Ustalenie stron postępowania administracyjnego i zapewnienie im czynnego udziału w postępowaniu to jeden z podstawowych obowiązków organów administracji publicznej. Wszelkie uchybienia w tym zakresie stanowią często podstawę do uchylenia wydanych decyzji administracyjnych w postępowaniu odwoławczym czy też finalnie w toku kontroli sądowo-administracyjnej.

POLECAMY: Wady ukryte budynku wykryte po latach

Relacja między kodeksem postępowania administracyjnego a Prawem budowlanym

Na gruncie przepisów kodeksu postępowania administracyjnegostroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.

Na gruncie procedury uzyskiwania pozwolenia na budowę regulacja ta doznaje ograniczenia na rzecz normy szczególnej. Przepisy Prawa budowlanego zawierają niezależne zasady ustalania stron postępowania na gruncie pozwolenia na budowę od tych przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego.

Stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są:

  • inwestor,
  • właściciele,
  • użytkownicy wieczyści,
  • zarządcy nieruchomości

znajdujący się w obszarze oddziaływania obiektu.

Wzajemna relacja pomiędzy regulacją na gruncie kodeksu postępowania administracyjnego i Prawa budowlanego jest tego rodzaju, że pojęcie strony w postępowaniu administracyjnym (art. 28 k.p.a.) zostało zawężone przez przepis art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego w postępowaniu o udzielenie pozwolenia na budowę do inwestora oraz właściciela, użytkownika wieczystego lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu.

Powyższe oznacza, że w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę stronami, w rozumieniu art. 28 k.p.a., są osoby wymienione w art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego.

Jak wskazuje się w doktrynie, „treść terminu „strona” użytego w art. 28 ust. 2 p. bud. wypełnia bowiem przepis art. 28 k.p.a., z tym, że art. 28 ust. 2 p. bud. zawęża ją do osób wymienionych w tym przepisie, gdyż postępowanie to dotyczy ich interesu prawnego lub obowiązku. Tak więc inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujący się w obszarze oddziaływania obiektu są stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę, ponieważ postępowanie to dotyczy ich interesu prawnego lub obowiązku (por. wyrok NSA z 28.03.2007 r., II OSK 208/06, ONSAiWSA 2008/1, poz. 12). Oznacza to, że w postępowaniu o udzielenie pozwolenia na budowę przymiot strony nadal powiązany jest z istnieniem interesu prawnego lub obowiązku określonego podmiotu” (A. Plucińska-Filipowicz, Komentarz do art. 28 Prawa budowlanego, LEX 2023).,

POLECAMY: Problem z drzewami na nieruchomości sąsiada – co robić?

Obszar oddziaływania obiektu po 19 września 2020 r.

Przed 19 września 2020 r. przez obszar oddziaływania obiektu rozumiano teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów odrębnych, wprowadzających związane z tym obiektem ograniczenia w zagospodarowaniu, w tym zabudowy tego terenu.

Po 19 września 2020 r. przez obszar oddziaływania obiektu ustawodawca rozumie teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów odrębnych, wprowadzających związane z tym obiektem ograniczenia w zabudowie tego terenu.

Celem nowelizacji tego przepisu było ujednolicenie rozumienia obszaru oddziaływania obiektu i sprowadzenie jego wykładni do materii regulowanej wyłącznie przepisami Prawa budowlanego. Jak wskazano w uzasadnieniu projektu nowelizacji, „ograniczenia w zabudowie są jednoznaczne do ustalenia. Ograniczenia w zabudowie odnoszą się do takiego wpływu na nieruchomość, który uniemożliwia lub ogranicza wykonywanie robót budowlanych (w tym budowę obiektów budowlanych) z uwagi na niespełnianie przepisów techniczno-budowlanych i innych przepisów szczególnych, które stawiają wprost wymogi dotyczące zabudowy (przede wszystkim wymogi dotyczące odległości jednych obiektów budowlanych od innych obiektów budowlanych)”.

Innymi słowy, obszar oddziaływania obiektu budowlanego to obszar, w stosunku do którego ten obiekt wprowadzi ograniczenia możliwości budowy innych obiektów budowlanych ze względu na wymogi przepisów odnoszące się do zabudowy.

Zawężenie pojęcia obszaru oddziaływania do „zabudowy”, przy jednoczesnym posługiwaniu się w tym zakresie np. przepisami techniczno – budowlanymi, powinno pozwolić organowi administracji architektoniczno-budowlanej na precyzyjne ustalenie ewentualnego ograniczenia możliwości budowy innych obiektów budowlanych i tym samym zniweluje niepożądane wrażenie dowolności i uznaniowości przy ustalaniu kręgu stron postępowania.

Podstawa prawna:

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version