Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że brak personelu lotniczego do załadunku bagaży, co spowodowało znaczne opóźnienie lotu, może być uznane za „nadzwyczajną okoliczność”, która zwalnia linie lotnicze od odpowiedzialności wobec pasażerów. To stanowisko TSUE jest odpowiedzią na pytanie prejudycjalne postawione przez niemiecki sąd, który rozpatruje skargę firmy Flightright, działającej w imieniu pasażerów.

POLECAMY: Odszkodowanie za odwołany lot przez brak kontrolerów

W 2021 roku pasażerowie mieli lecieć z Kolonii-Bonn do greckiej wyspy Kos z przewoźnikiem TAS. Jednak lot został opóźniony o prawie 4 godziny głównie z powodu braku personelu do załadunku bagażu na lotnisku Kolonia-Bonn.

POLECAMY: Prawa pasażerów w przypadku opóźnionych lotów – jak je egzekwować?

Flightright złożyło skargę przeciwko TAS w sądach niemieckich, argumentując, że opóźnienie jest winą TAS i nie może być uznane za nadzwyczajną okoliczność. Zgodnie z prawem Unii Europejskiej, linia lotnicza nie musi wypłacać odszkodowania za opóźnienie przekraczające trzy godziny, jeśli może udowodnić, że jest to spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie mogła uniknąć, mimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

Sąd niemiecki zwrócił się do TSUE z pytaniem, czy niedostateczna liczba personelu odpowiedzialnego za załadunek bagażu na samoloty może być uznana za nadzwyczajną okoliczność. TSUE odpowiedział twierdząco, stwierdzając, że taka sytuacja może być uznana za nadzwyczajną okoliczność.

Nadzwyczajna okoliczność występuje, gdy dane zdarzenie nie jest typowe dla normalnego funkcjonowania linii lotniczej i pozostaje poza jej kontrolą.

To sąd niemiecki będzie musiał ocenić, czy te dwa warunki zostały spełnione. Musi ustalić, czy nieprawidłowości w załadunku bagażu były ogólnym zjawiskiem, które nie mieści się w normalnym funkcjonowaniu linii lotniczej, oraz czy TAS nie miał kontroli nad tą sytuacją, zwłaszcza jeśli miałby nad nią rzeczywistą kontrolę.

Nawet jeśli sąd niemiecki uzna, że brak personelu to nadzwyczajna okoliczność, TAS będzie musiał udowodnić, że nie można było jej uniknąć pomimo podjęcia wszelkich rozsądnych środków, oraz że podjął odpowiednie działania, aby zmniejszyć jej skutki, aby zwolnić się z obowiązku wypłaty odszkodowania pasażerom.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version