Nowa Benzyna E10 a Specyficzne Wymagania Silników

Od 1 stycznia na stacjach paliw dostępna jest nowa benzyna E10. Jednakże, nie wszystkie samochody, nawet te popularne, mogą korzystać z tego rodzaju paliwa ze względu na specyficzne wymagania konstrukcyjne silników. W celu rzetelnej informacji postanowiono opracować listę pojazdów, które są powszechnie spotykane na polskich drogach, a jednocześnie nie powinny być zatankowane benzyną E10.

Bezpieczeństwo Samochodów a Ryzyko Związane z Benzyną E10

Europejska organizacja ACEA oraz niemiecki urząd DAT przygotowały listy samochodów, które są zgodne z benzyną E10. Niemniej jednak, nawet popularne modele, takie jak Volkswagen Golf, Audi A3, czy Renault Laguna, mogą mieć różnice w wersjach silnikowych, co skutkuje koniecznością ostrożności przy wyborze paliwa.

Ryzyko Uszkodzeń i Problemy z Benzyną E10

Tankowanie benzyny E10 do niektórych aut może prowadzić do uszkodzeń układu paliwowego, korozji elementów aluminiowych, utraty dynamiki silnika, oraz znacznego wzrostu zużycia paliwa. Osobliwie zagrożone są samochody z wtryskiem bezpośrednim, a zjawisko to dotyczy także popularnych modeli, jak Alfa Romeo 156, Daewoo Matiz, czy Toyota Avensis.

Jak Uniknąć Błędów przy Tankowaniu

Uniknięcie błędów przy tankowaniu benzyny E10 jest kluczowe. Warto sprawdzić informacje zawarte w dowodzie rejestracyjnym, szczególnie w rubrykach P.1 i P.2, gdzie podana jest pojemność i moc silnika. Na przykład, w przypadku VW Golfa, moc 75 kW umożliwia korzystanie z E10, ale 85 kW już nie.

Stacja Paliw

Lista Popularnych Samochodów Niewskazanych do Tankowania E10

Poniżej przedstawiamy listę popularnych samochodów, które nie są zalecane do tankowania benzyny E10. Warto pamiętać, że starsze modele niż te wymienione mogą również nie być odpowiednie do korzystania z tego paliwa.
Alfa Romeo 147 – wszystkie wersje,

Alfa Romeo 156 – wszystkie wersje,

Alfa Romeo 159 1.9 JTS (poj. 1859 cm sześc.),

Alfa Romeo 159 i Brera 2.2 JTS (poj. 2198 cm sześc.),

Audi A2 1.6 FSI (moc 81 kW),

A3 8P 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004,

A4 B6 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004,

Audi A4 B6/B7 do rocznika 2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (wszystkie silniki),

Daewoo Matiz, Lanos, Nubira – wszystkie wersje,

Daewoo/Chevrolet Spark do rocznika 2006 – wszystkie wersje,

Fiat Doblo I 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.) – do rocznika 2010,

Fiat Stilo 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.),

Fiat Stilo 1.8 16V (poj. 1747 cm sześc.),

Fiat Stilo 2.4 20V (poj. 2446 cm sześc.),

Ford Mondeo Mk 3 1.8 SCI (moc 96 kW),

Lexus IS 250 (moc 153 kW) – do rocznika 2007,

Lexus GS 300 (poj. 2995 cm sześc.) – do rocznika 2007,

Mazda 323 – wszystkie wersje,

Mazda 626 – wszystkie wersje,

Mazda Demio – wszystkie wersje,

Mazda MX-5 NA – wszystkie wersje (początek VIN JMZNA…) – do rocznika 1998,

Mazda MX-5 NB – wszystkie wersje (początek VIN JMZNB…) – do rocznika 2005,

Mercedes Klasy C i CLK 200 CGI (poj. 1796 cm sześc. i moc 125 kW),

Mitsubishi Carisma 1.8 GDI (moc 92 kW),

Opel Vectra C i Signum 2.2 (moc 114 kW),

Opel Zafira B 2.2 (poj. 2198 cm sześc.),

Renault Laguna II 2.0 (moc 103 kW),

Renault Laguna II 2.0 Turbo (moc 120 kW),

Renault Vel Satis 2.0 Turbo (moc 120 kW),

Renault Avantime 2.0 Turbo (moc 120/121 kW),

Renault Espace IV 2.0 Turbo (moc 120 kW),

Seat Altea 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,

Seat Leon II 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2006,

Seat Toledo III 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,

Skoda Felicia 1.3,

Toyota Avensis I 2.0 D-4 VVT-i (moc 110 kW),

Toyota Avensis II 2.0 D-4 VVT-i (moc 108 kW),

Toyota Avensis II 2.4 D-4 VVT-i (moc 120 kW),

Volkswagen Lupo 1.4 FSI (mocy 77 kW),

Volkswagen Polo 1.4 FSI (moc 63 kW),

Volkswagen Golf IV 1.6 FSI (moc 81 kW),

Volkswagen Bora 1.6 FSI (moc 81 kW),

Volkswagen Golf V 1.4 FSI (moc 66 kW) do rocznika 2004

Volkswaagen Golf V 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004

Volkswagen Golf V 2.0 FSI moc 110 kW) do rocznika 2004

Volkswagen Touran 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004

Volkswagen Touran 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2004

Volvo S40/V40 1.8 GDI (poj. 1834 cm sześc.).

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version