W marcu 2024 roku w Polsce zarejestrowano 1 700 samochodów w pełni elektrycznych (BEV), co stanowi wzrost o 300 sztuk w porównaniu do lutego 2024 roku. Jednakże w ujęciu rok do roku, liczba ta spadła o 10,9% w porównaniu do marca 2023 roku, kiedy zarejestrowano więcej tego typu pojazdów. Informacje te pochodzą z raportu firmy Rankomat.pl, która bazuje na danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

POLECAMY: „Wyborcza” rozpacza, że Europejczycy nie chcą kupować samochodów elektrycznych

Raport wskazuje również na zmniejszenie udziału samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie rejestrowanych pojazdów. W marcu 2023 roku samochody BEV stanowiły 3,9% wszystkich rejestracji, natomiast w marcu 2024 roku odsetek ten spadł do 3,4%. Autorzy raportu zauważają, że może to świadczyć o spadku zainteresowania Polaków samochodami elektrycznymi.

POLECAMY: Firmy ubezpieczeniowe coraz częściej odmawiają ubezpieczania samochodów elektrycznych

Jednym z głównych czynników hamujących większą popularność elektryków są nadal wysokie koszty zakupu. Mimo że chińskie marki oferują tańsze pojazdy elektryczne w porównaniu do europejskich i amerykańskich koncernów, polscy nabywcy najczęściej wybierają Teslę. Chińskie samochody elektryczne, mimo że bardziej przystępne cenowo, jeszcze nie zdołały zdominować polskiego rynku samochodów elektrycznych.

Według Rankomat.pl, cytując dane Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska, chińskie marki mogą zdobyć 11% rynku nowych samochodów elektrycznych w UE w 2024 roku, a do 2027 roku ich udział może wzrosnąć nawet do 20%. Dane IBRM Samar pokazują, że w okresie luty-marzec 2024 roku w Polsce zarejestrowano 533 samochody chińskich producentów, co oznacza czterokrotny wzrost rok do roku. Najpopularniejszą marką jest MG, z 411 rejestracjami. Model MG4 klasy C, dostępny od 121 200 zł, jest jednym z najtańszych elektryków na polskim rynku.

Jeśli zakup takiego pojazdu zostanie wsparcie państwowymi dopłatami, jego koszt może być niższy niż cena nowego samochodu spalinowego tej samej klasy – zauważają eksperci Rankomat.pl. Dla porównania, ceny Opla Astra z silnikiem benzynowym zaczynają się od ok. 110 000 zł. Również chińskie elektryki wyższej klasy są atrakcyjne cenowo: T90 EV kosztuje około 170 000 zł, a Euniq6 SUV ponad 180 000 zł. Dla porównania, najtańszy model Tesli kosztuje około 200 000 zł, a samochód z silnikiem Diesla klasy Euniq6 SUV, np. Kia Sorento, kosztuje ponad 241 000 zł.

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że polscy nabywcy najczęściej wybierają Teslę. W pierwszym kwartale 2024 roku w Polsce zarejestrowano 1264 pojazdy tej marki. Najczęściej rejestrowanym modelem była Tesla Model Y, a zaraz za nią Tesla Model 3. Trzecie miejsce zajęło Volvo EX30. Na rynku używanych samochodów elektrycznych preferencje są nieco inne – według portalu gramwzielone.pl, najwięcej ogłoszeń sprzedaży dotyczy modeli takich jak Nissan Leaf, BMW i3 i Tesla Model S.

Raport przypomina, że osoby zainteresowane kupnem nowego elektryka mogą skorzystać z programu „Mój Elektryk”. Osoby bez Karty Dużej Rodziny mogą otrzymać dopłatę do 18 750 zł, przy maksymalnej cenie pojazdu 225 000 zł. Osoby z Kartą Dużej Rodziny mogą dostać dopłatę 27 000 zł bez limitu ceny samochodu. W Rewizji Krajowego Planu Odbudowy przewidziano również dopłaty do zakupu elektryków, w tym używanych, leasingu oraz wynajmu długoterminowego.

Poza programami rządowymi, zakup samochodu elektrycznego mogą wspierać specjalne ekokredyty oferowane przez kilka banków. Mają one często korzystniejsze oprocentowanie niż inne formy finansowania, a środki można przeznaczyć również na projekty ekologiczne, np. zakup odnawialnych źródeł energii – informuje Katarzyna Gaweł z Rankomat.pl.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że ekspansja chińskich marek na rynku elektryków może zostać zahamowana przez dochodzenie Komisji Europejskiej w sprawie chińskich producentów, którzy mogą korzystać z rządowych subwencji. Aktualna stawka cła wynosi 10%, ale może wzrosnąć do 20-25%, a nawet wyżej, jeśli UE naśladuje USA, gdzie Prezydent Joe Biden zapowiedział zwiększenie cła na chińskie elektryki do 100%.

Rankomat.pl to platforma umożliwiająca porównanie ofert ponad 30 marek ubezpieczeniowych i 25 banków, gdzie użytkownicy mogą wybrać produkt samodzielnie lub z pomocą doradcy.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w swojej dziedzinie - Publicysta, pisarz i działacz społeczny. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku dla międzynarodowych wydawców. Przez ponad 30 lat zdobywa swoje doświadczenie dzięki współpracy z największymi redakcjami. W swoich artykułach stara się podejmować kontrowersyjne tematy i prezentować oryginalne punkty widzenia, które pozwalały na głębsze zrozumienie omawianych kwestii.

Napisz Komentarz

Exit mobile version