Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO), zatwierdzona przez Radę Ministrów, obejmuje m.in. zaniechanie opodatkowania samochodów spalinowych. Zamiast tego, będą udzielane dopłaty do pojazdów elektrycznych, początkowo w wysokości 30 tysięcy złotych dla samochodów „klasy średniej”. Zmiana ta podobnie jak i poprzednie palny w zakresie nałożenia podatku na określoną grupę obywateli narusza art. 52 Konstytucji, z którego wynika, że każdy wobec prawa jest równy. Ponadto istnieje również podstawa do stwierdzenia, że przepisy w tym zakresie naruszają art. 9 ustawy z dnia 3 grudnia 2010 roku o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania.

We wtorek minister ds. funduszy i polityki regionalnej, Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, ogłosiła przyjęcie przez Radę Ministrów rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO), podkreślając jej znaczenie jako „bardzo ważnej decyzji”.

„Jedną z nich jest to, że nie będzie podatku od aut spalinowych” – powiedziała Pełczyńska-Nałęcz. „Przyjmujemy zupełnie inną logikę, logikę dopłat, czyli logikę zachęty, a nie logikę kary. Dopłat dla tych, którzy zechcą kupić samochody elektryczne” – dodała.

Minister Pełczyńska-Nałęcz wyjaśniła, że rząd planuje alokować kwotę 1,5 miliarda złotych z grantu na ten cel, co przekładać się będzie na podstawowe dopłaty w wysokości około 30 tysięcy złotych.

„To będą środki na trzydziestotysięczne dopłaty, jako bazowe, dla samochodów nie tych z najwyższej półki, tylko tych ze średniej półki” – oświadczyła. Dodała, że osoby mniej zamożne będą mogły liczyć na „trochę więcej”, a jeżeli samochód będzie złomowany, będzie można zyskać „jeszcze trochę więcej”.

Zgodnie z doniesieniami ministerstwa, modyfikacje dotyczą sześciu z siedmiu elementów Planu.

„Rewizją zostało objętych 14 z 55 reform (10 z części grantowej i 4 z części pożyczkowej) oraz 27 z 56 inwestycji (18 z części grantowej i 9 z części pożyczkowej KPO)” – podano w komunikacie prasowym ministerstwa funduszy i polityki regionalnej.

Również podano, że Fundusz Elektromobilności, dysponujący budżetem rzędu 1,1 miliarda euro (około 4,9 miliarda złotych), będzie realizowany jako część kredytowa Krajowego Planu Odbudowy. Zostały ujawnione cele, na jakie zostaną przeznaczone środki wydzielone z części grantowej.

Z tej kwoty 600 milionów euro (około 2,6 miliarda złotych) zostanie zainwestowane w zapewnienie bezpieczeństwa żywności oraz w rolnictwo 4.0, w tym między innymi w utworzenie dodatkowych 86 centrów dystrybucyjno-magazynowych i rynków hurtowych. Wsparcie otrzymać ma również ponad 5300 rolników i rybaków.

Ponadto, 140 milionów euro (około 605 milionów złotych) zostanie przeznaczonych na termomodernizację bloków mieszkalnych oraz kamienic, 373,75 miliona euro (około 1,6 miliarda złotych) na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych, a 150 milionów euro (około 648 milionów złotych) na rozwój szpitali powiatowych. Na zakup sprzętu dla nauczycieli klas I-III przewidziano 40 milionów euro (około 173 milionów złotych), a na cyfryzację samorządów – 127 milionów euro (około 549 milionów złotych).

Planowana rewizja Krajowego Planu Odbudowy zostanie przekazana do Brukseli, gdzie będzie miała dwa miesiące na formalną ocenę. Przyjęcie zmodyfikowanej decyzji zaplanowane jest na połowę lipca bieżącego roku. Natomiast umowy finansowe i kredytowe z Komisją Europejską oraz zatwierdzone tzw. ustalenia operacyjne mają zostać zmienione na przełomie lipca i sierpnia.

POLECAMY: Podatek od aut spalinowych? Zapewnienia rządu Tuska o wycofaniu okazały się kłamstwem

„Na początku września planowane jest wysłanie drugiego i trzeciego wniosku o płatność, a ich refundacja spodziewana jest pod koniec 2024 roku” – informuje ministerstwo.

Minister ds. funduszy i polityki regionalnej, Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, wcześniej zapowiedziała ponowne podjęcie negocjacji w tej kwestii z Komisją Europejską.

POLECAMY: Pełczyńska-Nałęcz: Chcemy usunąć z KPO podatek od aut spalinowych

Warto przypomnieć, że gdy Polska przedstawiła w Brukseli swój Krajowy Plan Odbudowy pod koniec 2022 roku, ówczesny rząd PiS zaakceptował tzw. kamienie milowe. Wśród nich znalazły się warunki dotyczące polskiego systemu sądownictwa oraz inne postanowienia, takie jak wprowadzenie nowego podatku dla posiadaczy samochodów, wysłanie pierwszego polskiego satelity na orbitę, obniżenie pensji dla milionów Polaków oraz wprowadzenie płatnych dróg w kraju.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Jeden komentarz

  1. Krajowy plan kredytów to jest plan i te pożyczki Polacy w drugim i trzecim pokoleniu będą spłacać, spłacać i spłacać.

Napisz Komentarz

Exit mobile version