Polska stoi przed rewolucją w motoryzacji. Od soboty, 13 kwietnia, zacznie obowiązywać AFIR, czyli kolejne zarządzenie Unii Europejskiej. AFIR, czyli Rozporządzenie w sprawie Infrastruktury Paliw Alternatywnych, jest inicjatywą Parlamentu Europejskiego oraz Rady UE.
POLECAMY: „Eurokraci zniszczą Polskę”. PE uderza w kolejną polską branżę gospodarczą
Celem jest wybudowanie gęstej sieci publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż kluczowych tras, czyli tzw. TEN-T (Trans-European Transport Network; Transeuropejska Sieć Transportowa). Koszty poniosą podatnicy.
Zgodnie z zaleceniami UE:
- Do końca 2025 roku: stacje ładowania powinny być co najmniej co 60 km wzdłuż tras, z mocą każdej stacji wynoszącą przynajmniej 400 kW, z przynajmniej jednym punktem ładowania o mocy minimum 150 kW;
- Do końca 2027 roku: stacje ładowania mają być rozmieszczone maksymalnie co 60 km, przy czym moc każdej z nich ma wynieść co najmniej 600 kW, z co najmniej dwoma punktami ładowania o mocy minimum 150 kW.
Dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych oraz sieci kompleksowej TEN-T:
- Do końca 2027 roku: moc każdej stacji ładowania na kompleksowej sieci TEN-T ma wynosić minimum 300 kW wzdłuż co najmniej 50% jej długości, z co najmniej jednym punktem ładowania o mocy minimum 150 kW;
- Do końca 2030 roku: moc każdej stacji ładowania na kompleksowej sieci TEN-T ma wynosić minimum 300 kW wzdłuż 100% jej długości, z co najmniej jednym punktem ładowania o mocy minimum 150 kW;
- Do końca 2035 roku: moc każdej stacji ładowania na kompleksowej sieci TEN-T ma wynosić minimum 600 kW wzdłuż 100% jej długości, z co najmniej dwoma punktami ładowania o mocy minimum 150 kW.
Dla ciężarówek oraz sieci bazowej TEN-T:
- Do końca 2025 roku: co najwyżej co 120 kilometrów strefy ładowania muszą być rozmieszczone wzdłuż tras, przy czym na co najmniej 15% długości sieci TEN-T muszą znajdować się strefy ładowania o mocy co najmniej 1400 kW każda, z co najmniej jednym punktem ładowania o mocy przynajmniej 350 kW;
- Do końca 2027 roku: co najwyżej co 120 kilometrów strefy ładowania muszą być rozmieszczone wzdłuż tras, przy czym na co najmniej 50% długości sieci TEN-T muszą znajdować się strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW każda, z co najmniej dwoma punktami ładowania o mocy przynajmniej 350 kW;
- Do końca 2030 roku: co najwyżej co 60 kilometrów strefy ładowania muszą być rozmieszczone wzdłuż tras, o mocy minimum 3600 kW każda, z co najmniej dwoma punktami ładowania o mocy przynajmniej 350 kW.
Dla ciężarówek oraz sieci kompleksowej TEN-T:
- Do końca 2025 roku: co najwyżej co 120 kilometrów strefy ładowania muszą być rozmieszczone wzdłuż tras, przy czym na co najmniej 15% długości sieci TEN-T strefy muszą mieć moc co najmniej 1400 kW każda, z minimum jednym punktem ładowania o mocy przynajmniej 350 kW;
- Do końca 2027 roku: co najwyżej co 120 kilometrów strefy ładowania muszą być rozmieszczone wzdłuż tras, przy czym na co najmniej 50% długości sieci TEN-T strefy ładowania muszą mieć moc co najmniej 1400 kW każda, z minimum jednym punktem ładowania o mocy przynajmniej 350 kW;
- Do końca 2030 roku: co najwyżej co 100 kilometrów strefy ładowania o mocy co najmniej 1500 kW każda muszą być dostępne wzdłuż tras, z minimum jednym punktem ładowania o mocy przynajmniej 350 kW.
Dodatkowo, AFIR nakłada obowiązek dostosowania łącznej mocy wszystkich publicznych stref ładowania w danym kraju do liczby zarejestrowanych w nim pojazdów z silnikami elektrycznymi. Przelicznik wynosi 1,3 kW na każdy samochód w pełni elektryczny i 0,8 kW na każdy pojazd z napędem hybrydowym typu plug-in.
Według AFIR minimalna liczba stref ładowania wzdłuż sieci TEN-T dla samochodów osobowych w kolejnych latach ma wynosić:
- 2025 rok: 128 stref;
- 2027 rok: 190 stref;
- 2030 rok: 252 strefy;
- 2035 rok: 252 strefy.