Minister edukacji Barbara Nowacka wyraziła zdecydowane stanowisko podczas swojej wizyty w Kołobrzegu, postulując konieczność zlikwidowania ocen w polskich szkołach. Ponadto, potwierdziła plany wprowadzenia zmian od kwietnia i września, które mają na celu reformę systemu edukacji.
Kluczowym elementem tej dyskusji stała się wizyta minister Nowackiej w jednej z innowacyjnych szkół zachodniopomorskich, gdzie od trzech lat funkcjonuje system pozbawiony ocen cyfrowych oraz obowiązkowych prac domowych. Szkoła Podstawowa nr 9 w Kołobrzegu stała się przykładem placówki, która skupia się na świadczeniu informacji zwrotnej rodzicom dotyczącej postępów ich dzieci, zamiast ocen, które często wprowadzają sztywną hierarchię – zaznaczyła minister.
Stopniowe Wdrażanie Zmian
Nowacka podkreśliła, że proces eliminacji ocenozy musi odbywać się stopniowo, zgodnie z drogą ewolucji, a nie rewolucji, podobnie jak miało to miejsce w kołobrzeskiej placówce. Zmiany te, wprowadzane w ścisłej konsultacji z nauczycielami, rodzicami i uczniami, cieszą się akceptacją całej społeczności szkolnej.
Reforma Prac Domowych
Minister Nowacka przypomniała również, że w piątek podpisała nowelizację rozporządzenia dotyczącego prac domowych. Zgodnie z nowymi przepisami, prace domowe w szkołach podstawowych będą nieobowiązkowe od kwietnia. Również od września, uczniowie klas IV-VIII nie będą oceniani za wykonanie lub niewykonanie pracy domowej, lecz otrzymają informację zwrotną na temat swoich osiągnięć.
Przygotowania do Nowej Podstawy Programowej
Minister Nowacka ogłosiła, że resort edukacji pracuje nad zmianami w podstawie programowej. Odchudzona o 20 proc. podstawa programowa wejdzie w życie od 1 września, po uzgodnieniach i refleksjach eksperckich. Nowe wytyczne mają podkreślać indywidualny rozwój ucznia i jego przyszłe kompetencje.
Nowacka podkreśliła, że priorytetem jest dobro ucznia i jego rozwój. Podczas wizyty w Kołobrzegu zaapelowała również o wsparcie nauczycieli oraz konieczność zapewnienia im odpowiednich warunków pracy. Oczekuje się, że zmiany te przyczynią się do stworzenia bardziej elastycznego i dopasowanego do potrzeb uczniów systemu edukacji.