynie 517 samochodów.
Średni Wiek Samochodów: Polska Poniżej Średniej Unijnej
W Unii Europejskiej średni wiek samochodów wynosi 12,3 lat, natomiast Polska z przeciętnym wiekiem wynoszącym 14,9 lat plasuje się wśród krajów o najstarszym parku samochodowym. Polska wyprzedza jedynie Litwę, Łotwę, Estonię i Grecję pod tym względem.
Wyzwania Polskiego Rynku: Import Używanych Samochodów i Ryzyko Bezpieczeństwa
Polska, będąc krajem importującym dużą liczbę używanych samochodów, zmaga się ze starzejącym się rynkiem pojazdów. W 2023 roku z Niemiec do Polski trafiło ponad 422 tysiące używanych samochodów, co stanowiło ponad połowę wszystkich importowanych pojazdów. Badania historii 2,4 miliona samochodów sprzedanych w Polsce w 2023 roku ujawniły, że 42% z nich niosło ryzyko dla bezpieczeństwa właściciela lub innych uczestników ruchu.
Podsumowanie: Polska Twarzą Wyjątkowych Wyzwań na Rynku Samochodowym
Polski rynek samochodowy staje przed wyjątkowymi wyzwaniami związanymi z wiekiem pojazdów, dużą liczbą „martwych dusz” i importem używanych samochodów, co wymaga skoordynowanych działań branży i rządu w celu poprawy sytuacji.