Ministerstwo Finansów zaprezentowało i poddało konsultacjom publicznym projekt nowelizacji ustaw o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, mającej na celu dostosowanie się do unijnych wymagań. Kluczowe zmiany obejmują podniesienie kwot gwarancyjnych odszkodowania z ubezpieczenia OC oraz precyzyjne określenie ruchu pojazdu wielofunkcyjnego.
Nowela ma zastosowanie do dyrektywy unijnej dotyczącej ubezpieczenia OC za szkody wynikłe z ruchu pojazdów mechanicznych i implementacji obowiązku ubezpieczenia od tej odpowiedzialności. W wyniku oceny Komisji Europejskiej, identyfikującej obszary wymagające poprawek, postanowiono zaktualizować minimalne obowiązkowe sumy gwarancyjne w ubezpieczeniu OC komunikacyjnym.
Zgodnie z nowymi przepisami, sumy gwarancyjne w ubezpieczeniu OC komunikacyjnym zostaną zwiększone. W przypadku szkód na osobie, gwarancja wyniesie 6450 euro dla jednego wypadku bez względu na liczbę poszkodowanych lub 1300 euro w odniesieniu do jednego poszkodowanego. Obecnie obowiązujące kwoty to odpowiednio 5210 euro i 1050 euro. W przypadku szkody majątkowej, minimalna suma gwarancyjna wzrośnie do 1300 euro dla jednego wypadku, niezależnie od liczby poszkodowanych.
Ważne jest zauważenie, że ubezpieczenie OC rolników obejmujące wolnobieżne pojazdy używane w ramach prowadzenia gospodarstwa również podlega podwyżce minimalnych sum gwarancyjnych.
Podniesienie tych minimalnych kwot ma na celu zapewnienie lepszej ochrony poszkodowanym w wypadkach. W kontekście cen polis, autorzy projektu podkreślają, że wpływ na potencjalne koszty ubezpieczenia pojazdów oraz gospodarstw rolnych będzie marginalny. Wysokość składek ubezpieczeniowych jest ustalana przez zakłady ubezpieczeń i stanowi jedynie jeden z wielu czynników wpływających na ryzyko ubezpieczenia.
Większa ochrona poszkodowanych i ubezpieczonych w razie niewypłacalności zakładu ubezpieczeń
Kolejnym zmianom podlega zdefiniowanie „ruchu pojazdu”, co nie znajduje odzwierciedlenia w polskim prawie. To zagadnienie jest przedmiotem rozważań polskich sądów, w tym Sądu Najwyższego, oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), szczególnie w kontekście odpowiedzialności za wypadki spowodowane przez pojazd o podwójnym przeznaczeniu, takie jak np. traktor odśnieżający dojazd do posesji czy tzw. gruszka budowlana, które mogą stanowić zagrożenie bez uczestnictwa w standardowym ruchu drogowym.
Nowela ma na celu zwiększenie ochrony poszkodowanych i ubezpieczonych w przypadku niewypłacalności zakładu ubezpieczeń, szczególnie uwzględniając sytuacje z elementem transgranicznym. Osoby te będą miały możliwość ubiegania się o odszkodowanie w państwie członkowskim UE, w którym mają miejsce zamieszkania (siedzibę), zarówno od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) w przypadku zdarzeń w kraju, jak i od Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych w przypadku skutków zdarzenia w innym państwie członkowskim UE lub państwie trzecim.
Zgodnie z projektem, ruch pojazdu obejmuje każde wykorzystanie pojazdu mechanicznego, które w chwili zdarzenia odpowiada funkcji tego pojazdu jako środka transportu, bez względu na jego cechy czy teren, na którym jest używany, a także bez względu na to, czy jest on unieruchomiony, czy porusza się.
Ostatecznie nowelizacja przepisów dotyczących obowiązku ubezpieczenia OC właścicieli pojazdów mechanicznych wyłącza z zakresu jej stosowania zdarzenia związane z motosportem, organizowane pod auspicjami odpowiedniego związku sportowego, takie jak wyścigi czy pokazy, pod warunkiem, że organizator lub uczestnik zabezpieczy dobrowolne ubezpieczenie lub gwarancję ubezpieczeniową, które jest porównywalne z obowiązkowym ubezpieczeniem OC komunikacyjnym.
Ustawa ma wejście w życie po 14 dniach od momentu ogłoszenia. Obecnie nowela znajduje się na etapie konsultacji.