Przyszłość finansowania mediów publicznych w Polsce nadal pozostaje otwarta, a pojawiają się nowe koncepcje zastąpienia obecnego abonamentu RTV. Szef Komisji Kultury i Środków Przekazu, Bogdan Zdrojewski, ogłosił, że oprócz propozycji wprowadzenia opłaty audiowizualnej, analizowany jest również inny pomysł.

Kuriozalna Sytuacja Dla Abonentów RTV

Obecnie abonenci stoją w obliczu kuriozalnej sytuacji, gdzie nie mogą opłacić abonamentu RTV na rok z góry, ze względu na brak pewności co do istnienia samego abonamentu czy przyszłości mediów publicznych, które mogą nawet zostać zlikwidowane.

Alternatywa dla Opłaty Audiowizualnej

Początkowo rozważano wprowadzenie opłaty audiowizualnej w wysokości 8-9 zł, pobieranej z PIT lub CIT od wszystkich podatników. Jednak teraz pojawia się alternatywny pomysł, według którego media publiczne miałyby być finansowane ze środków budżetu państwa, zamiast opłaty audiowizualnej.

Stałe Finansowanie z Budżetu Państwa

Bogdan Zdrojewski podnosi alternatywę polegającą na utrzymaniu abonamentu RTV, ale zamiast opłaty audiowizualnej, media publiczne miałyby otrzymywać stałe finansowanie z budżetu państwa. Nowy model zakładałby stały odsetek PKB, którym finansowane byłyby telewizja i radio publiczne.

Abonament

Nowy Mechanizm od 2025 r.

Wariant ten mógłby wejść w życie od 1 stycznia 2025 r. i przynieść ze sobą stałe finansowanie mediów publicznych, eliminując konieczność corocznych debat parlamentarnych na temat dotacji dla mediów. Planowane jest także ograniczenie liczby emitowanych reklam oraz utrzymanie obecnych wyłączeń i zniżek dla podatników.

Stabilność i Planowanie Inwestycji

Stałe finansowanie media publicznych miałoby zapewnić stabilność i długoterminowe planowanie inwestycji, co stanowiłoby ważny krok w kierunku zabezpieczenia przyszłości mediów publicznych w Polsce.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Jeden komentarz

Napisz Komentarz

Exit mobile version