Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ogłosiło nowe przepisy dotyczące etykietowania napojów alkoholowych, które mają wejść w życie za pół roku. Zmiany obejmują m.in. używanie określenia „nalewka” na etykiecie napojów spirytusowych. Jakie są kluczowe punkty tych regulacji?

Zasady dot. „Nalewki” na Etykietach Spirytusów

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opublikowało rozporządzenie, zgodnie z którym od 19 sierpnia 2024 r. napoje alkoholowe zostaną oznakowane nowymi zasadami. Kluczowym punktem jest regulacja dotycząca określenia „nalewka” na etykiecie napojów spirytusowych.

Unikalność Pojęcia „Nalewka” w Polskich Przepisach

Resort rolnictwa wyjaśnia, że w przepisach Unii Europejskiej nie istnieje pojęcie „nalewka”, specyficzne dla Polski i kojarzone przez konsumentów z charakterystycznym rodzajem napoju alkoholowego. W Polsce, „nalewka” odnosi się do napoju spirytusowego wyprodukowanego na bazie alkoholu etylowego rolniczego.

Warunki Produkcji „Nalewek” a Chronienie Ich Nazwy

Nowe przepisy mają na celu chronienie określenia „nalewka”. Aby etykietować napój alkoholowy jako „nalewka”, producent musi spełnić określone warunki. Zabrania się barwienia, aromatyzowania czy dodawania soków owocowych, zagęszczonych soków oraz wyrobów winiarskich. Rozporządzenie określa również minimalny czas maceracji, zależny od surowca.

Oznaczanie „Nalewki” Z Dominującym Smakiem

Zgodnie z nowymi regulacjami, etykietę „nalewki” można uzupełnić o nazwę dominującego smaku pochodzącego z użytych produktów podczas maceracji. To umożliwi bardziej precyzyjne informowanie konsumentów o charakterystyce danego napoju.

Obowiązek Podawania Rzeczywistej Zawartości Alkoholu w Lokalach Gastronomicznych

Nowe regulacje wprowadzają także obowiązek podawania rzeczywistej objętościowej zawartości alkoholu w napojach oferowanych w barach i restauracjach, jeśli zawartość alkoholu przekracza 1,2 proc. objętościowych. Ma to ułatwić konsumentom świadome wybieranie napojów ze względu na zawartość alkoholu.

Czas na Dostosowanie się Przedsiębiorców

Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać po 6 miesiącach od daty ogłoszenia rozporządzenia, czyli 19 sierpnia 2024 r. Okres ten umożliwi przedsiębiorcom dostosowanie się do nowych zasad etykietowania. Napoje, które zostały wprowadzone do obrotu przed wejściem w życie przepisów, a nie spełniają nowych wymagań, mogą pozostawać w obrocie do wyczerpania zapasów.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version