Od 1 lipca 2024 roku Warszawa wprowadza pierwszą w Polsce strefę czystego transportu (SCT). Zgodnie z nowymi przepisami, wjazd samochodów spalinowych do tej strefy będzie wymagał specjalnej zielonej naklejki na szybie. Naklejka będzie wymagana w określonych przypadkach, a jej brak może skutkować mandatem w wysokości 500 zł.

Kto Musi Posiadać Nową Naklejkę?

W strefie czystego transportu w Warszawie będą mogły poruszać się jedynie samochody benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 2 (z rocznika 1997 lub nowsze) oraz diesle spełniające co najmniej normę Euro 4 (z 2005 roku lub młodsze). Zielona naklejka na szybę będzie obowiązkowa w sytuacjach, gdy dane pojazdu z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK) okażą się niewystarczające. Około 95% pojazdów nie będzie musiało posiadać specjalnej naklejki, ponieważ dane o normie Euro zostaną pobrane z CEPiK po odczytaniu tablicy rejestracyjnej. Naklejki będą jednak konieczne dla:

  • Starszych aut,
  • Samochodów spoza Polski,
  • Osób zwolnionych z obowiązku posiadania nowszego auta (np. seniorów).

Kontrola Wjazdu do SCT

Egzekwowanie przepisów dotyczących wjazdu do SCT będzie realizowane przez policję i straż miejską, które będą przeprowadzać wyrywkowe kontrole. Na wjazdach do strefy będą zamontowane kamery wideodetekcji, które odczytają numery rejestracyjne pojazdów i porównają je z danymi w systemie. Za wjazd do SCT bez spełnienia wymaganych norm emisji przewidziano mandat w wysokości 500 zł, zgodnie z Art. 96c Kodeksu wykroczeń: „Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu, podlega karze grzywny do 500 złotych.” W przypadku nagłej potrzeby wjazdu do strefy, każdy pojazd będzie mógł to zrobić cztery razy w roku, niezależnie od spełniania norm emisji.

Wyłączenia i Wyjątki

Niektóre grupy mieszkańców i pojazdów będą wyłączone z wymogów SCT:

  • Mieszkańcy Warszawy płacący podatki w Warszawie będą zwolnieni z wymagań SCT do 2028 roku.
  • Seniorzy, którzy do końca 2023 roku ukończą 70 lat i byli właścicielami swoich pojazdów przed 1 stycznia 2024 roku, będą zwolnieni z wymagań SCT.
  • Motocykle oraz pojazdy zabytkowe będą wyłączone z regulacji.
  • Wyłączenia nie obejmą również pojazdów służb, takich jak policja, pogotowie, straż pożarna, wojsko, a także transport osób z niepełnosprawnościami.

Jak Zyskać Zieloną Naklejkę?

Aby uzyskać zieloną naklejkę, właściciele pojazdów, które nie spełniają automatycznych kryteriów CEPiK, będą musieli złożyć wniosek do odpowiedniego organu miejskiego. Proces aplikacji ma być uproszczony, aby uniknąć długich procedur administracyjnych. Zielone naklejki będą dostępne w punktach obsługi komunikacyjnej oraz online, aby zapewnić szeroki dostęp dla wszystkich potrzebujących.

Korzyści z Wprowadzenia SCT

Strefa czystego transportu ma na celu poprawę jakości powietrza w Warszawie, zmniejszenie emisji spalin oraz zachęcenie mieszkańców do korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu. Oczekuje się, że dzięki tym regulacjom:

  • Zmniejszy się ilość zanieczyszczeń powietrza, co poprawi zdrowie mieszkańców.
  • Zostanie zwiększona liczba pojazdów elektrycznych i hybrydowych na warszawskich drogach.
  • Promocja transportu publicznego i alternatywnych form poruszania się po mieście, takich jak rowery czy hulajnogi elektryczne.

Wprowadzenie strefy czystego transportu w Warszawie to ważny krok w kierunku ekologicznego miasta. Nowe przepisy wymagają odpowiedzialnego podejścia od właścicieli pojazdów, którzy muszą zadbać o odpowiednie oznakowanie swoich samochodów. Świadomość i przestrzeganie tych regulacji przyczynią się do lepszej jakości powietrza oraz zdrowszego środowiska dla wszystkich mieszkańców stolicy.

Pamiętaj, aby sprawdzić, czy Twój pojazd spełnia nowe wymogi i zaopatrzyć się w zieloną naklejkę, jeśli jest to konieczne. Dzięki temu unikniesz mandatów i przyczynisz się do wspólnego dobra.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version