Warszawa, jedno z najbardziej dynamicznie rozwijających się miast w Polsce, stawia na ekologię i czystość powietrza. 1 lipca 2024 roku w stolicy Polski zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu (SCT). To innowacyjne rozwiązanie ma na celu poprawę jakości powietrza, zmniejszenie emisji spalin oraz promowanie bardziej ekologicznych środków transportu. W niniejszym artykule przedstawimy szczegółowe informacje na temat SCT, w tym zasady wjazdu, opłaty, mandaty oraz grupy pojazdów objętych zakazami i zwolnieniami.

Co To Jest Strefa Czystego Transportu?

Strefa Czystego Transportu (SCT) to obszar w mieście, w którym obowiązują ograniczenia wjazdu dla pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin. Celem wprowadzenia SCT jest redukcja zanieczyszczeń powietrza poprzez ograniczenie ruchu pojazdów emitujących największe ilości szkodliwych substancji. Takie strefy funkcjonują już w wielu europejskich miastach, a Warszawa dołącza do tego grona, dbając o zdrowie swoich mieszkańców i poprawę jakości życia.

Kto Może, a Kto Nie Może Wjechać do SCT?

Zasady Wjazdu

Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, Łukasz Puchalski, wyjaśnił w rozmowie z Radiem ZET, jak sprawdzić, czy dany pojazd może wjechać do SCT. Najprostszym sposobem jest skorzystanie z internetowego kalkulatora dostępnego na stronach ZDM, Urzędu Miasta lub warszawa19115.pl. W kalkulatorze należy wpisać numer rejestracyjny pojazdu, jego emisję spalin oraz rodzaj paliwa. W 97-98% przypadków kalkulator potwierdzi, czy pojazd spełnia wymagania.

Pojazdy Zakazane

Od 1 lipca 2024 roku do centrum Warszawy nie będą mogły wjechać:

  • Diesle wyprodukowane przed 2005 rokiem
  • Samochody benzynowe wyprodukowane przed 1997 rokiem

Granice SCT

Strefa obejmuje około 7% powierzchni Warszawy, w tym najbardziej zurbanizowane obszary oraz ścisłe centrum miasta wchodzące w skład obwodnicy śródmiejskiej. Interaktywna mapa dostępna online pozwala sprawdzić, czy dany adres znajduje się w granicach SCT.

Zwolnienia z Zakazu Wjazdu

Istnieją pewne grupy pojazdów, które mogą ubiegać się o zwolnienie z zakazu wjazdu do SCT. Należą do nich:

  • Autobusy szkolne
  • Pojazdy osób powyżej 70. roku życia
  • Pojazdy osób mieszkających i płacących podatki w Warszawie
  • Motocykle
  • Pojazdy osób posiadających niebieską kartę (europejskie uprawnienia dla niepełnosprawnych)

Procedura Ubiegania się o Zwolnienie

Osoby, których pojazdy nie kwalifikują się do wjazdu, ale które mogą ubiegać się o uprawnienie, muszą złożyć wniosek przez internet. Wniosek jest weryfikowany online, a po jego pozytywnym rozpatrzeniu należy uiścić opłatę ustawową w wysokości 5 zł. Uprawnienie jest wirtualne, jednak można również otrzymać fizyczną nalepkę w punktach odbioru lub na wskazany adres.

Konsekwencje Naruszenia Przepisów

Co się stanie, jeśli pojazd niespełniający wymogów SCT wjedzie do strefy? Jest to wykroczenie, za które grozi mandat w wysokości 500 zł. Strefa będzie kontrolowana przez Straż Miejską i Policję, a także specjalne kamery preselekcyjne, które mogą automatycznie naliczać naruszenia do czterech razy. Przy piątym naruszeniu bez uprawnienia, kierowca musi liczyć się z mandatem.

Opłaty za Wjazd

Opłaty związane z wjazdem do SCT dotyczą głównie wydania uprawnienia. Jak wspomniano wcześniej, opłata wynosi 5 zł. Istnieje również możliwość dobrowolnego uiszczenia opłaty za otrzymanie fizycznej nalepki.

Korzyści dla Środowiska i Zdrowia

Wprowadzenie SCT według polityków uległych hitlerowce von der Leyen ma na celu przede wszystkim poprawę jakości powietrza w Warszawie. Redukcja liczby pojazdów emitujących duże ilości spalin wpłynie pozytywnie na zdrowie mieszkańców, zmniejszając ryzyko chorób układu oddechowego i krążenia. Ponadto, SCT ma zachęcać do korzystania z rzekomo bardziej „ekologicznych środków transportu”, takich jak komunikacja publiczna, rowery czy samochody elektryczne.

POLECAMY: Ekodewianci się zapłaczą. Stary Mercedes bardziej eko niż auta promowane jako „eko”

Wyzwania Dla Mieszkańców i Przedsiębiorców

Wprowadzenie SCT wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Mieszkańcy i przedsiębiorcy mogą napotkać trudności związane z koniecznością wymiany starszych pojazdów na nowsze, spełniające normy emisji. Ponadto, wprowadzenie strefy może wpłynąć na ruch drogowy i logistykę dostaw w centrum miasta. Władze Warszawy muszą zatem zadbać o odpowiednie wsparcie dla tych grup oraz zapewnić skuteczne rozwiązania komunikacyjne.

Naszym zdaniem SCT narusza prawo do równego traktowania obywateli i stanowi formę przymuszenia społeczeństwa do zakupu wadliwych i niebezpiecznych samochodów elektrycznych. Ponadto istnieje również podstawa do stwierdzenia, że przepisy w tym zakresie naruszają art. 9 ustawy z dnia 3 grudnia 2010 roku o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania. Warto również podkreślić, ze SCT nie ma nic wspólnego z ochroną środowiska, ponieważ prąd do elektryków jest produkowany z węgla.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version