Obowiązkowe badania kierowców w Unii Europejskiej stały się przedmiotem intensywnych dyskusji, szczególnie w kontekście seniorów, którzy mieliby regularnie odnawiać swoje uprawnienia. Choć pierwotny pomysł dotyczący regularnych odnowień praw jazdy dla seniorów został porzucony na początku grudnia, temat obowiązkowych badań dla wszystkich kierowców nadal pozostawał otwarty. Ostatecznie, to Parlament Europejski podjął decyzję.
Samodzielna Decyzja Państw Członkowskich
Parlament UE postanowił, że to państwa członkowskie powinny mieć swobodę decydowania, czy chcą wprowadzić obowiązkowe, regularne kontrole zdrowotne dla kierowców. Posłowie w Strasburgu zagłosowali za tym, by rządy krajowe miały autonomię w decydowaniu, czy wymagać od posiadaczy prawa jazdy poddawania się badaniom słuchu, wzroku i innym. Warto zaznaczyć, że niektóre kraje już teraz stosują takie kontrole medyczne.
Odrzucenie przez Niemcy i Poparcie Rady Państw Członkowskich
Niemiecki minister transportu, Volker Wissing, ponownie odrzucił regulację dotyczącą obowiązkowych badań medycznych dla kierowców, argumentując, że to obciążenie biurokratyczne. Rada Państw Członkowskich UE już wcześniej opowiedziała się za umożliwieniem krajom indywidualnego decydowania w kwestii obowiązkowych testów. Teraz Parlament Europejski dołączył do tego stanowiska.
Propozycja Przepisów: Wzrost Bezpieczeństwa na Drogach
Zmiana przepisów opiera się na propozycji Komisji Europejskiej z marca ubiegłego roku. Zgodnie z nią, kierowcy mieliby ubiegać się o prawo jazdy co 15 lat, przedstawiając badania lekarskie lub oświadczenie o stanie zdrowia. Pomimo debaty na temat roli osób starszych na drogach, projekt parlamentarny nie przewiduje dodatkowych testów dla osób powyżej 70. roku życia.
Nowe Przepisy na Egzaminy na Prawo Jazdy
Przyjęta reforma obejmuje jednak nowe przepisy dotyczące egzaminów na prawo jazdy. Testy będą obejmować jazdę w warunkach zaśnieżonych i oblodzonych, bezpieczne korzystanie z telefonu komórkowego oraz testy systemów wspomagających kierowcę. Dwuletni okres próbny będzie obowiązywał nowych kierowców w całej UE, a minimalny wiek w Niemczech wyniesie 21 lat.
Cel Reformy: Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego
Celem reformy jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych do połowy do 2030 roku. Według danych UE, rocznie na drogach w Unii Europejskiej traci życie ponad 20 000 osób.