W ostatnich dniach w Polsce pojawiły się głosy na temat możliwego zakazu lub ograniczenia korzystania z telefonów komórkowych w szkołach. Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) podjęło stanowczą deklarację w tej sprawie, stwierdzając, że obecnie nie planuje wprowadzenia takiego zakazu drogą rozporządzenia. Szefowa MEN, Barbara Nowacka, wyjaśniła, że to statuty poszczególnych placówek edukacyjnych powinny regulować kwestie związane z korzystaniem z urządzeń mobilnych przez uczniów.
W trakcie konferencji prasowej, Barbara Nowacka odpowiedziała na pytanie o możliwość wprowadzenia zasad pozostawiania smartfonów w szafkach podczas lekcji. Szefowa MEN zauważyła, że nauczyciele często zgłaszają problem rozproszenia uwagi uczniów przez telefony komórkowe i zaznaczyła, że kultura korzystania z smartfonów jest mocno zaburzona. Niemniej jednak, Ministerstwo nie planuje narzucenia jednolitych zasad w tej kwestii, pozostawiając decyzję szkołom oraz starając się wypracować wskazówki dotyczące regulaminów placówek edukacyjnych.
Oczekiwana debata na temat cyfryzacji w szkole
Szefowa MEN wskazała również na konieczność przeprowadzenia ogólnopolskiej dyskusji na temat cyfryzacji w szkole oraz używania urządzeń mobilnych w celach edukacyjnych. Podkreśliła, że problematyka ta będzie stanowić temat debaty w najbliższych latach. W tej chwili jednak MEN nie traktuje tego zagadnienia jako kwestii nakazu lub zakazu, lecz jako początek większej debaty na ten temat, przy jednoczesnym zapewnieniu szkołom dużej autonomii w podejmowaniu decyzji w tej materii.
Po Barbara Nowackiej głos zabrał również dr Tomasz Gajderowicz z Instytutu Badań Edukacyjnych, który poinformował, że resort edukacji zapytał Instytut o opinię ekspertów na temat korzystania z telefonów w szkołach. MEN przygotowuje obecnie wytyczne dotyczące funkcjonowania szkół w kontekście korzystania z urządzeń mobilnych przez uczniów. Jednakże, jak podkreśliła minister Nowacka, nie będą to jeszcze rozporządzenia, lecz wskazówki mające na celu sensowne funkcjonowanie placówek edukacyjnych.